امروز در تاریخ؛

از آغاز مذاکرات سه جانبه صلح ایران و عراق تا موافقت "محمدعلی شاه قاجار" با انقلاب مشروطه

مذاکرات سه جانبه صلح ایران و عراق، موافقت "محمدعلی شاه قاجار" با انقلاب مشروطه ، آغاز زمام‌داری "فیدل کاسترو" در کوبا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 28 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 27 ربیع الثانی 1436 هجری و 17 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

رحلت فقیه، متکلم و واعظ بزرگوار، آیت‌اللَّه "میرزا علی اکبر نوغانی" (1329 ش)
آیت‌اللَّه میرزا علی اکبر فرزند موسی نوغانی در سال 1261 ش (1300 ق) در محله نوغان مشهد به دنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، ادبیات را در محضر استاد میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری معروف به ادیب نیشابوری اول و فقه و اصول را نزد شیخ حسنعلی تهرانی و آیت‌اللَّه سید عباس شاهرودی فرا گرفت. آیت‌اللَّه نوقانی در 26 سالگی برای تکمیل تحصیلات خود رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف گردید و از محضر استادان بزرگی چون آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، سید محمدکاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی استفاده نمود. وی پس از رحلت آخوند خراسانی، از عالم بزرگ میرزا عبداللَّه مازندرانی و آیت‌اللَّه میرزا محمدتقی شیرازی به دریافت اجازه اجتهاد نائل آمد و به مدارج بالای علمی دست یافت. آیت‌اللَّه نوقانی در سال 1291 ش به مشهد مقدس بازگشت و به تدریس و انجام امور دینی پرداخت. وی از جانب آیت‌اللَّه حاج آقاحسین طباطبایی قمی، عهده‌دار تولیت مدرسه نواب، از مدارس مهم مشهد گردید. او دارای ذوق شعری نیز بود و در شعر، به "فقیر" تخلص می‌نمود. ایشان همچنین در خطوط نسخ و نستعلیق، تبحر داشت. کتبی از قبیل تعلیقاتی بر شرح نهج البلاغه و سه مقاله نوقانی و دو مقاله نوغانی در اصول عقاید و ردّ عقاید مادیون، از آثار ایشان است. آیت‌اللَّه نوغانی سرانجام در 28 بهمن 1329 ش (10 جمادی‌الاول 1370 ق) در 68 سالگی درگذشت و در حرم رضوی (ع) به خاک سپرده شد.

آغاز مذاکرات سه جانبه صلح ایران و عراق در نیویورک (1367 ش)
در شرایطی که مذاکراتِ پس از جنگ در شهریور و آبان 1367، نتیجه ملموسی به دست نداده بود و حتی امکان شکست مذاکرات نیز وجود داشت، جمهوری اسلامی ایران حُسن نیت خود را به جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و به ویژه شخص دبیر کل ثابت کرده و از اعتمادی که به دبیر کل ابراز داشته بود، نتیجه مثبت و مطلوبی گرفت که حاصل دیگر این امر، تغییر جوّ بین‌المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران بود. با توجه به توقف پیش آمده در مذاکرات، دبیر کل مشورت‌هایی با شورای امنیت داشت و از شورا درخواست کرد برای خروج مذاکرات از بن بست، اختیارات بیشتری به وی داده شود که شورای امنیت با این درخواست موافقت کرد. در این راستا در 28 بهمن 67، مذاکرات سه جانبه مقامات ایران و عراق با حضور دبیر کل سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت. در این مذاکرات که به خاطر اکراه عراقی‌ها برای ادامه مذاکرات در نیویورک، به رغم پیشنهاد صریح دبیر کل و تأکید او، این بار نیز مذاکرات بسیار دقیق و کوتاه مدت صورت گرفت و نتیجه مطلوب اخذ شد. بن بست در جریان مذاکرات بین ایران و عراق، تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل و پس از استقرار آتش‌بس بین دو کشور، نشان‌دهنده تعلُّل عراق در اجرای مفاد قطعنامه 598، به رغم فشارهای بین‌المللی بود.

درگذشت استاد "محمد دیهیم تبریزی" ادیب و مورخ آذربایجانی (1378 ش)
استاد محمد دیهیم تبریزی، در سال 1286 ش (1325 ق) در تبریز به دنیا آمد. استاد دیهیم پس از آن ضمن فعالیت‌های فرهنگی به روزنامه‌نگاری اشتغال پیدا کرد و از سال 1311 ش، خدمات مطبوعاتی خود را آغاز نمود. وی علاوه بر مسؤولیت مطبوعاتی، در صحنه‌های مهم سیاسی روز نیز حضور داشت و در سال 1325 ش در بیرون راندن فرقه دموکرات از آذربایجان، کوشش زیادی مبذول نمود. دیهیم سرانجام تهران را برای فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی خود برگزید و در سال 1335 ش به آن سامان رهسپار شد. از اقدامات فرهنگی ماندگار دیهیم می‌توان به تاسیس انجمن‌های ادبی مولوی، صائب و آذربادگان اشاره کرد، ضمن اینکه در کار سازماندهی بیش از پانزده انجمن ادبی دیگر در تهران نیز نقش فعالی ایفا کرد. از وی آثار متعددی بر جای مانده که جبر، شرعیات، هندسه، دستور زبان فارسی، تعلیمات مدنی و حساب نو هر کدام در دو جلد و نیز تاریخ در 3 جلد و تذکره شعرای آذربایجان در 5 جلد از آن جمله است. استاد محمد دیهیم تبریزی سرانجام در اواخر بهمن 1378 ش برابر با اوایل ذی‌قعده 1420 ق در 92 سالگی در تهران درگذشت و به سرای جاوید شتافت.

سپهدار پس از 26 روز مطالعه وزیران خود را به این شرح به احمدشاه معرفی کرد: (1299 ش)
سپهدار رئیس الوزراء و وزیر داخله - محتشم السلطنه وزیر خارجه - نصرالملک وزیر فوائد عامه و تجارت - امین الملک وزیر معارف - سالار لشگر وزیر عدلیه - امیرنظام وزیر جنگ- سردار معتمد وزیر پست و تلگراف - میرزا عیسی خان کفیل وزارت مالیه - ادیب السلطنه معاون رئیس الوزراء

موافقت "محمدعلی شاه قاجار" با انقلاب مشروطه (1327 ق)
محمدعلی شاه قاجار پس از مخالفت‌های سرسختانه، در حالی با انقلاب مشروطه موافقت کرد که قدرت مشروطه خواهان هر روز افزایش می‌یافت. بدین ترتیب، محمدعلی شاه که قبلاً با مردم مبارز و مشروطه خواهِ ایران، مقابله کرده بود، تسلیم آنان شد و بر خلاف میل باطنی خود، دست خطی مبنی بر لازم الاجرا بودنِ قانون اساسی را به مجلس شورای ملی ارسال کرد. بدین ترتیب، دوران یک سالهٔ استبداد صغیر به پایان رسید، هرچند محمدعلی شاه به تعهدات خود عمل نکرد.

رحلت فقیه بزرگوار شیعه آیت اللَّه العظمی حاج سیداحمد خوانساری (1405 ق)
حضرت آیت اللَّه العظمی سیداحمد خوانساری در سال 1309 ق در خوانسار به دنیا آمد. در 3 سالگی پدر را از دست داد و سرپرستی او بر عهدهٔ برادرش قرار گرفت. سید احمد پس از فراگیری مقدمات در زادگاه خود، برای ادامهٔ تحصیل، عازم اصفهان گردید و از آن جا عزم نجف اشرف نمود. ایشان در حوزهٔ علمیهٔ نجف خوشه‌چین خرمن معارف آیات عظام: آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی بود و پس از سالیانی، بر قلهٔ رفیع اجتهاد دست یافت. آیت‌اللَّه خوانساری در سال 1335 ق به ایران بازگشت و در درس آیت اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی در اراک شرکت کرد. با تاسیس حوزهٔ علمیهٔ قم، به تدریس و پرورش شاگردان همت گماشت ولی از جانب آیت‌اللَّه بروجردی عازم تهران گردید و در مسجد سیدعزیزاللَّه به اقامهٔ نماز جماعت، تدریس خارج فقه، رفع گرفتاری‌های مردم و فعالیت‌های سیاسی پرداخت. ایشان در زهد و پرهیزگاری و مبارزه با هوای نفس کم نظیر و زبانزد همگان بود و حضور ایشان در کنار حضرت امام، نهضت اسلامی ایران را تقویت می‌کرد. سرانجام این عالم ربانی در 29 دی 1363 در 96 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سرای باقی شتافت. پیکر آن مرجع بزرگوار تقلید پس از تشییع در تهران به قم منتقل گردید و در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) مدفون شد. العقائدُ الحَقّه، مناسک حج و جامعُ المدارک از جمله آثار ایشان می‌باشد.

تولد "رنه لاوْنیک" پزشک فرانسوی و مخترع گوشی پزشکی (1781 م)
رنه لاوْنیک در 17 فوریه سال 1781 میلادی در فرانسه بدنیا آمد. در سال 1816 موفق به اختراع گوشی پزشکی شد که از آن در تشخیص دردهای قفسه سینه استفاده می کرد. وی در سال 13 آگوست سال 1826 میلادی بر اثر بیماری سل درگذشت.

پایان جنگ خونین "ساراگوسا" میان فرانسه و اسپانیا (1809 م)
پنبرد خونین ساراگوسا، در جریان جنگ‌های پنج ساله میان نیروهای فرانسوی و اسپانیایی از روز 15 نوامبر 1808 م با حمله ارتش ناپلئون بُناپارت آغاز شد و با مقاومت شدید نظامیان و مردم اسپانیا و جنگ خانه به خانه در ساراگوسا روبرو گردید. در این جنگ، دو طرف، شدت عمل و قساوت بسیار نشان دادند و به همین دلیل تعداد کشته‌ها زیاد بود. شدت قتل‌عام و کشتار در این جنگ به حدی بود که این نبرد به قصابی ساراگوسا شهرت یافت. جنگ ساراگوسا سرانجام پس از چهار ماه درگیری سنگین، در 17 فوریه 1809 م با پیروزی فرانسویان و اشغال شهر ساراگوسا، اسپانیا واقع در شرق این کشور خاتمه یافت. اگرچه در جریان این جنگ و یورش فرانسویان، اسپانیا توسط فرانسه اشغال شد، اما در سال 1812 م پس از آن که ناپلئون از روسیه عقب‌نشینی کرد و سپس از دولت‌های متحد اروپایی شکست خورد، اسپانیا نیز آزادی خود را بازیافت

درگذشت "ژان مولْیر" نمایش‌نامه‌نویس مشهور فرانسوی (1673 م)
ژان باتیست مولْیر، نویسنده معروف فرانسوی در سال 1622 م درشهر پاریس به دنیا آمد. وی در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. اما چون به کار هنرپیشگی علاقه داشت به تئاتر روی آورد و یک گروه تئاتر تشکیل داد. وی در آغاز کار، با دشواری‌های فراوانی روبرو شد، ولی سرانجام حمایت لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه، او را از گوشه انزوا خارج ساخت و بر آن داشت که زندگی هنری خود را دنبال کند. مولْیر شهر به شهر، تئاترهای خود را به نمایش می‌گذاشت تا این‌که به شهرت رسید. از آن زمان بود که شاه‌کارهای بزرگی خلق کرد و آنها را در میان استقبال شدید مردم به نمایش گذاشت. مولیر یک آفریننده خستگی‌ناپذیر بود که شاه‌کارهای او، نمایش‌نامه‌هایی است که وی در آنها تزویر و شرارت روح بشر را مورد انتقاد شدید قرار داده و بر انحرافات ذهن حمله می‌کند. وی نه تنها یک نویسنده، بلکه هنرپیشه‌ای بسیار ماهر و زبردست بود. او از بازیگران کمدی ایتالیا الهام می‌گرفت و آدم‌های مسخره‌ای خلق کرده بود که نمونه‌های عالی کمدی‌گران آغاز عصر سینمای کنونی را به یاد می‌آورد. از مولیر آثار مشهوری به جا مانده که مردم گریز، خسیس، زنان دانشمند، مریض خیالی و طبیب اجباری از آن جمله‌اند و برخی از آثار او به فارسی نیز ترجمه شده‌اند. ژان باتیست مولیر سرانجام در حین نمایش مریض خیالی دچار تشنج شد و چند ساعت بعد در هفدهم فوریه 1673 م در 51 سالگی درگذشت.

آغاز زمام‌داری "فیدل کاسترو" در کوبا (1959 م)
فیدِل کاسْتْرو زمام‌دار کوبا، در 13 اوت 1927 م در شرق کوبا دیده به جهان گشود. وی پس از تحصیلات مقدماتی، وارد دانشگاه هاوانا شد و به تحصیل حقوق، علوم اجتماعی، سیاست و مدیریت عمومی پرداخت. کاسترو در سال 1953 م در مبارزه علیه حکومت دیکتاتوری باتیستا دستگیر و زندانی شد. وی پس از آزادی از زندان در سال 1955 م راهی امریکا و مکزیک شد و به آموزش ناراضیان فراری از چنگ باتیستا پرداخت. هرچند کاسترو در اولین حمله خود در نوامبر 1956 م با شکست مواجه شد اما با تربیت چندین هزار نیروی چریک ورزنده، توانست در سال 1958 م حمله وسیعی به کوبا را سازماندهی کند و حکومت باتیستا را سرنگون سازد. پس از فرار باتیستا در اول ژانویه 1959 م، کاسترو در 17 فوریه 1959 م در 32 سالگی به نخست وزیری کوبا دست یافت و کنترل اوضاع را بر عهده گرفت. فیدل کاسترو با گذشت بیش از چهل و شش سال از حکومت خود ) تا سال 2005 م(نفوذ فراوانی در ارکان نظام و مردم کوبا دارد و موفقیت‌های سیاسی مهمی به دست آورده است. هم‌چنین پس از مارشال تیتو، جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر و احمد سوکارنو رهبران یوگسلاوی، هند، مصر و اندونزی، از مؤسسین جنبش عدم تعهد محسوب می‌شود و از 1979 تا 1982 م ریاست دوره‌ای این جنبش را بر عهده داشت. کاسترو در داخل کوبا، فقر و بی‌سوادی را ریشه‌کن ساخت و توانست به مدت نزدیک به پنج دهه، یک حکومت ضد امریکایی را در جوار مرزهای جنوبی ایالات متحده امریکا اداره کند. او پس از زوال کمونیسم، با وجود نرمش فراوان در برابر مذهب و تالیف کتابی در این زمینه، همچنان خود را مدافع سوسیالیسم می‌داند. فیدل کاسترو خطیبی بسیار بلیغ و تواناست به طوری که می‌تواند چندین ساعت تمام بدون مراجعه به یادداشتی سخنرانی کند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.