کسب مجوز مبارزه با حشرات و ناقلین در مرکز پژوهش و خدمات تخصصی HSE جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

کسب این مجوز از معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران موفقیتی مهم برای حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است که با ورود به این رشته در یک حوزه علمی و دانشگاهی می‌توان ارایه خدمات را به شکل علمی و با بهره مندی از داده‌های پژوهشی بهتر و کامل‌تر انجام داد.

 علیرضا عمومی مدیر مرکز پژوهش و خدمات تخصصی HSE جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: کسب این مجوز از معاونت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران موفقیتی مهم برای حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران است که با ورود به این رشته در یک حوزه علمی و دانشگاهی میتوان ارایه خدمات را بشکل علمی و با بهره مندی از داده های پژوهشی بهتر و کامل‌تر انجام داد. بر اساس اعلام کارشناسان بیش از  ۷۰۰ نوع بیماری مشترک قابل انتقال از حیوان به انسان وجود دارد. این در حالی است که سالانه برای درمان این بیماری‌ها در کشور ما بیش از 100 میلیارد ریال هزینه می‌شود. به رغم پیشرفت روزافزون علم، بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان در سال‌های اخیر در کشور شیوع فراوانی داشته است. بطوریکه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان موجب شیوع 30 درصدی سالک، 25 تا 30 درصدی تب مالت و افزایش 10 درصدی حیوان گزیدگی در کشور شده است. 
 
 وی افزود: به تازگی پروتکل درمانی برای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است. لازم است به منظور پیشگیری ازاین بیماری‌ها،افراد ازمصرف لبنیات پاستوریزه نشده خودداری کنند و با استفاده از روش‌های مناسب و بهداشتی به دفع زباله اقدام کنند. اما داستان حیوانات موذی در فصل تابستان همچنان باقی است چنانچه با آغاز فصل گرما و بالا رفتن دمای شهرها، تلاش شهرنشینان برای مقابله با این حیوانات خانگی آغاز می‌شود و بازار فروش انواع سموم و حشره‌کش‌ها به یکباره داغ می‌شود. در حالیکه استفاده از سموم و حشره کش ها علاوه بر عوارض جانبی که برای افراد ایجاد می‌کنند دارای عوارض زیست محیطی بسیاری برای آب‌های زیر زمینی، خاک و هوا نیز می‌باشند. 
 
عمومی با اشاره به اینکه پشه، مگس، شپش، کنه، ساس، موش، مارمولک، سوسک و موریانه و حیوانات دیگر از زمره این موجودات هستند که تعدادی از آن‌ها مستقیماً موجب بیماری می‌شوند و تعدادی از این موجودات نیز بیماری را از منبع آلودگی به انسان منتقل می‌کنند، تصریح کرد: برخی از موجودات موذی همچون شپش و ساس می‌توانند از طریق استفاده از وسایل شخصی مشترک و تماس نزدیک با افرادی که حامل این موجودات هستند به فرد سالم منتقل شوند و مهمترین راه پیشگیری، رعایت اصول بهداشت فردی و عدم استفاده مشترک از وسایل شخصی و یا لباس یکدیگر است. اما تعدادی از این موجودات خود باعث بروز بیماری نمی‌شوند بلکه‌ آلودگی را از منبع آن به افراد سالم منتقل می‌کنند و این موجودات نیز خود به دو بخش جداگانه تقسیم می‌شوند، دسته اول موجوداتی که مستقیماً عوامل بیماری‌را همچون میکروب‌ها، کیست‌ها و تخم کرم‌ها را از منابع آلودگی همچون فضولات حیوانی، انسانی و انواع زباله از طریق کرک‌ها، دهان و موهای پایشان به مواد خوراکی سالم منتقل می‌کنند. دسته دوم نیز موجودات موذی هستند که عوامل بیماری‌زا را با گزش فرد از داخل خون فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌کنند که از این جمله می‌توان به انواع پشه اشاره کرد که باعث انتقال بیماری مالاریا و سالک از فرد بیمار به فرد سالم می‌شوند. آنچه مسلم است دفع غیربهداشتی زباله‌ها و مواد زاید مصرفی انسان، فضولات، فاضلاب‌ها و عدم حفاظت پس مانده‌های خوراکی و ضایعات آشپزخانه و نیز دفع غیر اصولی مدفوع که منبع تغذیه مناسبی برای انواع سوسک‌ها و مگس‌ها است از جمله عواملی هستند که محیط را برای فعالیت حیوانات موذی مستعد می‌کند. 
 
وی ادامه داد: همچنین عدم توجه به رعایت بهداشت فردی، استفاده مشترک از وسایل شخصی، عدم استحمام مرتب که منجر به شیوع بیماری گال و نیز آلودگی بدن به میکروب شپش نیز از جمله عواملی برای حیات و زیست مناسب حیوانات موذی است. این در حالی است که تنها راه مقابله با حشرات موذی به غیر از استفاده از سم‌ها و حشره‌کش‌های متداول در بازار مصرف، رعایت بهداشت محیط زیست و رعایت بهداشت فردی لازم است. از این رو علاوه بر دفع بهداشتی زباله و فاضلاب باید از توری در و پنجره برای جلوگیری از ورود این حیوانات در منازل استفاده کرد. همچنین استفاده از سطل‌های زباله دردار و کیسه زباله مناسب می‌تواند تا حدی در محفوظ نگه داشتن پس مانده‌های خوراکی و ضایعات آشپزخانه مناسب باشد. هرچند تفکیک وسایل بهداشتی و شخصی از سایر افراد و استفاده نکردن از البسه دیگران، شستشوی دایم بدن و استحمام مرتب، شستشوی دست‌ها قبل از تهیه غذا و عدم استفاده از پتو و ملحفه مشترک ازمهمترین راه‌های مقابله با بیماری‌هایی است که از طریق حیوانات موذی به انسان منتقل می‌شود. بیماریهای مالاریا، تب زرد ،تب دانگ ،بروگیا مالائی ،آربوویروسها و ویروسهای مولد آنسفالیت بیماریهایی هستند که توسط پشه ها منتقل می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.