۳۰ درصد صادرات به کشور افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود

بیرجند- معاون برنامه‌‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی گفت: ۳۰ درصد صادرات به کشور افغانستان از خراسان جنوبی صادر می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، علی رضایی بعد ازظهر یکشنبه در کارگروه تخصصی توسعه صادرات خراسان جنوبی اظهارکرد: یکی از مولفه‌ها در زمینه توسعه صادرات برون‌گرایی یا صادرات غیرنفتی است که باید فضایی مهیا کنیم تا این امر در سطح کشور محقق شود.

وی عنوان کرد: در سال جاری برای خراسان جنوبی ۱۶۷ میلیون دلار صادرات پیش‌بینی شده که تاکنون ۸۸ درصد صادرات استان طی ۱۰ ماهه گذشته تحقق یافته است.

معاون برنامه‌‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ۹۸ درصد کالاهای  صادراتی خراسان جنوبی به افغانستان صادر می‌شود که در حال حاضر افغانستان تنها بازار هدف این استان است.

رضایی با بیان اینکه خراسان جنوبی سهم ۳۰ درصدی صادرات کالا به کشور افغانستان را کسب کرده است، گفت: در بازارچه‌های استان باید تمام تجار حرفه‌ای شوند تا در زمینه مبادلات مرزی موفق عمل کنیم.

بازارچه‌های استان به صورت یکسان تقویت شود

وی با اشاره به اینکه هم اکنون صادرات در برخی از بازارچه‌های استان متناسب با ظرفیت بازارچه‌ها انجام نمی‌شود، گفت: انتظار ما این است که تجار استان با پیشرفت خود مرکز خراسان جنوبی را به مرکز مبادلات تجاری در آسیای جنوب غربی تبدیل کنند.

معاون برنامه‌‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی با تاکید براینکه باید تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی تقویت شود، گفت: عملکرد خراسان جنوبی را در این زمینه خوب ارزیابی نمی‌کنم و باید تعاونی‌های مرزنشینان خراسان جنوبی تقویت شوند.

رضایی تصریح کرد: باید صادرات مرغ و تخم‌مرغ به افغانستان پیگیری شود چرا که ما می‌توانیم تخم‌مرغ و مرغ مازاد خراسان جنوبی را به کشور افغانستان صادر کنیم.

وی یکی دیگر از نیازهای جدی کشور افغانستان را در مهندسی ساختمان عنوان کرد و تصریح کرد: باید تیمی برای شناسایی ظرفیت‌ها و بازاریابی به کشور افغانستان اعزام کنیم.

معاون برنامه‌‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: تقویت همه بازارچه‌های استان به صورت یکسان در دستور کار ما قرار دارد و دنبال این هستیم که بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه را به عنوان معبر اصلی خراسان جنوبی معرفی کنیم.

رضایی در پایان یادآور شد: باید در تمام بازارچه‌های خراسان جنوبی موضوع خرده‌فروشی را دنبال کنیم.

/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.