در صحن علنی مطرح شد؛

نادران: اینجا سربازخانه نیست که مطاع همه گفته‌های هیئت رئیسه باشیم/ لاریجانی: آقای نادران اعصابتان را ناراحت نکنید، مسائل مهمی برای بررسی داریم

لاریجانی در پاسخ به اخطار نماینده تهران گفت: اگر توهین به من مشکل شما را حل می‌کند عیبی ندارد بگویید، اما ما اینجا راحت نشسته‌ایم مشکلی را حل می‌کنیم و اکنون درحال بررسی بودجه هستیم و مسائل مهمی داریم خیلی اعصابتان نباید ناراحت شود.

نادران: اینجا سربازخانه نیست که مطاع همه گفته‌های هیئت رئیسه باشیم/ لاریجانی: آقای نادران اعصابتان را ناراحت نکنید، مسائل مهمی برای بررسی داریم
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، الیاس نادران نماینده تهران، ری شمیرانات و اسلام شهر در جریان بررسی لایحه بودجه سال 94 در نوبت عصر صحن علنی امروز سه‌شنبه 28 بهمن در تذکری خطاب به لاریجانی رئیس مجلس گفت: هیئت رئیسه ماده 18 آیین نامه را قسم خورده تا در اجرای آیین نامه در عین بی‌طرفی، که حتما لازم است گوش و چشمش باز باشد عمل کند نه اینکه ما اینجا هزار بار بگوییم تذکر و اخطار داریم که طبق همین آیین‌نامه که قسم خورده‌اید اخطار و تذکر مذاکرات عادی را لغو می‌کنند تا استماع کنید متأسفانه استماعی انجام نمی‌شود.  
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه تذکرش نسبت به بند 6 اصل 3 قانون اساسی است افزود: این بند براساس محو هرگونه استبداد، خودکامگی و انحصار‌طلبی است که ناظر به رفتار روسا خواهد بود، هیئت رئیسه از اعضای مجلس رأی می‌گیرد برای مدیریت کردنشان، اینجا سربازخانه نیست که هرچه هیئت رئیسه گفت ما مطاع باشیم و خود هیچ استماعی نکند.
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در بند "ک" و "ل" لایحه بودجه سال 94 خلاف برنامه پنجم توسعه عمل شده است.

نادران خطاب به لاریجانی گفت: شما فرمودید که چون گفته اجازه داده می‌شود به صندوق، این بند خلاف نیست اما من می‌گویم که در دو قسمت یکی در جز2 بند ب ماده 84 قانون برنامه گفته شده است که تصویب شرایط نحوه اعطای تسهیلات برای تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های خصوصی تعاونی غیرعمومی جزو اختیارات هیئت امنا است.  
 
نماینده تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: شما اکنون این اختیارات را می‌گیرید و اجازه می‌دهید که با تضمین جای دیگری با تضمین‌های دولتی بخش‌های خصوصی بیایند بگیرند، اگر یک بابک زنجانی درست شد از کجا ضامن بیاوریم که با تضمین دولتی این کارها دوباره انجام نشود.
 
وی در ادامه افزود:یکی هم در جزء 3 بند "ی" همین ماده 84 در پرداخت تسهیلات محل منابع صندوق کسری دارد که وقتی منابع پرداخت می‌شود باید ضمانت برعهده بانک عامل است یعنی بانک عامل سود تسهیلات دریافتی را ضمانت می‌کند.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: شما اکنون این ضمانت را بر می‌دارید و شما می‌گویید چون اجازه داده شده خلاف برنامه نیست اگر ما یک ماده در قانون بودجه بنویسیم که بگوییم به صندوق اجازه داده می‌شود قانون برنامه پنجم را اجرا نکند این خلاف برنامه تلقی می‌شود یا خیر؟ شما دارید برنامه را اصلاح می‌کنید و به صندوق اجازه می‌دهید که برود مطابق این اصلاح عمل کند.  
 
وی تأکید کرد: آن هم صندوقی که رئیسش رئیس جمهور است و اعضای آن وزیر نفت، وزیر اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی و همه مسئولان اجرایی کشور است این‌ها دارند در جهت منافع دولت تصمیم می‌گیرند یک صندوق در برابر یک مجموعه دولتی چگونه می‌تواند مقاومت کند؟

نادران گفت: تذکر بنده مواد 152، 153 و 154 و 155 در نحوه رسیدگی به این مواد در جزئیات در مجلس است و قانون آیین نامه این است که از ورود اجزا و مواد هیچ پیشنهادی چه حذف و چه اضافه و اصلاح را نمی‌پذیرفتیم.

نماینده تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: همین الان هم فرهنگی این را نمی‌پذیرد اما به خودش اجازه می‌دهد فی‌المجلس بدون سابقه پیشنهاد حذف یک عبارتی را در بند "ل" می‌دهد و شما به وی اجازه می‌دهید که نه طرح کند و نه مخالفی صحبت کند و نه موافقی صحبت کند و کمیسیون و دولت هم خلاف قسمی که خورده‌اند که باید از مصوبات دفاع کنند می‌آیند می‌گویند که با حذف موافقیم چرا موافقند؟ اگر موافق هستند چرا خلاف مصوبه کمیسیون و مصوبه دولت اعلام موافقت می‌کنند این همه خلاف‌هایی است که دارد صورت می‌گیرد و من واقعا متأسفم.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ وی گفت: قسمتی که در رابطه با محتوا فرمودید که وقتی اینجا گفته شد به صندوق اجازه داده می‌شود که می‌تواند انجام ندهد و این هم برخلاف قانون برنامه پنجم نیست .

لاریجانی در ادامه افزود: برای همان آیین‌نامه که گفته می‌شود قسم یاد کردید، قسم یاد کرده‌ایم که به تشخیص خودمان عمل کنیم نه اینکه به تشخیص شما عمل کنیم، استدلال شما را قبلا برخی دیگر گفته بودند که من هم به آنها پاسخ داده بودم و شما گفتید که شورای نگهبان آن را رد می‌کند، مگر شورای نگهبان تنها مرجع آخر است، اگر رد کرد حتما حرفشان مطاع است ولی اکنون چون قسم یاد کرده‌ایم باید مطابق آن عمل کنیم.

وی خطاب به نادران تصریح کرد: استدلال شما این است که دیکتاتوری است حالا اگر توهین به من مشکل شما را حل می‌کند عیبی ندارد بگویید، اما ما اینجا راحت نشسته‌ایم تا مشکلی را حل کنیم و اکنون درحال بررسی بودجه هستیم و مسائل مهمی داریم خیلی اعصابتان نباید ناراحت شود. 

انتهای پیام/
 
 

برچسب ها: برنامه ، مدیریت ، اخطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار