خبرگزاری فرانسه:‌

آیا روابط ریاض-اسلام آباد با تنش مواجه خواهد شد؟‌

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: پاکستان و عربستان سعودی سالهاست که مناسبات نزدیکی با یکدیگر دارند ولی تلاش های جدید اسلام آباد در زمینه مقابله با علل و ریشه‌های افراط گرایی،‌ با انتقادات بیسابقه ریاض روبرو شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، حمله مرگبار طالبان به یک مدرسه در پاکستان در ماه دسامبر  با بیش از 150 قربانی که اکثر آنها کودک بودند، دولت پاکستان را واداشت تا ضمن سرکوب شدید طالبان،‌ مقررات کنترل بر مدارس مذهبی را در این کشور بیش از پیش تشدید کند. 

این روزها انتشار مطالب گسترده در رسانه های گروهی و حتی واکنش وزیران دولتی در زیر سئوال بردن حمایت مالی سعودی از این مدارس مذهبی که به خشونت های افراط گرایی در پاکستان دامن می زنند،  نخستین بار موجب بروز تنش در مناسبات ریاض و اسلام آباد شده است. 

هفته گذشته پس از آن که یک وزیر دولتی پاکستان، ریاض را به ایجاد ناامنی در جهان اسلام متهم کرد ، سفارت عربستان سعودی با انتشار بیانیه ای در مقام پاسخگویی بر آمد و اعلام کرد همه کمک های مالی این کشور به مدارس مذهبی پاکستان با موافقت و آگاهی کامل دولت این کشور صورت گرفته است. 

وزارت امور خارجه پاکستان نیز در مقابل اعلام کرد در چارچوب تلاش برای قطع منابع مالی ارسالی برای گروه های تروریستی ، کمک های مالی از سوی افراد خصوصی که از طریق " کانال های غیر رسمی" در اختیار این مدارس قرار می گیرد نیز مورد بررسی و نظارت دقیق قرار خواهند گرفت.  

اگرچه در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان از اشاره مستقیم به نام عربستان سعودی خودداری شده است ، ولی این بیانیه به مثابه نوعی ملامت و  سرزنش ریاض تعبیر می شود. افزون بر موضوع کمک به مدارس مذهبی ، تصمیم دولت مبنی بر صدور مجوز شکار گونه ای از پرندگان نایاب برای خاندان پادشاهی عربستان در ایالت های جنوبی سند و بلوچستان ، با انتقاد گسترده محافل داخلی در پاکستان روبرو شده است. نام این پرنده در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست در زمره  گونه های جانوری در معرض انقراض قرار دارد. 
بدر اعلم  ، سردبیر مجله ماهانه هرالد در این باره می گوید : موج اخیر انتقادات از ریاض در پاکستان بیسابقه بوده است. سعودی ها منافع گسترده تجاری و اقتصادی در پاکستان دارند و بدین ترتیب روابط دو کشور زیر سئوال می رود. قبلا هیچکس در هیچ موردی سطح این مناسبات را زیر سئوال نمی برد ولی امروزه حتی مطبوعات اردو زبان نیز درباره این روابط سئوال می کنند.

برخی محافل کمک کننده در عربستان سعودی مدتهاست‌که به تامین مالی تدریجی گروه های تروریستی هم سو با دیدگاه های تند آنها در برداشت از شریعت اسلام متهم هستند. مکالمات لو رفته محرمانه دیپلماتیک از سوی هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در سال 2009 نشان می دهد کمک کنندگان سعودی، مهمترین منبع تامین مالی گروه های تروریستی سنی در سطح جهان محسوب می شوند. 

در این گزارش ها از گروه طالبان، القاعده و شبه نظامیان فرقه گرای لشکر جنگوی پاکستان به عنوان نمونه هایی از دریافت کنندگان کمک های مالی سعودی ها نام برده شده است. یکی از علل این روند ، نزاع ژئواستراتژیکی دیرینه عربستان سعودی با ایران ،‌اصلی ترین قدرت اسلام شیعه در منطقه توصیف می شود. 
نواز شریف نخست وزیر کنونی پاکستان به ویژه از مناسبات نزدیکی با خاندان پادشاهی عربستان برخوردار است. خاندان پادشاهی عربستان در طول تقریبا یک دهه تبعید نواز شریف از پاکستان در پی سرنگونی از قدرت به دست پرویز مشرف حاکم نظامی وقت ، میزبان وی بوده اند. 

دولت پاکستان سال گذشته اعلام کرد هدیه ای به ارزش یک و نیم میلیارد دلار از یک کشور دوست اسلامی دریافت کرده است که اغلب کارشناسان بر این باورند این مبلغ وامی از سوی عربستان سعودی بوده است. 

با این همه "نجم الدین شیخ" از مقامات سابق وزارت خارجه پاکستان می گوید حمله ماه دسامبر به مدرسه در پیشاور که طی آن 153 نفر از جمله 134 کودک کشته شدند ، به قدری فجیع بود که باب انتقادات از اقدامات سعودی ها را در پاکستان گشود. 

وی افزود : نقطه آغاز این انتقادات حمله پیشاور بود و پس از آن این موج احساسی در کشور به راه افتاد که ریشه اصلی تروریسم در پاکستان از سوی کشورهای خارجی تامین مالی می شود. 

نجم الدین تاکید کرد : کشورهایی مانند کویت ، امارات عربی متحده و قطر نیز باید برای خشکاندن ریشه این تامین مالی اقدامات بیشتری در داخل کشورهای خود صورت دهند ولی هر گونه تلاش برای قطع شریان های مالی خارجی برای مدارس افراطی باید با همکاری و اجرای اقدامات مشابه در داخل پاکستان  همراه باشد. 

وی می افزاید این روند دولت های مرتبط با گروه های نیابتی را هم که به لحاظ تاریخی برای پیشبرد اهداف راهبردی خود در افغانستان و منطقه کشمیر تحت کنترل هند ، از  تشکیلات ارتش استفاده می کنند ، باید در بر بگیرد. 

وی می گوید : روند جمع آوری کمکهای مالی در داخل پاکستان بدون مانع ادامه دارد و اگر دولت از کشورهای خارجی می خواهد این روند را متوقف سازند باید خود در داخل اقدامات بیشتر و بهتری صورت دهد. 

یک مقام بلندپایه دولتی که نخواست نامش فاش شود در تایید این دیدگاه گفت :  نیازی نیست که سعودی ها کشور ما را به سمت افراط گرایی سوق دهند ، ما خود در داخل از مایه های لازم برای افراط گرایی برخورداریم و این روند را تشدید می کنیم . 

وی تصریح کرد : در حالی که ممکن است شرایط کنونی برای ریاض بسیار انتقاد آمیز باشد ولی در دراز مدت مناسبات دو کشور آنقدر اهمیت دارد و آنقدر برای دو طرف منفعت دارد که نخواهند آن را به خطر بیندازند. 

این مقام در عین حال خاطر نشان کرد :  در واقع تغییری در سیاست پاکستان به وجود نخواهد آمد ، هم دولت نواز شریف و هم ارتش پاکستان بسیار زیاد با سعودی ها دوست هستند و روابط نزدیک دارند و  احتمال هر گونه تغییر واقعی در سیاست بعید به نظر می رسد .




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار