پزشک عمومی باید همه جانبه نگر باشد/نگاه تخصص گرایی در کشور حاکم است

مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اظهار تاسف از اینکه نگاه تخصص گرایی در برخی کشورها از جمله ایران بوجود آمده است، بیان داشت: نکته مهمی که در این میان سبب تشویق و ترغیب مردم در مراجعه به متخصص شده، ناتوانی دانشکده‌های پزشکی در تربیت انسانهایی با صلاحیت لازم در بعد پزشکی است.

دکتر رضا لاری پور مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهایی که سیستم ملی سلامت دارند،پزشک عمومی خط اول نظام سلامت تلقی و به تشخیص وی بیمار به سطوح بالاتر ارجاع داده میشود،اظهار داشت: امروزه توجه به علوم انسانی و اخلاق در رشته پزشکی در تمام دنیا در حال شیوع است بنا بر این فردی که برای پزشکی تربیت می شود باید از صلاحیت لازم برای احراز منصب پزشکی برخوردار باشد.

وی افزود: فردی که پزشک می شود علاوه بر علم پزشکی باید به مریض به عنوان فردی که از نظر زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی دارای ابعاد مختلفی است؛ توجه کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه تخصص گرایی که در برخی کشورها از جمله ایران بوجودآمده، ناخودآگاه با این باور درست که یک طبیب باید به همه ابعاد بیمار توجه کند؛ همخوانی ندارد، ادامه داد: سیستم آموزشی در انتخاب افراد برای رشته پزشکی دقت لازم را ندارد و  دانشگاههای ما صرفا بر اساس نمره کنکور انتخاب دانشجو می‌کنند.

لاری پور با تاکید بر اینکه الزاما هر کس که جزء برترین های کنکور است شاید بهترین پزشک نباشد، تصریح کرد: دانشکده های پزشکی با کوریکولوم آموزشی هرگز این توان را به پزشک نمی دهند که بعد از فارغ التحصیلی بتواند یک طبیب همه جانبه نگر باشد.

مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی در امور جوانان با اشاره به اینکه مردم متقاضی تخصص هستند؛ خاطرنشان کرد: بسیاری از پزشکان عمومی با مشاهده این تقاضاها و اینکه جامعه نیز با تعریف جایگاه اجتماعی آنها را به ا ین سمت ترغیب نموده و همچنین وجود جذابیتهای مادی و معنوی به سمت تخصص گرایی پیش می‌روند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار