فناوری چاپ سه بعدی؛

روشی برای ساخت ابزارهای مختلف

تا حالا شده به ابزاری نیاز داشته باشید و تصمیم بگیرید خودتان آن را طراحی کنید ولی امکان ساخت آن را نداشته باشید ؟ در این گزارش ببرسی فناوری چاپ سه بعدی می پردازیم، فناوری که طراحی هر ابزاری را برای شما ساده می کند

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛  تا حالا شده به ابزاری نیاز داشته باشید و تصمیم بگیرید خودتان  آن را طراحی کنید ولی امکان ساخت آن را نداشته باشید ؟ گاهی شما می خواهید ماشینی رویای را بسازید که ابزار آن را مسلما ندارید شاید علاقه داشته باشید که گوشی مدل بالا را بسازید ولی امکانش برای شما فراهم نباشد .

هر  شی ای دوست دارید بسازید

 شاید این کار ها یک رویا باشد ولی ما می خواهیم تکنولو‍‍‍ژی ای را به شما معرفی کنیم که در چند سال آیند همه آرزو های شما را به واقعیت تبدیل میکند.فکر کنم تا الان متوجه شده ای که منظور ما چه تکنولوژی ای است .بله درست حدس زدید این تکنولوژی چاپگر سه بعدیست. تکنولوژی ای که قادر است فقط با چند دستورالعمل کامپیوتری هر نوع شی قابل تصوری را خلق کند، حتی اعضای بدن انسان را. دیدن چنین صحنه هایی فیلم های علمی تخیلی را به یاد می آورد. اما این یک رویا نیست.
شما میتوانید با استفاده از این فناوری از طریق کامپیوتر هر شی ای را تولید کنید از لباس و کفش گرفته تا خانه وماشین وحتی غدا ویا اعضای بدن انسان هرچیزی که شما تصورش را کنید . با این چاپگر ها قابل ساخت است .
نگاهی به تاریخچه چاپگر های سه بعدی :
چاپ سه بعدی از سال ۱۹۸۳ هنگامی که چالز هال، استریو لیتوگرافی (stereolithography) را، پروسه ای که اشیا را لایه لایه می سازد، ابداع کرد، مطرح بوده است. این تکنولوژی توسط صنایع به کار گرفته شد تا با سرعت نمونه های آزمایشی، قطعات نایاب و طرح های خاص را بسازند. کسب و کارهای متفاوت قادر بودند از طریق ساخت مدل های مورد نظر خود به جای دادن سفارش ساخت به دیگران پول خود را ذخیره کنند، مهم نبود که چقدر ساختن آنها پیچیده باشد.
و اما حال حاضر:
در سال های اخیر چاپگرهای سه بعدی خانگی ظاهر شدند. کار با آنها راحت است، ارزان ترند و از مواد غیرسمی استفاده می کنند. شما میتوانید در خانه یک کارگاه کوچک داشته باشید . البته به این معنی نیست که این چاپگر الان در اختیار همه است . ولی در آینده ای نزدیک در دسترس عموم قرار میگیرد . بازار مناسب اما اینکه چاپگرهای سه بعدی روز به روز بیشتر جا می افتند. ولی لازم به ذکر است  این چاپگرها بیشتر برای کار های حساس ساخته شده است که بتواند در خدمت بشر باشد وکمتر برای مسائل پیش پا افتاده است ولی میتواند کمک حال مردم باشد شما مردی را در نظر که فرزندش از او یک اسباب بازی میخواهد این چاپگر وی را قادر می سازند که چیزهایی مانند روبات اسباب بازی برای پسرش و حباب چراغ برقی که شکسته است را بسازد. دیوید رابرتسون که یکی از پیشگامان در این عرصه است چاپگر سه بعدی خانگی را با چاپ خانگی عکس مقایسه می کند. هرچند چاپگرهای مخصوص عکس برای مصرف کنندگان ارزان و قابل دسترس هستند، اما بیشتر افراد از این چاپگرها ندارند و چاپ عکس های خود را به جایی سفارش می دهند تا با کیفیت بالا، به راحتی و بدون صرف هزینه زیاد انجام شود.
این مصرف کنندگان به جای خرید کاغذ گران قیمت چاپ عکس و جوهر کارتریج به نفع خود کار کرده و از این طریق پول خود را ذخیره می کنند. رابرتسون معتقد است که بازار چاپگر های سه بعدی مشابه چاپگرهای عکس است. در حالی که برخی افراد دوست دارند چاپگرهای خودشان را داشته باشند، بیشتر افراد ترجیح می دهند کارشان را به دست خدمات چاپ سه بعدی بسپارند؛ زیرا این روش آسان تر و شاید هم ارزان تر باشد. همچنین محدودیت هایی هم برای چاپگرهای خانگی وجود دارد. این چاپگرهای سه بعدی قادرند همزمان فقط از یک ماده معمولا پلاستیک استفاده کنند، در حالی که بیشتر اشیا از چندین ماده متفاوت ساخته شده اند. رابرتسون می افزاید: «و در کنار همه اینها چاپگرهای خانگی سه بعدی شاید نتوانند همه را راضی نگه دارند. شاید دقیقا زمانی که به آن نیاز دارید، خراب شوند و راه اندازی دوباره آن زمان بر باشد. همچنین قطعاتی که چاپ می شوند آنقدرها هم دقیق نیستند، در حین پروسه چاپ شدن شاید جمع شده یا از فرم اصلی خود خارج شوند.» و در آخر پروسه چاپ سه بعدی ساعت ها و شاید هم روزها به طول می انجامد. تغییر مطابق خواست و سلیقه مصرف کننده پس چاپ سه بعدی کجا به درد می خورد؟ این یک تکنولوژی انقلابی است که به درد ساخت تولیدات خاص برای مصرف کننده و همچنین استفاده های تجاری می خورد؛ اما پروسه انجام آن برای تولید انبوه کارآیی ندارد.


هر  شی ای دوست دارید بسازید

هر  شی ای دوست دارید بسازید

ساخت خانه با این تکنولوژی:
ساخت خانه در یک روز و یا یک هفته برای بسیاری از افراد مانند یک رویا تلقی می شود، اما یک شرکت چینی توانسته است با استفاده از فناوری پیشرفته چاپگرهای سه بعدی در عرض 24 ساعت 10 خانه بسازد. نگاه به این خانه های کوچک شاید در ابتدا ساده به نظر آید، اما نشان دهنده یک دستاورد قابل توجه در صنعت ساخت و ساز است. یک شرکت چینی موفق به ارتقا قابلیت های چاپگر سه بعدی خود شده است و می تواند با استفاده از این چاپگر غول پیکر روزانه 10 خانه بسازد، مواد مصرفی در این خانه ها قالبا از مواد بازیافتی هستند و هزینه تقریبی هر یک از این خانه حدود 5 هزار دلار است. این فناوری می تواند در رفع بحران مسکن کشورهای پر جمعیت مفید و موثر باشد.

هر  شی ای دوست دارید بسازید

هر  شی ای دوست دارید بسازید


یک از بهترین مزایا این نوآوری برای بشر:
از چاپگرهای سه بعدی حتی در ساخت کلیه انسان هم استفاده شده است. آنتونی آتالا جراح موسسه «Regenerative Medicine» در کنفرانس TED سال ۲۰۱۱ از یک کلیه چاپ شده رونمایی کرد. این چاپگر سه بعدی از سلول های زنده استفاده کرده بود.

هر  شی ای دوست دارید بسازید
معایب:
ولی با همه این مزایاو خوبی ها معایبی هم دارد این دستگاه رویایی شما فرض کنید که این چاپگر در نمونه تخصصی آن دست افرا شرور بیفتد وآن ها در ساخت سلاح از این دستگاه استفاده کنند آیا دیگر میشود دنیای امن را تصور کرد ویا با این دستگاه اسکناس چاپ کنند اقتصاد یک کشور را نابود میکنند .


هر  شی ای دوست دارید بسازید


هر  شی ای دوست دارید بسازید


هر  شی ای دوست دارید بسازید

گزارش از محمد اللهیاری


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار