هر آنچه لازمه دانستن درباره بیماری "اسکیلوز" چیست

بیماری اسکیلوز بر حسب سن انواع متفاوتی دارد که در نتیجه درمان و علل متفاوتی هم در ایجاد آن تاثیر دارد.

دکتر پدرام، متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد: اسکیلوز انحراف جانبی ستون فقرات است یعنی هنگامی که شخص می‌ایستد ستون فقرات شکل S مانندی به خود می‌گیرند که ممکن است از شکل قوسدار یکی یا بیشتر باشد که این شکل S مانند با شکل طبیعی ستون فقرات تفاوت دارد.

دکتر پدرام درباره علت بیماری گفت: علت این بیماری برحسب سن متفاوت است برخی مادرزادی است یعنی مهره در بخشهایی تشکیل شده است و گاهی به علت مشکل در عضلات مانند شلی عضلات است و یا زمینه اختلالات کروموزومی نیز باعث بیماری می‌شود نوع دیگر در سنین بلوغ ایجاد می‌شود که علت آن مشخص نیست.

اگر بیماری بعد از سن بلوغ تشخیص داده شود به حالت ثابت رسیده و دیگر تشدید نخواهد شد اما اگر قبل از بلوغ انحنا وجود داشته و بعد از سن بلوغ تشخیص داده شود و عارضه شدت پیدا کند ممکن است حتی به عمل جراحی بیانجامد.

در فرم جزئی بیماری که تغییرات زیادی ایجاد نشده است معمولا با رعایت کردن فیزیوتراپی، بستن بریس، درمان می‌شود اما اگر شدید باشد نیاز به جراحی دارد چرا که هم باعث تغیر در ظاهر می شود و هم اینکه عوارض بعدی در پی خواهد داشت.

نوع دیگری اسکیلوز هم وجود دارد که در سنین بزرگسالی ایجاد می‌شود که این نوع معمولاً به تناسب سن ایجاد می‌شود و معمولاً ابتلا به آن نسبتا زیاد است و به شکل غیر جراحی با فیزیوتراپی و درمان ضد درد معالجه صورت می گیرد.

متخصص ارتوپد در ادامه افزود: در صورتی که درمان در موارد شدید بیماری صورت نگیرد، از نظر ساختاری، اختلال ایجاد می‌شود مثلا اگر در ناحیه قفسه سینه باشد باعث مشکل تنفسی می شود در ناحیه کمر باعث تغییر شکل لگن می شود که این عوارض موجب آرتروز زودرس و درد می‌شود.

معمولا خود بیماری به صورت اولیه باعث فلجی نمی‌شود هر چند که عمل‌های اصلاحی آنها می تواند باعث این مشکل شود.

از نظر توزیع جنسیتی بیماری، نوع رایج در دوران بلوغ، در دختران بیشتر است اما در نوعی که به سن مربوط است به جنسیت ارتباط زیادی پیدا نمی‌کند.

دکتر پدارم در پاسخ به این سوال که "کم تحرکی نوجوانان عامل بیماری است" گفت: نوجوانان در سنین رشد هستند و در صورت نشستن و عدم تحرک ممکن است باعث افزایش برآمدگی و انحنا در ستون فقرات شود که این عارضه به دلیل شل بودن عضلات اطراف ستون مهره است اما این مسئله که عدم تحرک عامل اصلی اسکیلوز باشد درست نیست.

دکتر پدرام درباره اثر حرکات اصلی تصریح کرد: ورزش‌هایی وجود دارد که موجب تقویت عضلات شکم و اطراف ستون مهره‌ها می‌شود و در انواع فلیکسی بل باعث بهبود می شود و در نوع شدید نیز باعث کاهش عوارض می‌شود نه درمان قطعی

متخصص ارتوپد در پایان درباره اثر هیدروتراپی ( آب درمانی) چنین اشاره کرد: آب درمانی تمامی مشکلات ستون مهره، دردکمر، دیسک کمر اثر دارد باعث تقویت عضلات می شود در آب وزن بدن کم می شود فشار به مفاصل کاهش یافته و در نتیجه فعالیت و تقویت عضلات بیشتر می‌شود. هیدروتراپی همچنین خاصیت کاهش درد و ناراحتی ناشی از ناهنجاری‌های اسکلتی را نیز دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بیماری ، ستون ، مهره ، درد ، جنسیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار