حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی:

طرح 12 اتهام در پرونده «مهدی هاشمی»/ پرونده را سیاسی نکنید

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: پرونده‌های مهمی در دستگاه قضایی داوری شده و یا در حال داوری است از جمله پروند رحیمی که یکی از پرونده‌های بسیار مهم بود و این پرونده از جهت توزیع عدالت و اقتدار دستگاه قضایی قابل توضیح است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام «هادی صادقی» در نشست خبری دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) گفت: این جلسه به مناسبت برگزاری مسابقات قوه قضاییه است که در چهار مرحله انجام شده است.  
 
وی ادامه داد: اولین مرحله از این مسابقات در شهرستان‌های سراسر کشور، دومین مرحله در استان‌ها و در پنج منطقه از کشور برگزار شده است و اینک در آستانه برگزاری مسابقات سراسری هستیم که تمام دادگستری‌ها در این مسابقات حضور دارند که تعداد شرکت کنندگان 166 نفر است.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: در این دوره از مسابقات موضوعاتی هم چون قرائت، ترتیل، مفاهیم، تفسیر و حفظ قرآن وجود دارد که در این رشته‌ها همه همکاران می‌توانند شرکت کنند.
 
حجت‌الاسلام صادقی اظهار داشت: یک ویژگی که در این مسابقات وجود دارد حضور خواهران است که در بخش نهایی هم حضور پیدا خواهند کرد که از تعداد 166 نفر شرکت کننده، 103 مرد و 66 نفر از خواهران هستند که در مراحل مختلف مجموعا نزدیک به 8 نفر شرکت کردند که حدود 7 هزار نفر در دادگستری‌ها، 730 تا 750 نفر در سازمان‌های تابع و 162 نفر در حوزه‌های ستادی در این دوره از مسابقات شرکت کردند.
 
وی افزود: برگزاری مسابقات تنها یک زمینه‌ای است و مهمتر از آن هدف ما که ترویج و انس با قرآن است می‌باشد.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: برگزاری این مسابقات یک گام خوب و موثر در جهت ترویج بیشتر انس با قرآن است و طبیعی است افرادی که در این مسابقات برگزیده می‌شوند مورد تشویق قرار خواهند گرفت که یکشنبه با حضور رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی فرهنگی کشور این دوره از مسابقات به پایان خواهد رسید و آیت‌الله آملی لاریجانی جوایز را به برگزیدگان اهدا خواهد کرد.
 
حجت‌الاسلام صادقی افزود: ما در این دوره از مسابقات یک برنامه ویژه‌ای داشتیم و آن برگزاری مسابقات برای خانواده‌های پرسنل بود که به مرور زمان وقتی پیشرفت‌های بیشتری حاصل شد خانواده‌های آن‌ها به طور حضوری در مسابقات شرکت خواهیم داد.
 
وی اظهار داشت: در بحث برگزاری مسابقات آنچه که اهمیت دارد این است که داوری در سطح بین‌المللی انجام می‌شود یعنی استاندارد برگزاری مسابقه استاندارد بالایی است و ما در این مسابقات هیچ شرط سنی برای شرکت کنندگان نداریم.  
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به بعد فرهنگی مسائل قضایی در جامعه گفت: مسائل قضایی مسائلی نیستند که با هیجانات سیاسی چه از نوع خواص زدگی و یا از نوع عوام زدگی‌اش بخواهند ساز و کاری داشته باشند.
 
حجت‌الاسلام صادقی ادامه داد: پرونده‌های مهمی در دستگاه قضایی داوری شده و یا در حال داوری است از جمله پروند رحیمی که یکی از پرونده‌های بسیار مهم بود و این پرونده از جهت توزیع عدالت و اقتدار دستگاه قضایی قابل توضیح است.
 
وی افزود: برخورد صرفا مقتدرانه کافی نیست چرا که باید این برخوردها علاوه بر اقتدار با عدالت نیز همراه باشند و توجه کنیم که این یک کار ارزشمند و بزرگی بود.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: با توجه به این که این فرد مسئول بلند پایه کشور بود و سوابق خدمتی زیادی داشت رسیدگی به پرونده وی اقتدار دستگاه قضا را نشان داد و ما از این جهت خوشحالیم که یک متخلف مجازات می‌شود اما ناراحتیم و می‌گوییم که کاش یک فرد متدین و پای‌بند به ارزش‌های اسلامی تخلف نمی‌کرد.
 
حجت‌الاسلام صادقی ادامه داد: نکته مهمی در رابطه با این مسئله وجود دارد، این است که دستگاه قضایی در این مورد بدون ملاحظه این شخص را محاکمه کرد.
 
وی با اشاره به پرونده مهدی هاشمی گفت: پرونده مهدی هاشمی در حال رسیدگی است که یک پرونده سنگینی است زیرا 12 اتهام در آن وجود دارد البته قاضی که رسیدگی می‌کند یک قاضی بسیار دقیقی است.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: در حال حاضر این فرآیند طی می‌شود و انتظار می‌رود که در رابطه با این پرونده نیز دستگاه قضا هم اقتدار و هم عدالت به خرج دهد.
 
حجت‌الاسلام صادقی تصریح کرد: یک عده می‌گویند رحیمی 15 سال محکوم شده است بنابراین مهدی هاشمی باید 150 سال محکوم شود که باید بگویم این یک ذهنیت کاذبی است و یک اشتهای کاذب در مردم ایجاد می‌کند و اساسا مجازات باید متناسب با جرم تعیین شود.
 
وی افزود: مقایسه‌هایی که توسط برخی رسانه‌ها در مورد پرونده‌ها انجام می‌شود روش بسیار غلطی است زیرا این مقایسه‌ها فشارهایی را به قاضی ممکن است وارد کند که یکی فشار عوامانه، یعنی هیجاناتی است که مطالبات را بالا می‌برد و دیگری فشار خواص می‌باشد که رانت‌ها را بالا می‌برد اما قاضی باید بدون این که تحت تاثیر این فشارها قرار گیرد بتواند رای صادر کند و ما در دستگاه قضا تلاش‌مان این است که در برابر این فشارها سد ایجاد کنیم.  
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: من قاضی نیستم فقط می‌گویم این فضایی که در رسانه‌ها وجود دارد در مورد مسائل حقوقی صحیح نیست زیرا به افکار عمومی خیانت می‌شود.
 
حجت‌الاسلام صادقی ادامه داد: لذا این بعد فرهنگی کار را که به دوش رسانه‌ها است باید انجام دهم و به سالم شدن فضا کمک کنند.  
 
وی ادامه داد: گاهی هم چیزهای دیگری در رابطه با پرونده مهدی هاشمی ادعا می‌شود مثلا می‌گویند این یک محک، معیار و آزمونی برای قوه قضاییه است باید بگویم که این غلط است زیرا کسی می‌تواند از فرد دیگری آزمون بگیرد که در مسندی برتر قرار داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره برخورد قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی گفت: دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی بسیار با قدرت عمل می‌کند که شاهد رسیدگی به چندین مورد از پرونده‌های مفاسد اقتصادی بوده‌ایم.
 
وی ادامه داد: در بحث اقتصاد مقاومتی هر دستگاهی باید مسئولیت خود را معلوم کند و دستگاه قضایی نیز مسئولیتی در این عرصه دارد که نظارت خود را دقیق‌تر کند و با بدهکاران بانکی با اقتدار برخورد کند و در حال حاضر قوه قضاییه با پولشویی و دلالی‌های ناسالم مقابله کرده است.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: رسانه‌ها باید یک نکته را مورد توجه داشته باشند و آن این است که فضای عمومی جامعه را از سمت هیجانات به سوی آرامش هدایت کنند و تنها در جهت اطلاع‌رسانی مفاسدی که در جامعه اتفاق می‌افتد عمل نکند، زیرا اطلاع رسانی از مبارزه هم مهم‌تر است و این که رسانه‌ها فقط بیایند فسادها را اطلاع‌رسانی کنند کار زشتی است و باعث می‌شود اعتمادشان نسبت به مسئولان نظام از بین برود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در پایان خاطرنشان کرد: در کل تلاش دستگاه قضا این است که تحت فشارها حکمی صادر نکند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار