حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان:

تشکل‌های دانشجویی درباره کارکردهای انقلاب اسلامی به دانشجویان کم اطلاع کمک کنند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تشکل‌ جامعه اسلامی با تلاش‌های خود در دانشگاه‌ها به آگاهی جوانانی که از کار کرد‌های انقلاب اسلامی اطلاعی کمی دارد کمک کند.

تشکل‌های دانشجویی درباره کارکردهای انقلاب اسلامی به دانشجویان کم اطلاع کمک کنند
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در نوزدهمین همایش سراسری اتادیه جامعه اسلامی دانشجویان که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، اظهارداشت: با اشاره به موضوع همایش یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت: انقلاب اسلامی پیام جدیدی را برای بشریت داشته که یکی از مهم‌ترین آنها احیای تمدن اسلامی بود و به همین عنوان این امر مورد توجه برای مجموعه دانشگاهی‌ که پرچم‌دار احیای تمدن‌ هستند بسیار ضرورت دارد.
 
وی تصریح کرد: تمدن اسلامی با چهار مولفه ایجاد شد که اگر امروز به دنبال احیای آن هستیم می‌بایست  به این مولفه ها توجه کنیم.
 
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها توجه به علم، تفکر، تعقل را از مولفه‌های ایجاد تمدن اسلامی دانست و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های اصلی ایجاد تمدن اسلامی‌ این مولفه‌ بود چرا که اسلام به علم، اندیشه رزمی، تحقیق کردن، فهمیدن، سوال پرسیدن و تلاش برای کسب علوم بیشترین اهمیت را قائل است .
 
وی افزود: اگر سخنان تمام مصلحان جهان را جمع آوری کرده با آنکه که از رسول خدا و اهل بیت‌ درباره نقش علم صحبت می‌کنند مقایسه کنیم درخشندگی مکتب اسلام چشم‌ها را خیره خواهد کرد.
 
حجت الاسلام محمدیان اظهار داشت: در هیچ دینی یک ساعت تفکر را از هزاران سال عبادت بالاتر را نخواندن‌ طلب علم در مکتب اسلام مرز نداشته و آن هم باید یادگیری آن مقدر نشده است.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام از گهواره تا گور علم را توصیه کرده‌اند و حتی تنها منظورشان‌ به علوم خاصی همچون فقه، اسلامی، فلسه و ... نبوده است عنوان کرد: هر گونه علمی در اسلام مورد پذیرش است حتی در مکتب اسلام آمده‌ که علم را از کافر، دشمن یا مسلمان یاد بگیریم.
 
حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: زمانی که پیامبر اسلام خود را با شهر علم معرفی کرد می‌توانست خود را شهر قدرت یا اخلاق بنامد‌.
 
وی با بیان اینکه معجزه پیامبر قلم و کتاب است گفت: زمانی که پیامبر مکرر اسلام مبعوس شد در مکه‌ به تعداد انگشتان دست مردم سواد نداشتند و تنها موجبهه پیامبر با خطاب بود موضوع توجه به علم در ایجاد تمدن اسلامی توجه بیشتری شده است.
 
 رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها توجه به کار، ارزش کارگری و تلاش و فعالیت‌ را مولفه‌ دیگر ایجاد تمدن اسلامی بیان کرد و گفت: در مکتب ما تولید، تلاش کار کردن اهمیت ویژه‌ای دارد و کسی که برای اداره زندگی‌ و معیشت خانواده خود کار می‌کند مانند کسی است که در راه خدا در خون غلتیده‌شود و همچون جایگاه الهی را دارد.
 
وی افزود: در مرحله عبودیت نود درصد آن تلاش و کسب روزی حلال است حتی در احادیثی آمده کسانی که انگل‌وار زندگی می‌کنند قطعا ملئون هستند و زیباترین کار در اسلام مد نظر قرار دارد.
 
محمدیان با بیان اینکه تنبلی، سستی و ضعف در مکتب اسلام جایگاهی ندارد ادامه داد: مولفه بعدی ایجاد تمدن اسلامی را سرعت بخشید‌ بحث روحیه جمع گرایی، ایجاد کار دسته جمعی و احساس مسئولیت اجتماعی از دیگر مولفه‌های تمدن اسلامی بود.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: اسلام عزیز با قدرت خود توانست‌ کار جمعی را تقویت کند از نظر این دین مبین همه‌ی مردم مجموعه‌ جزایر نیستند بلکه همه در یک کشتی‌ با هم در سرنوشت مشترکی قرار دارند و در این مکتب‌ همه مسئول‌ سرنوشت دیگرند.
 
وی با بیان اینکه این حزب پیامبر توانست تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کند افزود:  واژه  " به من چه" در مکتب اسلام جایگاهی ندارد حتی در احادیثی آمده که هر کس ندای فردی مسلمان یا غیر مسلمانی که از مسلمان‌ها کمک می‌خواهد را بشنود و پاسخ ندهد در اصل مسلمان نیست در مکتب اسلام داریم.
 
محمدیان ادامه داد: این فرهنگ توانست تمدنی را ایجاد کند در این مکتب‌ حقوق مردم کاملا مشخص و عدالت پرچمی است که بلند است و هیچ دلیلی نمی‌تواند آن را تعطیل کند.
 
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها افزود: حس جمع گرایی توانست تمدن اسلامی را رقم بزند.
 
محمدیان  تکیه بر مکارم اخلاقی و معنویت عرفان ناب‌ از مولفه‌های آخر ایجاد تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: اینکه پیامبر مکرم اسلام می‌گوید من برای مکارم اخلاق مبعوس شدم به این معنی است که علم می‌تواند  خوشبختی را رقم بزند ولی اگر در کنار آن مولفه‌ی اخلاق وجود نداشته باشد سودی ندارد.
 
وی تاکید کرد: اسلام با تکیه بر اخلاق توانست عالم معنا، سیر و سلوک عرفانی و معنوی را رنگ تازه‌ای ببخشد و با این مولفه‌ مخاطبان بسیاری را جمع کند ، علم کار و جمع گرایی با مولفه‌ی مکارم‌ اخلاق تکمیل می‌شود.
 
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها وی با بیان اینکه این مولفه توانست تمدن اسلامی را سرعت بخشد و در دل مردم دوران جاهلیت و اولیه‌ جایی بگیرد گفت: اشاعه این فرهنگ توانست دل‌های مردمان را جذب و آنان را مشتاق کند چرا که فرهنگ اسلامی احترام به انسانیت و تکریم انسان‌ها را مورد توجه قرار داده بود.
 
وی بیان داشت:فرهنگ اسلامی نشان داد که می‌تواند با علم مجموعه جهان را تحت سیتره خود قرار دهد اسلام به همراه  اکرام انسان‌ها با حس خدا پرستی و توجه به مسئولیت‌ حس خوبی را در انسان‌ها رقم زد.
 
محمدیان اگر امروز می‌خواهیم به احیای تمدن اسلامی بپردازیم می‌بایست این چهار مولفه را مورد توجه قرار دهد اضافه کرد: فرصتی که امروز انقلاب اسلامی در اختیار همگان قرار داده است می‌تواند تمدنی‌ نوین از اسلام را پایه‌ریزی کرد و قطعا آینده به نفع این تمدن رقم خواهد خورد.
 
وی ادامه داد: همانطور که امروز رقبای ما  از جهت گفتمان راجع به دنیا در شدیدترین ضعف قرار دارند امروز ما با تمدنی روبه رو هستیم که خود را تسلط در دنیا می‌داند و بشر در مقابل آن احساس خوشبختی نمی‌کند. در جهان 150 جنگ اتفاق افتاده و به تبع‌ آن بیست و پنج میلیون تلفات اتفاق افتاده و یک و سوم جمعیت جهان زیر فقر زندگی می‌کنند و هشتاد درصد ثروت جهان در ده سال اخیر تنها در اختیار بیست جمعیت بوده است. 398 ثروت‌مند آمریکایی درآمدی معادل نصف ثروت ایالات متحده را در اختیار دارند و همه این موارد دستاورد‌های تمدن جدید است.
 
وی با تاکید بر اینکه در تمدن جدید انسان‌ها هیچ گاه طمع آرامش را نچشیده‌اند، اضافه کرد: شما به عنوان دانشجویان انقلاب اسلامی اگر روی چهار مولفه تمدن اسلامی پا فشاری کنید خواهید فهمید چطور این علوم می‌تواند موجب خوشبختی انسان‌شود.
 
حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: علم تنها در سایه دین است که می‌تواند موجبات آرامش بشر را فراهم کند و این آرامش در حقیقت گمشده بشر است.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن بیان اینکه انقلاب اسلامی علم همراه با اخلاق، معنویت، عدالت  و کرامت اسلامی را مد نظر دارد تصریح کرد: انقلاب اسلامی معتقد است می‌توان عالم بود و در کنار آن عادل نیز بود و بشریت نیز در حقیقت ‌به دنبال دستیابی به این نوع علم است.
 
حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه خداوند به تمام مکاتب‌ فرصت‌های لازم را برای مدیریت جهان داد و امروز نوبت اسلام است که خود را نشان دهد و به فضل الهی نشان هم خواهد داد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی هرگز در بن‌بست گرفتار نخواهد ماند چرا که خداوند متعال‌ تا به امروز صدها بار انقلاب را از بن‌بست‌ها خارج کرده است و آینده نیز، آینده روشنی است.
 
وی اضافه کرد: ما با حساب‌های مادی نباید خود را در بن‌بست ببینیم اراده الهی آن است که تا زمانی که مردم وفادارند یاری خداوند نیز نصیبشان می‌شود و تجلی این وفاداری را شما در روز بیست و دوم بهمن  ماه دیدید.
 
محمدیان با تاکید بر اینکه شور و نشاط مردم در بیست و دوم بهمن ماه امسال نسبت به سی و شش سال قبل تغییری نکرده است ادامه داد: چون مردم وفادار به انقلاب هستند یاری خداوند نیز با این مردم خواهد بود.
 
وی در پایان خطاب به تشکل‌های دانشجویی ابراز امیدواری کرد: خیمه‌های شما عزیزان‌ در دانشگاه‌ها هر روز پر بارتر و پر رونق‌تر به کار خود ادامه دهد و دانشجو روحیه انقلابی‌ صراحت و شجاعت را بر شما حس کند از انقلاب دفاع کنید و تشکل‌ جامعه اسلامی با تلاش‌های خود در دانشگاه‌ها به آگاهی جوانانی که از کار کرد‌های انقلاب اسلامی اطلاعی کمی دارد کمک کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: باشگاه ، انسان ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار