سلیمی در دومین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران:

سیاست خارجی اعتدال گرای ایران ثبات را برای خاورمیانه به ارمغان خواهد آورد

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اگر دولت‌های تازه تاسیس با شرایط بین‌الملل و ارزش‌های اسلامی هماهنگ شوند خاورمیانه شاهد اعتدال و آرامش خواهد بود و در غیر این صورت ناامنی و بی‌ثباتی در این منطقه افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "حسین سلیمی" رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در دومین همایش نظام بین‌الملل تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: در مطالعات رایج نظری در حوزه روابط بین الملل دو گونه تحلیل تحلیل تبیین گرایانه به پدیده‌های بین‌المللی و تحلیل نظام مند یا سیستمی وجود دارد. که در تحلیل نظام مند عرصه روابط بین الملل به مشابه یک کلیت تلقی می‌شود که اکثر آن روابط سرسختی دارند.
 
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: نگاه این همایش یک نگاه نظام مند به پدیده‌های  بین‌المللی و خاورمیانه است و در این راستا خاورمیانه به عنوان یک سیستم نظام بین الملل تلقی می‌شود و این منطقه همیشه تحت تاثیر تحولات نظام بین الملل بوده است.
 
وی افزود: خاورمیانه را در گذشته دو امپراطوری ایران و روسیه را تشکیل می‌دادند که با  ورود مدرنیسم این منطقه دچار تحولات زیادی شد.
 
سلیمی اظهار داشت: الزامات نظام بین‌الملل باعث شده است که اکثر کشورهای خاورمیانه بدون اینکه سیر طبیعی خود را طی کنند پا به عرصه جدید گذاشته و به همین دلیل حوادث بسیاری شده است و بعد از جنگ جهانی دوم و با شکل گیری نظام دو قطبی خاورمیانه نیز شاهد یک خرسندی بود و این باعث شد که رژیم‌های سیاسی منطقه خاورمیانه تحت سکوت و رقابت دو بلوک قرار بگیرند.
 
وی افزود: منطقه خاورمیانه به شدت تحت تاثیر تحولات نظام بین‌الملل است و اگر در نظام بین‌الملل تلاطم وجود داشته باشد منطقه خاورمیانه نیز متلاطم خواهد شد. دراین وضعیت با سه گرایش در خاورمیانه مواجه هستیم یکی گروه‌های اسلامی افراطی که در پوشش اسلامی ظاهر شده‌اند و به هیچ عنوان اسلامی نیستند.
 
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: گرایش دیگر گروه‌هایی هستند که نگاه مدرنیسمی دارند و به دنبال تشکیل دولت‌های  سکولازم و غیر مذهبی هستند و بازیگران نظام بین‌الملل جدید این  گروه را گروه سازگار با سیستم می‌دارند.
 
سلیمی تاکید کرد: گرایش سوم توسعه گرا و نیازهای جدید خاورمیانه را درک می‌کند ولی گرایش اسلامی و اسلام خواهی را نادیده نمی‌گیرد و دنبال تلفیق دموکراسی و ارزش‌های اسلامی است.
 
وی ادامه داد: تحولات جدید شرایطی را به وجود آورده است تا سیاست خارجی اعتدال گرای ایران بتواند مدلی را ارائه کند تا اعتدال را برای خاورمیانه به ارمغان بیاورد.
 
سلیمی در پایان  خاطر نشان کرد: ما در یک شرایط تاریخی حساس قرار داریم و اگر دولت‌های تازه  تاسیس با شرایط بین‌الملل و ارزش‌های اسلامی هماهنگ شوند خاورمیانه شاهد اعتدال و آرامش خواهد بود و در غیر این صورت ناامنی و بی ثباتی در این منطقه افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اعتدال ، گرایش ، سلیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار