باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

مدیریت توحش؛ راهبرد رسانه‌ای داعش/ ابوسمره فرانسوی فرآیند رسانه‌ای داعش را مدیریت می‌کند

رویکرد رسانه‌‌ای گروه‌های تکفیری و زیر مجموعه القاعده به ویژه گروه تروریستی داعش تبلیغی و مبتنی بر راهبردی به نام "مدیریت توحش" است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، توان گروه تروریستی داعش تنها ناشی از توان تسلیحاتی و نظامی این گروه نیست، بلكه ناشی از سخن پراكنی و استفاده از تئوری دروغ بزرگ توسط این گروه بوده است.
 
تمامی تحلیلگران بر این واقعیت تاکید می‌کنند كه داعش با توسل به دروغ و شایعه‌افكنی توانست بر موصل و سایر شهرها در عراق و سوریه تسلط یاید، از سوی دیگر برخی تحلیل‌های رسانه‌ای حكایت از آن دارد كه رسانه‌های تمام کشورها نیز در دام این تحركات افتاده‌اند و به عنوان تریبون داعش عمل كرده‌اند.
 
 
"ابوسمره" فرانسوی؛ مغز متفکر رسانه‌ای داعش
 
روزنامه دیلی میل انگلستان فردی به نام "ابوسمره"، را به عنوان مغز متفکر عملیات روانی داعش در شبکه‌های اجتماعی معرفی کرده است. با گذشت دو سال از فعالیت‌های سازمان‌یافته و بسیار گسترده این گروه درشبکه‌های اجتماعی، احمد ابوسمره که گفته می شود از سال 2009 در لیست تروریستی آمریکا جای داشته، شهروندی فرانسوی است و دارای دو تابعیت سوری و آمریکایی نیز است.
 

ابوسمره 32 سال سن دارد و آشنایی کاملی نسبت به اینترنت، کامپیوتر و فضای مجازی و جنگ روانی دارد و به همین دلیل داعش کلیه مسئولیت تولید و توزیع محتوا در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر و یوتیوب را به او واگذار کرده است.
 
روزنامه دیلی میل انگلستان نوشته ‌است: ابوسمره یک نیروی حرفه‌ای در زمینه رایانه و پایگاه‌های اجتماعی است، و به همین دلیل داعش تلاش کرد او را برای برقراری ارتباط با شهروندان آمریکایی، اروپایی و کانادایی استخدام کند. ماموریت او برقراری رابطه با این شهروندان از طریق پایگاه‌های اجتماعی و اقناع کردن آنها برای پیوستن به داعش است.
 
مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که ابوسمره مهارت خود در حوزه فن آوری را در خدمت پایگاه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و یوتیوب قرار داده تا بتواند افکار و اندیشه‌های تند و افراطی داعش را که برای ارائه چهره غیره واقعی از اسلام به جهان غرب بوجود آمده است، تقویت کند.
 
در ابتدای شکلی‌گیری داعش که هنوز نام این گروه تروریستی به این شکل فراگیر نشده بود، ابوسمره با شگردهایی که در ذهن داشت و توانست به پخش گسترده تصاویر اعدام‌ها و سربریدن‌ها در شبکه‌های اجتماعی اقدام کند و از این طریق توجه افکار عمومی جهان را به این گروه تروریستی جلب کند.
 


براساس گزارشی که سایت ای.بی.سی نیوز آمریکا درباره ابوسمره منتشر کرده، وی در سال 2004، برای همکاری با القاعده به عراق سفر کرده و در همان سال در بخش رسانه‌ای به این گروه تروریستی کمک می‌کرده است، پلیس فدرال آمریکا مدعی است که از سال 2009 به دنبال وی بوده و برای یافتن وی 50 هزار دلار جایزه تعیین کرده است.
 
ابوسمره هرگز توسط آمریکا دستگیر نشد و هم اکنون به مغز متفکر رسانه‌ای داعش تبدیل شده است و نقش مهمی را در هالیوودی کردن فیلم‌های منتشر شده توسط داعش ایفا می‌کند، نگاهی به عملکرد دو سال گذشته او نشان می‌دهد که تقریبا در کارش موفق بوده و توانسته است با تولید چند فیلم هالیوودی از به آتش کشیدن خلبان اردنی، بریدن سر 21 مسیحی مصری، تخریب تندیس‌های موزه موصل وغیره به طراحان این گروه تروریستی خدمت کند.
 

انتشار تصاویر دروغین توسط داعش
 
براساس بررسی‌های انجام شده ممکن است، سرهایی که داعش ادعای بریدن آنها را دارد و تصاویر آنها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می کند، متعلق به جنازه‌هایی است که پیشتر توسط ارتش آزاد سوریه، النصره و گروه‌های درگیر در عراق و سوریه کشته شده‌اند و آنها صرفا برای تبلیغات و جنگ روانی و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، ادعای انجام این اعمال را می‌کنند.

بعید به نظر می‌رسد که ابوسمره به تنهایی توانسته باشد این کارها را انجام دهد و قطعا وی از افراد توانمندی در حوزه اینترنت و کامپیوتر بهره می‌برد. از سوی دیگر عراق و سوریه دو کشور جنگ زده می‌باشند و از امکانات مناسبی در حوزه رسانه‌ای و اینترنتی برخوردار نیستند، اما داعش گویا از از تجهیزات مدرن رسانه‌ای و اینترنتی با سرعت بالا بهره می‌برد که این خود جای تردید بسیار دارد.
 
 
رسانه‌های غربی هم عمده اطلاعات و تصاویر خود را از تصاویری که داعش از خود نشان می‌دهد برمی‌دارند و رویکرد رسانه‌‌ای گروه‌های تکفیری و زیر مجموعه القاعده به ویژه گروه تروریستی داعش تبلیغی و مبتنی بر راهبردی به نام "مدیریت توحش" است.
 
"ابوبکر الناجی" از نویسندگان جریان سلفی کتابی به نام "اداره‌التوحش" نوشته است و نکته‌هایی که در فیلم‌های داعش ارائه شده مثل: عملکرد این گروه تروریستی در تصرف موصل، رویکردش به شیعه، هدف قرار دادن غیر نظامی‌ها، سربریدن‌ها و عملکردشان در شهرهای کردنشین و ترکمن‌نشین‌ مبتنی بر همین مدیریت توحش و مبتنی بر ارائه تصویر رعب‌انگیز است، تا تصویری که مخاطب از این گروه می‌بیند کاملاً وحشتناک باشد.

ارائه تصاویر خشونت‌‌آمیز می‌تواند مخاطب را در دامی بیاندازد که این گروه در سیاست رسانه‌ای‌اش دنبال می‌کند، جریان رسانه‌ای کشورهای غربی و اروپایی سیاست‌ رسانه‌ای خودشان را با اهداف سیاسی و ایدئولوژیکی کشورهای متبوع‌شان دنبال می‌کنند و احتمالاً و چه بسا به دنبال این هستند که به واسطه همین تصاویر سر بریدن‌ها تصویری از اسلام ارائه بدهند و به نام کل اسلام سند بزنند.
 


علمای الازهر و علمای سنی در عراق و حتی در میان سلفی‌ها و سلفی‌های جهادی از داعش و عملکرد وحشیانه‌ آن‌ها انتقاد دارند و این نکته‌ای است که می‌تواند نمایش داده شود، لذا کسی که می‌خواهد تصویر اعتدالی و واقع‌گرایانه از اسلام را نشان بدهد ،خیلی می‌تواند از این نظرات استفاده کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، عراق ، رسانه ، دروغ ، توحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار