فیرهی در میزگرد کنگره حزب ندای ایرانیان:

"حزب" مفهوم حذف‌شدنی از سیاست کشور نیست / جامعه ما با تولد مفهوم "قانون" و "پارلمان" وارد "دولت مدرن" شده است

استاد دانشگاه و حوزه علمیه گفت: جامعه ما با تولد مفهوم "قانون" و "پارلمان" وارد "دولت مدرن" شده است و ماهیت این دولت ایجاب می‌کند که بر اساس قانون عمل نماید؛ در کشور ما قانون از دو نقطه "حقوق مردم" و "احکام شریعت" جاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، داوود فیرهی، استاد دانشگاه و حوزه علمیه در میزگرد اولین کنگره حزب ندای ایرانیان با اشاره به این که جامعه ما با تولد مفهوم "قانون" و "پارلمان" وارد "دولت مدرن" شده است، اظهار داشت: ماهیت این دولت ایجاب می‌کند که بر اساس قانون عمل نماید؛ در کشور ما قانون از دو نقطه "حقوق مردم" و "احکام شریعت" جاری می‌شود.

وی در همین باره تأکید کرد: ما اگر دولت مدرن را پذیرفتیم، لاجرم باید موضوع حزب را نیز بپذیریم؛ جامعه ما ضرورت تاریخی حزب را درک کرده است و به رغم جدال‌های به وجود آمده در سالیان اخیر میان احزاب و دولت‌ها، حزب مفهوم حذف‌شدنی از سیاست کشور نیست.

استاد دانشگاه و حوزه علمیه در ادامه اظهاراتش و با طرح این سوال که چه ارتباطی میان فرهنگ و مذهب با پدیده حزب وجود دارد و ما چگونه می‌توانیم این ارتباط را حفظ کنیم، گفت: مسئله غلطی در ذهن‌ها مبنی بر تفرقه‌انگیز بودن حزب به وجود آمده است؛ شاید فعالیت‌های غلط برخی احزاب این موضوع را در ذهن‌ها القا کرده است.

فیرهی با تأکید بر این که حزب ابزار وحدت است، تصریح کرد: "محقق نائینی" اولین فقیهی بود که به رابطه دولت مدرن و حزب اشاره کرد و در همین باره گفته است که "مشروطه نمی‌ماند،‌ مگر آنکه انجمن‌های صحیح تشکیل شود و معیار این انجمن‌ها دو چیز است؛ یکی رعایت مصلحت عمومی و دیگری رعایت اخلاق عمل".

وی افزود: نظام حزبی تنها این نیست که مجموعه افرادی پرشوری دور هم جمع شوند؛ اگر فعالیت‌های نظام حزبی با نظام انتخاباتی تعارض داشته باشد، اما تمامی تلاش‌ها خسته کننده خواهد شد.

استاد دانشگاه و حوزه علمیه گفت: اگر احزاب نتوانند با پارلمان و سیستم نمایندگی ارتباط برقرار کنند، بدل به گعده‌هایی در مناطق محدود کشور خواهند شد.

فیرهی با بیان این که معمولا احزاب سعی دارند که در بزنگاه‌های انتخاباتی حضور پرشور داشته باشند، خاطرنشان کرد: البته این موضوع طبیعی است اما آنچه که احزاب باید به آن مبادرت ورزند، این است که واژه‌هایی همچون "ملازمه میان قانون احزاب و قانون انتخابات" را در جامعه پخش کنند تا از این طریق واژه‌ها و شعارهایی از این دست به گوش مجریان امر رسیده و خلاهای موجود پر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار