آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی:

دستگاه قضا در برخورد با مفاسد کارنامه درخشانی دارد/ کار تبلیغاتی کردن در شأن قوه قضاییه نیست

رئیس دستگاه قضا با بیان این که کار تبلیغاتی کردن در شأن قوه قضاییه نیست گفت: دستگاه قضا به دور از سر و صدای رسانه‌ای کار خودش را انجام می‌دهد و در برخورد با مفاسد کارنامه درخشانی داشته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» صبح امروز در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که در حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد اظهار داشت: همگی به اهمیت امر قضا واقف هستیم و در روایاتی که وجود دارد به خطیر بودن امر قضاوت و شان بالای آن اشاره شده بنابراین باید برای انجام وظایف آن آماده باشیم.
 
وی ادامه داد: در قانون اساسی نیز به اهمیت قضاوت اشاره شده و در اصل 156 تا 172 آن به وظایف دستگاه قضا، دیوان عدالت اداری و نظارت سازمان بازرسی اشاره شده است.
 
رئیس دستگاه قضا  تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور تحت نظارت دستگاه قضایی هستند و ما خوشحالیم که قوه قضاییه به لحاظ اقتدار و استقلالش و هم چنین نو کردن منابع انسانی در مسیر اعتلا گام برمی‌دارد.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: ما در برهه‌ای از زمان از عدم جذب قضات متضرر و محروم ماندیم و امیدواریم بتوانیم این امر را جبران کنیم که البته در طی تصویب برنامه پنجم توسعه ما توانستیم مسئله الزام دستگاه‌ها را به فراهم کردن منابع بودجه‌ای و اعتباری مورد توجه قرار دهیم و امیدواریم در برنامه ششم هم تجویز و اجازه جذب دائمی قضات را براساس نیاز داشته باشیم.
 
وی افزود: دستگاه قضا به دور از سر و صدای رسانه‌ای کار خودش را انجام می‌دهد و در برخورد با مفاسد کارنامه درخشانی داشته است.
 
رئیس دستگاه قضا افزود: امروز دستگاه قضا وظایف مهمی از نظر قانون و شرایط جهانی برعهده دارد چرا که این دستگاه صرفا به معنای احقاق حق و فصل خصومت نیست بلکه رکن رکینی از نظام جمهوری اسلامی ایران است که به تعبیر مقام معظم رهبری این نظام راه جدیدی است و ترکیبی بین اتکاء و اعتنا به آرای مردم و حفظ ارزش‌های معنوی و الهی و این در حالی است که نظام‌های دیگر در چارچوب نفع گرایانه و منفعت طلبانه قرار دارند.  
 
آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: امروز هجمه‌هایی که در دنیا علیه دستگاه قضا می‌شود به دلیل این است که قوه قضاییه پای نظام و اهداف و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران ایستاده است البته عمده نزاع‌ها و دعواهای حقوق بشری علیه قوه قضاییه به این دلیل است که آن‌ها با قانون مشکل دارند.  
 
وی تاکید کرد: باید بدانیم که قصاص یک حق است و از طرفی ممکن است موجب سلب حیات شود اما این حقی است که در قانون آمده و از طرفی یک حق دینی است و اگر تحقیق کنیم متوجه می‌شویم که ریشه بسیاری از هجمه‌ها علیه قوه قضاییه به این دلیل است.
 
رئیس دستگاه قضا ادامه داد: این که چند قاضی با وجود تمام خطرات پای یک پرونده بمانند و به آن رسیدگی کنند امر بزرگی است به عنوان مثال در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی قوه قضاییه ایستادگی لازم را انجام داد و این در حالی است که در ابتدای کار برخی بیان کردند که چون قوه قضاییه آلوده است به این پرونده ورود پیدا نمی‌کند.   
 
آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: رسانه‌های خارجی مصاحبه‌هایی می‌گذاشتند مبنی براینکه قوه قضاییه توان رسیدگی ندارد و هم چنین ما در درون هم تحت فشار بودیم اما دستگاه قضا به این پرونده رسیدگی کرد و برخی هنوز مفتوح و تحت رسیدگی است.
 
وی خاطر نشان کرد: قریب 15 میلیون پرونده در مراحل مختلف قضایی وجود دارد و بار این امر را قضات به دوش می‌کشند بنابراین ما باید از این صنف علی رغم وجود مشکلات و عدم انتفاع مالی تشکر کنیم
 
رئیس دستگاه قضا اظهارداشت: کسانی که به رسانه‌ها دسترسی دارند دقت کنند که تعبیرهای غیرمنطقی انجام ندهند به عنوان مثال این که یک قاضی رشوه گرفت دلیل بر این نمی‌شود که همه قضات یا دستگاه قضایی فاسد است.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: کار دستگاه قضایی به لحاظ امنیتی که در جامعه ایجاد می‌کند مهم و اثرگذار است.
 
وی در اولین توصیه خود به کارآموزان قضایی بر اهمیت دانش قضایی اشاره کرد و گفت: کار قضا دشوار است و بنده با این که بیش از 30 سال در کار تدریس هستم هنوز فروعاتی وجود دارد که نیاز به بررسی دارد و انسان در آن می‌ماند بنابراین هر مرحله‌ای از کمال هم برسیم باید برای نوآور کردن دانش قضایی وقت بگذاریم.
 
رئیس دستگاه قضا در پایان توجه به عدالت را امری مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: هنگامی که قدرتی به دست انسان می‌آید بی‌توجهی و وسوسه نیز همراه آن می‌آید بنابراین باید مواظب باشید چرا که قدرتی که به قضات داده شده در راستای احقاق حق است و نباید اجهاف حقی صورت گیرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار