باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

کارگروه تحقیق و تفحص از سهام عدالت تا پایان سال تشکیل می‌شود

پور ابراهیمی گفت:متاسفانه عملکرد مدیران سهام عدالت موجب بی‌اطلاعی مردم از نحوه ساز و کار این طرح شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ يكي از طرح‌هاي پردغدغه‌ای كه دولت نهم كليد زد و آن را به ‏عنوان نشانه‌اي از اقدام دولت براي كمك به قشر پايين جامعه دانست،طرح توزيع سهام عدالت و پرداخت سود ساليانه به دارندگان چنين سهامي بود.

پرداخت سود سهام عدالت یکی از شیوه‌هایی بود که دولت نهم آن را ابداع کرد تا از این طریق هم سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران را افزایش دهد و هم عدالت اجتماعی افزایش یابد.

به گفته مقامات مسئول تا پایان سال ۸۸، برای ۴۱ میلیون نفر دعوت‌نامه سهام عدالت ارسال شد که از این میان ۳۷ میلیون نفر برای دریافت سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مراجعه و ثبت‌نام کرده‌اند.

در‌‌ همان روز‌ها بود که مقداری سهام بین واجدین شرایط توزیع شد. بعد از آن اما در زمان انتخابات دهم ریاست جمهوری، حرف و حدیث‌های زیادی درباره توزیع انتخاباتی سهام عدالت رسانه‌ای شد. حرف و حدیث‌هایی که آن روز‌ها تکذیب می‌شد اما با گذشت نزدیک به 4 سال، سرانجام علی لاریجانی، رئیس مجلس  هشتم  هم به انتقاد از روند سهام عدالت پرداخت و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز شایعات در مورد توزیع این سهام را تایید کرده‌اند.

شهریورماه سال 90 نیز رییس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق تامین اجتماعی از سرنوشت نامعلوم سهام عدالت بازنشستگان خبر داد و در گفتگویی اعلام کرد: طی چهار سال گذشته فقط یک‌بار سود سهام عدالت به بازنشستگان پرداخت شده است تا حرف و حدیث‌ها درباره تبلیغاتی بودن سهام عدالت رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

در هر حال با وجود خبرهای مدام سازمان خصوصی سازی از پرداخت سود سهام عدالت و در حالی که در اوایل سال 91 معاون سازمان خصوصی سازی ضمن پاسخ به برخی انتقادات شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از ارایه پیشنهاد واگذاری سهام عدالت به یک دهک دیگر، امکان معامله سهام تا 5 سال دیگر و دستور ویژه رئیس جمهور برای پرداخت بدهی شرکت‌ها خبر داده بود، بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تاكنون تنها در يك مرحله و كمي قبل از انتخابات سال 1388 اولين مرحله سود سهام عدالت توزيع شده است و ديگر خبري از اين سود نيست.

بعد از آن هم در دولت دهم تکلیف سهام عدالت و سودش مشخص نشد تا همگان آن را حربه‌ای انتخاباتی بدانند که تنها کاربرد انتخاباتی داشت.

با روی کار آمدن دولت جدید، اواخر آبان ماه بود که خبر رسید با تصویب هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد نسبت به طراحی امکان خرید و فروش سهام عدالت اقدام کند.

حالا هم درحالي که رئيس سازمان خصوصي سازي صبر سه ساله را براي مشمولين سهام عدالت خواستار است، نائب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد تا دو ماه ديگر انتظار سهامداران عدالت به پايان مي‌رسد و اين سهام قابليت خريد و فروش پيدا مي‌کند.

به این ترتیب؛ موضوع آزادسازي سهام عدالت اتفاقي است که رفته رفته به وعده و وعيد منجر شده است.

به گفته رئيس سازمان خصوصي سازي، در حال حاضر ارزش بازار سهام عدالت به نزديک يک صد ميليارد تومان رسيده و کل واگذاري‌هاي سازمان خصوصي سازي حدود 97 هزار ميليارد تومان است. با اين حال هنوز طرح آزادسازي سهام عدالت به تاييد در هيات دولت نرسيده و ما نيز وظيفه جديدي براي آزادسازي سهام عدالت نداريم. اگر اين وضعيت ادامه يابد بايد سه سال صبر کنيم که سود سهام تسويه شود.

با توجه به شرايطي که بورس دارد هيچ يک از شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني به طور کامل نتوانستند پروسه ورود به بورس را طي کنند و قطعا افت بورس در ارزش سهام عدالت تاثيرگذار بوده است؛ چرا که بخشي از سهام عدالت متعلق به بورس است و بديهي است زماني که بورس دچار افت مي‌شود در پرتفوي سهام عدالت نيز تاثيرگذار است.

بنابراين ارزش سهام عدالت از رقم برآوردي که قبلا 102 هزار ميليارد تومان عنوان شده بود به کمتر از 92 هزار ميليارد تومان تنزل پيدا کرده است. از طرف ديگر تعداد مشمولين به صورت دقيق مشخص نيست و نه صورت کسر شفاف و روشن است و نه مخرج آن.با این ترتیب  اگر زماني صورت و مخرج شفاف شود آن روز محاسبات مان معنا پيدا مي‌کند.

بر اساس اين گزارش؛ نامشخص بودن ارزش برگه‌هاي سهام عدالت هم از ديگر دلايل تاخير در آزادسازي آن است، تا جايي که رئيس سازمان خصوصي سازي مي‌گويد: ارزش اسمي اين برگه‌ها براي ما ناشناخته است و اگر برآورد قبلي 2.2 ميليون تومان اعلام شده بود در حال حاضر ارزش آن به کمتر از 9/1 ميليون تومان رسيده است.

در این مورد با نایب رئیس کمیسیون مجلس گفتگویی انجام دادیم:

"محمد رضا پورابراهیمی" نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در مورد آینده‌ سهام عدالت گفت: متاسفانه عملکرد مدیران سهام عدالت موجب بی‌اطلاعی مردم از نحوه و ساز و کار اداره این شده است و موضوع پاداش های کلان در تعاونی‌های سهام عدالت هم جای تامل دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته همزمان با بررسی بودجه سال 93، موضوع آزادسازی سهام عدالت مطرح و قرار شد به لحاظ اهمیتی که این موضوع دارد، در غالب طرحی جدا از احکام بودجه پیگیری شود.

نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس افزود: بر این اساس نیز موضوع آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت امسال با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت، سازمان خصوصی سازی و برخی نمایندگان مجلس مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت و در نهایت لایحه آزادسازی سهام عدالت در چند ماه گذشته از سوی وزارت اقتصاد به هیات دولت ارسال شد.

پور ابراهیمی با بیان اینکه این لایحه تاکنون توسط کمیسیون‌های مختلف دولت بررسی شده و حتی به تایید کمیسیون اقتصادی دولت نیز رسیده است؛اظهار داشت: بر این اساس نیز تازگی‌ها نامه ای به رئیس جمهور برای پیگیری لایحه آزادسازی سهام عدالت نوشته ایم.

وی درخصوص آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از سهام عدالت نیز تصریح کرد: این طرح در چند هفته گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید که بر این اساس قرار است تا پایان امسال کارگروهی در کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شود تا همزمان با بررسی آزادسازی سهام عدالت، تحقیق و تفحص از این سهام نیز انجام شود.

وی درخصوص دلایل تحقیق و تفحص از سهام عدالت نیز گفت: متاسفانه عملکرد مدیران این سهام موجب بی‌اطلاعی مردم از نحوه و ساز و کار اداره سهام عدالت شده است و موضوع پاداش‌های کلان در تعاونی‌های سهام عدالت هم جای تامل دارد.

پورابراهیمی با بیان این که در سبد سهام عدالت 40 درصد سهام بزرگترین شرکتهای بورسی از جمله پتروشیمی‌ها، ملی صنایع مس، بانکها و بیمه ها قرار دارد تاکید کرد: بر این اساس از هر 5 عضو هیات مدیره شرکتها، 2 نفر از سهام عدالت حضور دارند که نه پاسخگوی عملکرد خود به دولت هستند و نه به مردم؛ و به پرسنل مدیرعامل برای انجام فرامین او تبدیل شده اند.

نایب رئیس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس در پایان افزود: این تصمیم در چند ماه گذشته صورت گرفته است تا قبل از آزادسازی، نمایندگان دولت به عنوان نمایندگان سهام عدالت در هیات مدیره شرکتها حضور داشته باشند، بر این اساس نیز هر چند مالکیت و مدیریت سهام عدالت به دولت واگذار می شود، اما دستکم این افراد بایستی نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند که این موضوع می‌تواند زمینه‌های بروز فساد در سهام عدالت را کاهش دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ازاد ، عدالت ، سهم ، ارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار