مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب مطرح کرد

ایجاد بازار آب با هدف افزایش بهره‌وری/ حضور بخش خصوصی در بخش آب در حد صفر است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: دلایلی همچون تصدی‌گری دولت در بخش آب موجب شده است در سال‌های گذشته سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای حضور در این بخش مشوقی نداشته باشد و برای همین، حضور بخش خصوصی در بخش آب در سطح کشور در حد صفر است.

به‌ گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: با بسترسازی طرح‌هایی همچون بازار آب و مشارکت بیشتر بخش خصوصی، امیدواریم بهره‌وری نیز در بخش آب افزایش یابد.

محمد حاج‌رسولی‌ها در کارگاه تخصصی تقویت و سامان‌دهی بازار آب که با حضور دکتر برایان چترتون مشاور فائو و وزیر پیشین کشاورزی استرالیا برگزار شد، با بیان اینکه شرایط اقلیمی ایران خشک و نیمه‌خشک است، اظهار داشت: حدود 70 درصد بارندگی‌ها در ایران در 30 درصد وسعت کشور اتفاق می‌افتد و پراکندگی نامناسب بارش‌ها در کشور شرایط و مشکلات بسیاری را در توزیع آب ایجاد کرده است.

وی افزود: بیلان منابع آب کشور در شرایط نرمال حدود 413 میلیارد مترمکعب است که در شرایط موجود با توجه به پدیده تغییر اقلیم، 10 تا 15 درصد کاهش یافته است؛ با این وضعیت توزیع آب سطحی و زیرزمینی نیز با توجه به کاهش بارش‌ها دچار تغییر عمده شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هدف از تشکیل این کارگاه تخصصی و دعوت از دکتر چترتون برای حضور در این کارگاه را اهمیت تشکیل بازار آب در کشور عنوان کرد و افزود: با ایجاد بازار آب، هدف‌هایی همچون افزایش بهره‌وری و ارتقای ارزش اقتصادی آب، کنترل و جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب به‌ویژه در بخش کشاورزی، برقراری تعادل در نظام قیمت، عرضه و تقاضای آب، جلب مشارکت بخش‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در بخش آب، مدیریت و بهره‌برداری از تاسیسات آبی و واگذاری امور تصدی‌گری دولت در زمینه تامین، انتقال و توزیع آب به بهره‌برداران در کشور دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بخش آب، گفت: دلایلی همچون تصدی‌گری دولت در بخش آب موجب شده است در سال‌های گذشته سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای حضور در این بخش مشوقی نداشته باشد و برای همین، حضور بخش خصوصی در بخش آب در سطح کشور در حد صفر است.

حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: با بسترسازی طرح‌هایی همچون بازار آب و مشارکت بیشتر بخش خصوصی، امیدواریم بهره‌وری نیز در بخش آب افزایش یابد تا شرایط بحرانی موجود به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی که با رقابت در برداشت ایجاد شده است، سامان‌دهی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار