ظریف در جلسه پرسش و پاسخ اجلاس امنیتی مونیخ:

برای برداشته شدن مرحله به مرحله تحریم‌ها مذاکره نمی‌کنیم/ آماده پاسخگویی به تمام سوالات نمایندگان مجلس هستم / تمدید دوباره مهلت مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از شکل دیپلماتیک کشور خارج نشده‌ام گفت: بدبینی نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای همچنان وجود دارد.

بدبینی نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای همچنان وجود دارد/ آماده پاسخگویی به تمام سوالات نمایندگان مجلس هستم / از شکل دیپلماتیک کشور خارج نشده‌ام
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" در نشستی به میزبانی "دیوید ایگناتیوس" تحلیلگر روزنامه واشنگتن‌پست پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: طی یک دهه گذشته، ایران احتمالا بیش از هر کشور دیگری تحت نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس بوده است، با این حال حتی یک مدرک پیدا نشده که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران، غیر صلح‌آمیز است.

وزیر امور خارجه با غیرقابل قبول خواندن تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، گفت: این تحریم‌ها به هدف خود نرسیده‌اند، چراکه ایران امروز 20000 سانتریفیوژ دارد.

ظریف با بیان اینکه تنها با احترام و دیپلماسی است که می‌توان با ایران تعامل کرد، گفت طرفین باید برای خود اهداف، مقاصد و منافع مشترک تعریف کنند.این فرصت مذاکرات نباید از دست برود و باید به نتیجه‌ای برسیم که به دولت ایران احترام بگذارند.
 
وی در ادامه افزود:  ما باید تعاریف خودمان را داشته باشیم و بایستی واژه‌های تفاهم و مشترکی انتخاب کنیم تا به یک نتیجه خوب برسیم.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: ما می‌خواهیم به جهانیان نشان دهیم که حرکت هسته‌ای‌مان صلح‌آمیز است و اصل هدف‌مان این است.

ظریف ادامه داد: تحریم‌ها نمی‌تواند برای غرب کارآمدی داشته باشد و اگر آن‌ها بخواهند در حوزه سیاسی به نتیجه برسند، تنها مذاکره می‌تواند کارساز باشد.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در کشور شما جزئیات مذاکره مورد سوال است و مذاکراتی که شما در ژانویه با آقای کری داشتید، تبدیل به سوژه‌ای شد مبنی بر اینکه رفتار شما در شکل دیپلماتیک نرمال کشورتان نبوده، بنابراین به نظر شما چرا این موضوع مطرح شده است، اظهار داشت: باید واقعیت‌ها را ببینیم، ایران یک جامعه یکجانبه نیست و رویکردهای متفاوتی دارد که این خوب است.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در کشور ما بدگمانی و ظن نسبت به غرب و آمریکا وجود دارد که این واکنش‌ها از سوی مردم به دلیل عدم اعتماد و وجود بدبینی به غرب است و من آماده هستم تا به تمامی سوالات مجلس پاسخ داده و هرگز از فرم دیپلماتیک کشورم خارج نشده‌ام.  
 
وی تصریح کرد: ما در زمینه‌های دیگر هرگز با ایالات متحده رابطه‌ای نداشتیم، اما در حال حاضر مشغول مذاکره بر روی پرونده هسته‌ای ایران هستیم، اما باید توجه داشت هرگز نمی‌توانیم خصومت‌های آمریکا را نسبت به ایران نادیده بگیریم و منتقدین ما حق دارند که در مذاکرات به آمریکا بدبین باشند.  
 
ظریف گفت: همچنین اگر به توافق دست پیدا کنیم، ملت ایران بازهم به آمریکا بدبین خواهند بود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما بایستی گزارش‌هایی که نسبت به روند مذاکرات پیش بینی شده تصحیح کنیم، البته صحبت‌ها صرفا برای مذاکرات است.  
 
وی افزود: پیش بینی در رابطه با روند مذاکرات درست نیست و آژانس‌های خبری که به این موضوع می‌پردازند و پیش بینی می‌کنند کارشان درست نیست.  
 
ظریف تاکید کرد: ما نظام سیاسی پویایی داریم و رهبر معظم انقلاب، دولت روحانی و کابینه آن امروز از حرکت‌ها و روند مذاکرات حمایت می‌کنند و همچنین تمامی این افراد اقدامات لازم را انجام می‌دهند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ما مسئول مذاکرات هستیم و اگر تلاش ما به نتیجه نرسد، خودمان را مسئول می‌دانیم و البته نمی‌خواهیم وارد بازیهای دیگر شویم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ما به مردم امید داریم، گفت: من می‌خواهم تلاش کنم تا منافع خودمان در منطقه و جهان تامین شود، اما بدبینی‌هایی وجود دارد و کسانی در واشنگتن موجب شدند که این تفکرات به وجود آید. البته اوباما باعث شد که این حرکت‌ها صورت گیرد.  
 
وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم تحریم‌ها درست نیستند، البته شرایطی را به وجود می‌آورد که ما به توافق برسیم و اگر تحریم‌ها رفع شوند، می‌توانیم به توافق برسیم.  
 
ظریف بیان کرد: تحریم‌ها باید یکباره برداشته شود و برای برداشته شدن مرحله به مرحله تحریم‌ها مذاکره نمی‌کنیم. من نمی‌خواهم در مورد جزئیات صحبت کنم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما به دنبال آن هستیم که آنها فرآیندی را پیگیری کنند که همه متنفع شوند.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: آنچه که تمایل کردند موثر و مفید است و در ۶ ماه آینده ما تلاشمان را می‌کنیم و گسترده کردن زمان در روند مذاکرات موثر نخواهد بود و مطمئنا دوستان ما در ۱+۵ به دنبال به نتیجه رسیدن هرچه زود‌تر توافق هستیم.

وی گفت: ایران بر این باور است که باید میان عربستان، ترکیه، مصر و... همگی اعلام آمادگی شود تا بتوانیم در مورد عراق، سوریه گفتگوی لازم را انجام دهیم، اما متاسفانه دیدیم که در فرآیندهایی که در این زمینه صورت گرفت، کشورمان در آن حضور نداشت و مذاکرات در این زمینه به نتیجه نرسید.  
 
ظریف تاکید کرد: اگر بخواهد مذاکراتی در این زمینه برگزار شود که در آن همسایگان سوریه و عراق حضور نداشته باشند، آن مذاکره نتیجه نخواهد داشت.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که شما در زمینه حمایت‌های ایران از عراق چه صحبت‌هایی دارید، گفت: قدرت ایران در منطقه غیرقابل انکار است و مردمان همسایگان ما همگی مورد حمایت ما خواهند بود، بنابراین بدون در نظر گرفتن ایران حل این بحران امکانپذیر نخواهد بود، چرا که کشورمان بازیگر مهمی در منطقه است و ما در حل این بحران قصد نداریم که دیگر قدرت‌ها را نادیده بگیریم، اما تاکیدمان بر این است که باید درک درستی از حضور ایران به عمل آید.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در زمینه حل این بحران نیازمند حرکت‌های دیپلماتیکی هستیم که باید در جای خود و به درستی بکار گرفته شود.  
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اقداماتی که ایران در منطقه انجام می‌دهد، رژیم صهیونیستی از آن بسیار عصبانی بوده و این تحرکات را خطرناک می‌بیند، به ویژه اینکه این رژیم در مسئله هسته‌ای و اینکه ایران تبدیل به قدرت در این زمینه شود، بسیار نگران است صحبت‌های شما در این زمینه چیست؟ اظهار داشت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که ساخت سلاح هسته‌ای جزء اهداف ایران نبوده و نخواهد بود و باید توجه داشت که این رژیم است که حق‌های بسیاری را از فلسطین، لبنان،... زایل کرده است، بنابراین طرح این اظهارات به صورت توجیه گونه است.  
 
ظریف تاکید کرد: ایران برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شود و ما پشت میز مذاکره نشسته‌ایم تا این موضوع را نشان دهیم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه توضیح شما در مورد زندانیان و روزنامه نگار سیاسی (جیسون رضائیان) که در ایران هستند، چیست، گفت: ما فکر می‌کنیم آقای رضائیان مشکل دارند اما روند قانونی این مسئله در حال طی شدن است و همسر وی نیز چندی پیش آزاد شدند و ما این مسائل را در گذشته روشنگری کرده‌ایم.  
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار