چاتم هاوس گزارش داد

احتمال تغییر در ساختار سیاسی رژیم های عرب خلیج فارس

یک پژوهش انگلیسی به احتمال تغییر در ساختار سیاسی رژیم های عرب خلیج فارس اشاره دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، مرکز سلطنتی مطالعات بین المللی چاتم هاوس در انگلیس در پژوهشی از احتمال تغییرات سیاسی در کشورهای عرب خلیج فارس خبر داد. این پژوهش تاکید کرد ساختارهای اقتصادی و اجتماعی در این کشورها با تحولات اساسی روبروست که باعث ایجاد تغییرات سیاسی در هیئت حاکمه در این کشورها خواهد شد.

مرکز سلطنتی چتم هاوس در تحقیق جدید خود تاکید کرد تغییرات سیاسی مهمی در منطقه خاورمیانه ایجاد خواهد شد و کشورهای عرب خلیج فارس نیز به دور از این تغییرات نیستند و این تغییرات در ده سال آینده وارد این کشورها خواهد شد. این مرکز این تغییرات را بر اساس تغییرات جمعیتی و اقتصادی این کشورها ارزیابی کرده است. بر اساس این تحقیق جدید، اعتراضات در بحرین مسئله ای گذرا نیست و با گذشت زمان چالش های جدید سیاسی برای رژیم های سلطنتی در منطقه خلیج فارس ایجاد خواهد کرد. این مرکز به نوشته های مردم در پایگاه های اینترنتی اجتماعی برای استقرار رژیم های مشروطه سلطنتی و تشکیل پارلمان های منتخب اشاره دارد و تاکید می کند این خواسته مردمی در آینده پیامدهای سیاسی به همراه خواهد داشت. این تحقیق با اشاره به تغییرات سیاسی احتمالی در کشورهای عرب خلیج فارس تاکید می کند این تغییرات باعث می شود کشورهای غربی نیز تغییراتی در سیاست های خود به ویژه در تعامل با افراط گرایی ایجاد و موضوعات حساسی مثل آموزش های دینی را در عربستان سعودی مطرح کنند. بر اساس این پژوهش، نباید غربی ها فقط به دنبال تقویت روابط دفاعی و امنیتی باشند بلکه باید موضوعات مرتبط به حقوق بشر را در تعامل با این کشورها مطرح کنند.

جن کن مونت کارشناس مرکز سلطنتی مطالعات بین الملل چتم هاوس گفت: فشارها برای ایجاد تغییرات سیاسی در ده سال آینده در کشورهای عرب خلیج فارس بیشتر خواهد شد ولی این فشارها در این کشورها در سطوح متفاوتی خواهد بود. قطر و امارات عربی متحده به دلیل ثروت خود با کمترین خطر روبرو خواهند شد ولی در عربستان سعودی و عمان شاهد فشارهایی درباره اداره این کشورها خواهیم بود.

وی گفت: نسل آینده در کشورهای عرب خلیج فارس این تغییرات را رهبری خواهد کرد و این وضع به دلیل افزایش جمعیت جوانان در این کشورها و تکیه آنان بر فن آوری برای جمع آوری اطلاعات است. این نسل آینده در این کشورهاست که تغییرات را رقم خواهد زد.

خبرنگار این شبکه افزود: در این تحقیق انگلیسی از کشورهای عرب خلیج فارس خواسته شده است از فرصت موجود برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی به صورت تدریجی استفاده کنند تا رژیم های مشروطه سلطنتی در این کشورها مستقر شود. همچنین از کشورهای غربی خواسته شده است روابط خود را تنها به نخبگان سیاسی حاکم در کشورهای عربی محدود نکنند و به دنبال رابطه با نسل جدید باشند که بیش از نسل گذشته از آموزش بهتر برخوردارند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار