امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

ایران خواهان مصری مستقل و آزاد/ بدون هیچ ملاحظه و پیش شرطی آماده گسترش روابط دوستانه با قاهره هستیم

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه گفت:ایران خواهان مصری مستقل، آزاد، قوی، پیشرفته و با ثبات یکپارچه است که در تحولات منطقه و بین‌المللی نفوذ و ابتکار عمل دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ حسین امیرعبداللهیان در نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه با موسسه الاهرام مصر گفت: ایران صادقانه آماده همکاری با مصر برای بازگشت روابط تهران ـ قاهره به مسیر طبیعی است.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه گفت: ایران بدون هیچ ملاحظه و پیش شرطی آماده گسترش روابط دوستانه با مصر به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه است.
 
وی به گفتگوی اخیر خود با رییس جمهور مصر در آدیس آبابا اشاره کرد وگفت: ایران و مصر می توانند با گفت و گو خواست ملت هایشان را برای ارتباط نزدیک تر دو ملت تحقق بخشند.
 
معاون عربی افریقایی وزارت خارجه به برخی اختلافات بین تهران و قاهره اشاره کرد و اظهار داشت: گفت و گو و گذشت زمان امکان گشایش صفحه جدیدی و فصل نوینی در روابط دو کشور را فراهم می‌آورد.
 
وی از پژوهشگران و موسسات دولتی و غیردولتی مصر و ایران خواست از همه ظرفیت‌ها برای نزدیک‌تر کردن دو کشور و دو ملت استفاده کنند.
 
وی افزود: همکاری های خوبی بین ایران و مصر در یک سال گذشته در موضوعاتی مثل تروریست و همچنین موضوع سوریه و عراق برقرار بوده است.
 
امیرعبداللهیان گفت: ایران تروریسم را در همه اشکال آن از جمله در مصر محکوم می کند.
 
معاون وزیر امور خارجه به مشکلات داخلی مصر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های معارضین مصر را به عنوان بخشی از واقعیت‌های این کشور قابل توجه می داند. دشمنان دو ملت ایران و مصر شرایطی را به وجود آورده‌اند تا دو کشور درگیر اختلافات باشند.
 
وی درباره تشکیل مجلس جدید مصر هم گفت: امید است مجلس آینده مصر با حضور کلیه افراد و آرای مردم این کشور تصویب شود و شاهد تبدیل جامعه مصر به دو بخش نباشیم.
 
امیرعبداللهیان گفت: ما مردم مصر را مردمی دارای تاریخ و تمدن و متدین و فرهیخته می‌دانیم و معتقدیم اقدامات تکفیری و خشونت طلبانه هیچ سنخیتی با این ملت ندارد.
 
معاون وزیر امور خارجه افزود: ایران از رویکردهای دولت مصر در خصوص گسترش روابط با دنیا از جمله کشورهای اسلامی استقبال می‌کند. به عنوان جمهوری اسلامی خواهان مصری مستقل، آزاد، قوی، پیشرفته و با ثبات یکپارچه هستیم که در تحولات منطقه و بین المللی صاحب نفوذ و دارای ابتکار عمل است.
 
امیرعبداللهیان با تاکید بر نقش مصر را در تحولات فلسطین، گفت: ایران معتقد است تا زمانی که حقوق فلسطینی‌ها تامین نشود فلسطین باید مساله اول جهان اسلام باقی بماند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: یکی از ملاحظات اساسی عدم اطلاع و آگاهی دو طرف ایرانی و مصری در سطوح مختلف و حتی به جرات می توانم بگویم در سطح متخصصان کشورشناس و پژوهشگران سیاسی از مشترکات، عناصر تقریب و ظرفیت های ملی دو کشور می باشد . طبعا بخشی از مسوولیت این موضوع برعهده متفکران و صاحبان اندیشه است که با شناسایی فرصت ها و امکانات طرفین می توانند به تدوین راهبردها، ترسیم نقشه راه مناسبات در ابعاد گوناگون، معرفی موانع همگرایی، تبیین چالش های پیش رو، رفع هرگونه سوء تفاهم احتمالی و ارائه راهکار کمک شایایی کنند.

وی افزود: در این مسیر برقراری ارتباط مستقیم و مستمر میان کانال های دوجانبه اصیل، مطمئن و سالم دولتی و غیردولتی به ویژه در شرایط سوء ظن و بدگمانی متقابل هدف مهمی است که هیچ زمامدار و سیاستمداری از آن بی نیاز نیست.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ادامه داد: معمولا اینگونه مراکز گفتمان و تبادلات فکری خود را به شکل صریح و شفاف فارغ از هر نوع حساسی و تحفظات رسمی با چارچوب علمی و منطقی در راستای تصحیح اشتباهات گذشته، بهبود وضع موجود، اصلاح فرایندهای جاری و ارائه اصولی خط مشی هایی برای آینده در میان می گذارند.

امیرعبدالهیان گفت: ما اراده، انتخاب و مطالبات مردم مصر را محترم، قانونی و مشروع می دانیم و حمایت آشکار و صریح خود را از آرمان های انقلابی، تحکیم همبستگی داخلی، ارتقای روحیه اسلامی، وفاق ملی و مشارکت همگانی این مردم شریف در همه صحنه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی و فرهنگی ابراز می داریم.

وی گفت: ما خواهان مصری صاحب نفوذ در برابر هر نوع زورگویی، دخالت یا تجاوز بیگانگان به حقوق خود یا همه مسلمانان ملل منطقه از جمله مردم فلسطین هستیم.

وی افزود ما ملت مصر را مردمی آگاه، متدین، فرهیخته، آزادیخواه، عدالت طلب و ظلم ستیز می دانیم و بر این باوریم که اقدامات و برخی مظاهر عملی افکار تکفیری، خشونت طلبی و افراط گرایی هیچ سنخیتی با ویژگی های شخصیتی مردم مصر ندارد.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه افزود: ما رهیافت حل بخش عظیمی از مشکلات کنونی مصر را در تمرکز بر روحیه اصیل تسامح، روش های نرم و شیوه های منطقی و مسالمت آمیز می دانیم.

وی افزود: اطمینان داریم مردم، رهبران و نخبگان مصری کاملا آگاه هستند. آنان تلاش می کنند که مصر روی پای خود ایستاده و سرنوشت خود را به دست فرزندان توانای خویش رقم بزنند.

وی ایران را آماده گسترش روابط با مصر اعلام کرد و گفت: رغبت و تمایل قلبی مردم دو کشور سرانجام روزی باید به اراده واقعی تبدیل گردیده و طبعا با توجه به دوری چندین ساله و برخی نقطه نظرات متفاوت که در روابط دو دولت امری طبیعی است، گذشت زمان و فراهم گشتن و موقعیت مناسب امکان ورود به مرحله جدید و شروع فصل نوین را در روابط دو کشور فراهم خواهد ساخت.

وی ادامه داد: کما این که دو کشور به تدریج در مسائل منطقه وجهان به نقطه نظرات مشترکی نزدیک می شوند و این وضعیت قابلیت توسعه و تعریف دورنمای درخشانی را دارد.

وی افزود: دشمنان دو ملت ایران و مصر همواره درصدد جدایی افکنی، فتنه جویی و ایجاد موانع و مشکلات تصنعی در راه روابط دو کشور هستند تا جلوی رشد و پیشرفت ملت ها و فتح قله های افتخار توسط فرزندان آنان را در زمینه های مختلف بگیرند. امیدواریم این هم اندیشی، برکات و دستاوردهای سازنده و مثبتی را در گشایش فصل نوینی از تعامل و ارتباطات نزدیک دو ملت و نخبگان فرهیخته آنان داشته باشد تا مسوولان رسمی نیز بتوانند از نتایج سودمند آن در برنامه ریزی و طراحی های کاری خود برخوردار شوند.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه به مسادل یمن اشاره کرد و گفت: در موضوع یمن که اکنون یکی از موضوعات مهم منطقه ما است، جمهوری اسلامی ایران از همه توان و نفوذ و ارتباط خود استفاده می کند تا همه گروه های یمنی و حتی دولت انتقالی یمن در آینده سیاسی این کشور نقش اساس ایفا کند.

وی ادامه داد : قرار داد صلح و مشترکاتی که توسط انصارالله و احزاب و گروه های سیاسی و دولت انتقالی یمن به امضا رسیده است در مخالفت با طرح مجلس تعاون نیست بلکه در تکمیل آن طرح و در راستای بازگشت صلح و ثبات و امنیت به یمن است.

وی تاکید کرد: امنیت یمن برای همه منطقه از جمله ایران و عربستان سعودی مهم است. ما در گفتگوهای اخیر وزرای امور خارجه و گفتگوی اینجانب با آقای سعود الفیصل وزیر امورخارجه عربستان بر موضوع یمن و همکاری های منطقه ای و دیگاه های مشترک برای خروج از بحران یمن تاکید داشتیم.

معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه یادآور شد: امروز انصارلله با همکاری دستگاه امنیتی و ارتش یمن در سه مسیر مبارزه با فساد اجتماعی و اقتصادی، مبارزه قاطع با القاعده و تکمیل روند سیاسی گام های مهمی را برداشته اند.

وی ادامه داد: علی عبدالله صالح در سال های طولانی حکومت خود پس از 11 سپتامبر و حتی آمریکایی ها با حضور نظامی خود قادر نبودند اقدامات موثری در رابطه با القاعده انجام دهند.

امیر عبداللهیان به مسائل سوریه اشاره کرد و گفت: ما از ابتدا با صدای بلند اعلام کردیم که اجازه نخواهیم داد محور مقاومت تضعیف شود؛ اجازه نخواهیم داد آمریکا و رژیم صهیونیستی سیاست های منطقه ای خود را در تقویت رژیم صهیونیستی و تضعیف فلسطینیان به کار گیرند.

وی ادامه داد: ما با صدای بلند اعلام کردیم در جنگ های 33 روزه در لبنان، 22 روزه در غزه و 8 روزه غزه و در جنگ تخریب 50 روزه غزه از همه امکانات و توان خود برای کمک به فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی از طریق گروه های فلسطینی استفاده کردیم.

وی اظهار کرد: در شرایطی که آمریکایی ها و اسرائیلی ها تصور می کردند به دلیل وضعیت بی ثبات در مصر، لیبی، تونس و به دلیل وضعیت خاص در سودان و شرایط بحران در عراق و سوریه کشورهای منطقه قادر به توقف حمله رژیم صهیونیستی به غزه نیستند جمهوری اسلامی ایران و گروه های مبارز فلسطینی نقش مهمی را برای متوقف کردن این رژیم و تقویت فلسطین برعهده گرفتند.

امیر عبداللهیان یادآور شد: تحولات در سوریه با این نگاه راهبردی از سوی آمریکا و اسرائیل و برخی متحدین آنان در منطقه صورت گرفت که قطعه جدیدی از پازل حامی رژیم صهیونیستی با سرنگونی رژیم بشار اسد در منطقه شکل بگیرید.

وی ادامه داد: ما با اذعان به اشکالات موجود در ساختار سوریه با تاکید بر ضرورت اصلاحات در این کشور اجازه ندادیم که تروریست ها نظام سیاسی سوریه را سرنگون کنند و اجازه ندادیم که این کشور تبدیل به لیبی جدید و تبدیل به سومالی آشفته شود.

وی گفت: با افتخار اعلام می کنیم و امروز خرسندیم که حتی آقای رییس جمهوری السیسی نسبت به نگاه درست جمهوری اسلامی ایران بر محور مقاومت در قبال تحولات سوریه توجه و تمرکز دارد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در ادامه به مناسبات آینده ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و گفت: نگاه ما به خلیج فارس و همه همسایگان و همه کشورهای عربی نگاه مبتنی بر برادری، دوستی و همکاری، تقویت جهان اسلام و همه دوستان ما از جمله مصر و عربستان و سایر کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: معتقدیم عربستان سعودی و مصر دو کشور مهم و تاثیر گذار در منطقه هستند و مشورت های این کشورها و جمهوری اسلامی ایران ضرورت اساسی برای گام برداشتن و کمک به کشورهای بحران زده منطقه و کمک به ثبات و امنیت منطقه بشمار می رود.

وی در ادامه به مسائل شیعه و سنی در منطقه اشاره کرد و گفت: در خصوص گفتگوهای شیعه و سنی ما این را یک ضرورت و نقش حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی ایران و الازهر و مراکز فرهنگی در مصر را بسیار مهم و حائز اهمیت می دانیم.

وی ادامه داد: به راستی نگاه استراتژیک ایران به جهان اسلام مبتنی بر وحدت همه مسلمانان است.

امیر عبداللهیان گفت: در حوزه مقاومت ما با همان قدرتی که از حزب الله شیعه در لبنان حمایت می کنیم با همان قدرت و سطح و بلکه بیشتر از آن از جنبش حماس و جهاد اسلامی سنی در فلسطین حمایت می کنیم.

وی در ادامه گفت: وارد کردن اتهام بی اساس توسط دشمنان منطقه به جمهوری اسلامی ایران که درصدد تقویت اختلاف شیعی و سنی است کلامی غیراصولی و در تعارض با رفتار عملی جمهوری اسلامی ایران است.

وی یادآور شد: بخشی از گفتگوهای ما با آقای رییس جمهوری السیسی معطوف به گفتگوهای شیعی و سنی و عملکرد در مسیر وحدت جهان اسلام بود.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه ما در لبنان از حزب الله در مقابل با رژیم صهیونیستی حمایت می کنیم گفت: در سطح سیاسی و مسائل داخلی لبنان اولا موضوعات به گروه ها و احزاب و شخصیت های لبنانی بر میگردد و ثانیا ما مشوق گفتگوهای اخیر و همکاری های دو جریان 8 مارس و 14 مارس برای خارج شدن از فضای اختلافات و کمک به انسجام، وحدت ملی و انتخاب رییس جمهوری در لبنان هستیم.

معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه به موضوع مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات هسته ای ما مقوله ای متفاوت از روابط ایران و آمریکا است.

وی یادآور شد: مجموعه بزرگی از دشمنی های بیش از سه دهه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران این اجازه را فراهم نخواهد کرد که در مسیری صریح روابط ایران و آمریکا به دوره طبیعی و جایگاه طبیعی خود برگردد.

وی ادامه داد: گفتگوهای هسته ای صرفا معطوف به مسائل هسته ای و حقوق هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است.

امیر عبداللهیان یادآور شد: برخی از متفکرین در جهان عرب به ما می گویند اگر در مذاکرات هسته ای شما به مسائل منطقه ای نمی پردازید از نظر ما این یک فاجعه است چرا که مذاکرات هسته ای و گفتگو با آمریکا و برخی کشورها اگر منجر به بهبود شرایط منطقه نباشد نفعی برای منطقه نخواهد داشت.

وی دامه داد: بخش دیگری از متفکرین می گویند اگر در حاشیه مذاکرات هسته ای شما در خصوص مسائل منطقه گفتگو می کنید این یک فاجعه است چرا که مسائل منطقه مربوط به منطقه است و همه طرف های منطقه ای باید در آن حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما نه در متن و نه در حاشیه مذاکرات هسته ای علیرغم تمایل طرف های مقابل و بویژه آمریکا هیچ گفتگویی درباره مسائل منطقه ای نداریم و باور داریم مسائل منطقه ای مربوط به کشورهای منطقه است و در درون منطقه باید مورد مذاکره و حل و فصل قرار گیرد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: هرگونه توافق هسته ای در این مذاکرات علیه هیچ طرفی و هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود.

وی درادامه به گروه اخوان المسلمین اشاره کرد وگفت: اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی نمی دانیم وعلیرغم اینکه گفت وگو های 3 ساعته با عمرو موسی به روند سیاسی مصر کمک کرد ممکن است برخی جریان ها در اخوان المسلمین به روش های خشن تمایل پیدا کنند اما این به این معنا نیست که کلیات اخوان المسلمین تروریست خوانده شود.

وی یاد آور شد: اخوان المسلمین یک واقعیت دردرون جامعه مصر است وبا این واقعیت باید واقع بینانه برخورد کرد و حتما رهبران سیاسی و رهبران احزاب مختلف مصری نسبت به آن چاره اندیشی خواهند کرد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه گفت: ما از تلاش جمهوری عربی مصر به خاطر حمایت از فلسطین به طور خاص و سایر کشورهای عربی در حمایت از مردم فلسطین قدردانی می کنیم . به صراحت اعلام می کنیم که کشورهای عربی متناسب با مقتضیات خود به پرونده فلسطین نگاه می کنند.

امیرعبداللهیان یاد آورشد: جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه هزینه های سنگینی که پرداخته حمایتی همه جانبه از فلسطین به عمل آورده است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه تاکید کرد: حتی اگر لازم باشد که فناوری ساخت موشک برای مقابله با تجاوزات رژیم صیهونیستی که داخل فلسطین منتقل شود، جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی از این موضوع ندارد.

وی گفت: به جرات می توانم بگویم هیچ کشور عربی دراین سطح حاضر به نگاه به پرونده فلسطین نیست اما شرایط یکایک کشورها را درک می کنیم ونقش مهم وسیاسی جمهوری عربی مصر را در موضوع فلسطین هم مورد احترام وتقدیر قرار می دهیم وهم توجه داریم به این که جهان عرب قلب، روح ودلش با مردم فلسطین است.

امیر عبداللهیان گفت: اما مجموع شرایط بین المللی ومنطقه ای ممکن است وضعیتی را ایجاد کند که درمواردی مشاهده شود یک کشور عربی علیرغم انتظار جهان عرب وجهان را وظیفه دقیق خود را در قبال فلسطین انجام ندهد.

وی در پایان گفت: در عین حال از تلاش های مصر هم برای کمک رسانی به مردم غزه درجریان جنگ وهم به دلیل فعالیت های سیاسی درهمان زمان تشکر کردیم و مورد توجه ما است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار