امیردریادار سیاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

توانمندی برقراری امنیت در منطقه را داریم/ نیازی به حضور دیگران نیست

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتی این توانمندی را داریم که امنیت را در منطقه برقرار کنیم پس نیازی به حضور دیگران نیست.

امیردریادار «حبیب‌الله سیاری» در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، گفت: ایران می‌تواند بدون حضور کشورهای فرا منطقه‌ای، امنیت را در منطقه برقرار کند.  
 
وی افزود: این امنیت را در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و همچنین خزر می‌توانیم برقرار کنیم.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکیدکرد: وقتی این توانمندی را داریم که امنیت را در منطقه برقرار کنیم پس نیازی به حضور دیگران نیست.
 
وی همچنین تصریح کرد: دریای خزر دریای صلح و دوستی است.  
 
گفتنی است؛ روز گذشته- پنج شنبه 7 اسفند- «علاءالدین بروجردی» در سومین اجلاس هم اندیشی ملی خزر در گرگان گفت: دریاچه خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان با وسعتی به میزان ۴۱۳ کیلومتر مربع که ۱۶۲ هزار کیلومتر مربع از خلیج فارس بیشتر است.   
 
وی افزود: عمق دریاچه خزر با بیش از ۱۰۰۰ متر عمیق‌تر از عمق خلیج فارس است، چرا که عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس کمتر از ۱۰۰ متر است.   
 
نماینده بروجرد گفت: حجم دریاچه خزر نیز با ۷۷ هزار کیلومتر مکعب تقریبا ۹ برابر حجم آب خلیج فارس است.   
 
وی افزود: همه این ویژگی‌ها در کنار منابع عظیم سوخت‌های فسیلی و طلای دریایی خاویار و موقعیت حساس همسایگی با ۴ کشور شمالی این دریاچه را به یک ثروت و نعمت تبدیل کرده است.   
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: رژیم حقوقی این دریاچه پس از فروپاشی شوروی مهم‌ترین دغدغه حقوقی و منافع ملی ما بوده است.   
 
وی افزود: سوابق تاریخی موجود از عهدنامه گلستان در سال ۱۸۱۳ م تا قرارداد ترکمانچای در سال ۱۳۲۸ و تا قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ که در این دو قرارداد تا حدودی محدودیت‌ها برداشته شد ولی هیچ‌گاه در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم عنوان تقسیم دریاچه میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی، شناورهای ایرانی حق عبور از خط فرضی حسین قلی آستارا با ۱۱. ۲ درصد از دریای خزر را پیدا نکردند.  

بروجردی ادامه داد: ده‌ها پرونده شناورهای عبور کرده از آن خط و منهدم شده توسط شوروی، در اسناد وزارت امور خارجه وجود دارد.   
 
وی تصریح کرد: امروز گرچه تا رسیدن به ظرفیت مطلوب راه دشواری در پیش داریم، ولی استقرار افتخارآمیز سکوی نفتی امیرکبیر در منطقه ۱۷ درصد دریای خزر و رسیدن به نفت با زحماتی که کار‌شناسان متقبل شدند، در حال پیشرفت هستیم.   
 
نماینده بروجرد اظهار داشت: این اقدام یک کار ارزشمند با اهداف اقتصادی است، چرا که منابع عظیم سوخت فسیلی در دریای خزر وجود دارد و استخراج آن به نفع ما خواهد بود.   
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: موضع گیری صریح رئیس جمهور محترم در چهارمین اجلاس سران خزر در آستاراخان غیرقابل قبول بودن توافق‌های دوجانبه میان کشورهای منطقه را نشان داد.   
 
وی تاکید کرد: ما معتقدیم همه ۵ کشور در این دریاچه ذی حق هستند و هرگونه اقدامی در جهت بهره برداری باید مبتنی بر یک تفاهم و توافق جمعی باشد.   
 
وی ادامه داد: دریاچه خزر دریاچه صلح، دوستی و همکاری‌های چندجانبه و محیط زیست سالم است، بنابراین ایران معتقد است هیچ نیروی نظامی خارجی از منطقه نباید در دریای خزر حضور پیدا کند، آنچه ما امروز متاسفانه در خلیج فارس شاهد آن هستیم.   
 
بروجردی تاکید کرد: این سیاست بار‌ها اعلام شده جمهوری اسلامی ایران است که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه حفظ شود و نیازی به حضور نیروهای بیگانه در منطقه نداریم.   
 
وی ادامه داد: حضور قدرتمند نیروی دریایی ارتش با تدابیر فرمانده معظم کل قوا در آینده هم باید ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کمسیون ، امنیت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.