بورس وارد چهل و هشتمین سال فعالیت خود شد

بورس اوراق بهادار در نخستین روز آبان ماه 1346 به صورت رسمی افتتاح شد و نبض بورس از صبح روز 15 بهمن ماه همان سال تپیدن گرفت تا حاصل 5 سال مطالعه و بررسی مستمر به بار نشست.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بورس اوراق بهادار در نخستین روز آبان ماه 1346 به صورت رسمی افتتاح شد و نبض بورس از صبح روز 15 بهمن ماه همان سال تپیدن گرفت تا  حاصل 5 سال مطالعه و بررسی مستمر به بار نشست.
 
بورس تهران نخستین روز حیات کاری خود را در جلسه معاملاتی با معامله 2192 سهم بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران آغاز کرد. این جلسه معاملاتی با حضور دکتر فریدون مهدوی، دبیرکل وقت بورس در ساختمان بانک کارگشایی رسمیت یافت و سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران پس از تجربه افزایش نرخ‌های هفت و هشت درصدی سرانجام با 9 درصد افزایش نسبت به بهای اسمی در قیمت نهایی 1090 ریال معامله شد.
 
محدود بودن حجم معاملات سهام باعث شد تا حیات یک ساعته بورس در هر هفته دلیلی کافی برای آغاز فعالیت آن باشد. در اسفند ماه همان سال سهام شرکت سهامی نفت پارس نیز در بورس پذیرفته شد و مورد معامله قرار گرفت. در آن سال تعداد 13 کارگزار موفق به اخذ مجوز معاملاتی از بورس شده بودند.
 
امروز چهل و هشتمین زادروز بورس را در حالی با هم به جشن می‌نشینیم که می‌دانیم بورس در مسیر رشد و اعتلای خود تا کنون با چه فراز و فرودهایی مواجه بوده و در خلال تاریخ چگونه تا بدین‌جا رسیده است. با تاسیس بورس اوراق بهادار یکی از آرزوهای دیرین مقامات پولی و بانکی و اقتصادی ایران جامه عمل به خود گرفت و گام موثری در راه توسعه اقتصادی کشور از طریق به فعل درآوردن امکانات مالی بالقوه کشور برداشته شد. در مسیر توسعه اقتصادی مرحله تاسیس واحدهای کوچک اقتصادی پشت سر نهاده شده بود و در مرحله شروع جهش و خیز اقتصادی ضرورت ایجاد واحدهای بزرگ اقتصادی در رشته‌های صنعتی حتمی به نظر می‌رسید. سرمایه‌گذاری عظیم مورد نیاز در این بخش ضرورت جلب پس‌اندازهای سرگردان جامعه را می‌طلبید و انجام این کار مستلزم ایجاد مکانیزمی نظیر بورس بود تا بتواند پس‌اندازهای کوچک و بزرگ مردم را جمع‌آوری و در راه توسعه اقتصادی کشور تجهیز و بسیج کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، چهل ، کارگزاران ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار