باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

آیا ردپایی از صندوق های قدیمی پست درخاطره هاخواهد ماند؟/ صندوق های مدرن جایگزین صندوق های خاطره انگیز

با ورود صندوق مدرن با سیستم های نوین در ایران، باید با صندوق های پست قدیمی خداحافظی کنیم و به دنیای پیشرفت تکنولوژی و کشورهای مدرن گام بلندی برداریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، از آغاز آفرینش انسان، اشرف مخلوقات نیازمند برقراری ارتباط با جهان پیرامون خود بود به طوری که با استفاده از زبان و ارسال پیام سعی درایجاد ارتباط  و درک محیط پیرامون خود را داشت.
 از ابتدا تا کنون بشر از وسیله های مختلفی همچون زبان، استفاده از دود و آتش، نوشتن نامه و دیگر وسایل ارتباط جمعی برای ارتباط با دیگران بهره برده است.

نخستین وسایل ارتباطی نوشتاری باکشیدن اشکال و حکاکی پیام هایی روی تخته سنگ‌ها و درغارها درمیان مردم نخستین رایج بوده است، اما پس از گذشت زمان وتغییر و تحول در ارسال نامه درمیان مردم مشکلاتی نیز در این میان وجود داشته است.

مشکلاتی که آرزوی ارسال پیام ها درنامه هارابا این مضمون درذهن مخاطبان خود تداعی می‌کرد آیا زمانی می رسد که مشکل ارسال  پیام دراین نامه هاحل شود.

آیا ردپایی از صندوق های قدیمی پست درخاطره هاخواهد ماند؟/ صندوق های مدرن جایگزین صندوق های خاطره انگیز

 مهمترین دغدغه های ارسال نامه ها به دست صاحبانشان نبود کاغذ مناسب ، دردسترس نبودن جوهر کافی  برا ی نوشتن پیا م درنامه ها، نبود وسایل حمل ونقل برای ارسال نامه هاودیررسیدن نامه به دست صاحبان آن وغیره درگذشته به دلیل نبود وسایل پیشرفته ومدرن بود.

ارسال نامه نیازمند تجهیزات ویژه دروسایل خاص خود است دراین بخش از گزارش به صندوق های پست قدیمی خواهیم پرداخت.

با گذری به گذشته ای نه چندان دور، یاد نسل قدیمی صندوق پست خواهیم افتاد که درگوشه وکنار خیابان ها درمعابر به چشم می خورد دربعضی ازمواقع برای دستیابی به صندوق ها وانداختن نامه هایمان باید مساحت طولانی را طی وساعت ها درراه سرگردان بودیم.

این درحالی بود که برای دستیابی به صندوق‌های پست حال وهوای شخصی را پیدا می کردیم که برای دستیابی به آب و رفع تشنگی اش سراب را مقابل دیدگانش می‌دید اما به یکباره باصحنه ای باورنکردنی مواجه می شدیم.

هنگامی هم که صندوقی راپیدا می کردیم ونامه هایمان را درآن می انداختیم باید روزها ،هفته ها،ماه ها وحتی شاید سال‌ها این تفکررادرذهنمان بارهامرورمی کردیم، سرنوشت نامه هایمان چه می‌شود وآیا بالاخره به مقصدخواهد رسید؟

تازه وقتی نامه هابه پست می رسید وبعد ازگذراز مراحل اداری ،نامه ها به دست پستچی این یاردیرینه و نامه رسان دوست داشتنی می رسید و چشم های منتظر بادیدن دوچرخه وموتورهای این یار مهربان غرق شادی می شد.

بعضی از مواقع نیز برخی از نامه های برگشتی به دست صاحبانشان می رسید وبا دنیای غم آلود خودساعت ها با مرور چون و چرا ها ساعت ها درگوشه ای می نشستند و در حسرت رساندن نامه هایشان بودند.

اما عده ای هم با بی مهری ها وکم لطفی‌هایشان  به صندوق‌های پست اقدام به ریختن زباله ها می کردند و دل نامه رسان‌های دیرینه قدیمی را از خود می رنجاندند.

شاید نسل جدید با صندوق های پست قدیمی آشنا نباشند و تصوری از آن درذهن خود نداشته باشند، اما عده ای دیگر به خاطر خواهند آورد که در 14 تا 15 سال گذشته صندوق‌های پست قدیمی در نقاط مختلف شهر تهران وجود داشت که با انداختن نامه هایمان در آن باید مراحل مختلفی طی می‌شد تا نامه هایی به مقصد برسند و این امر نیازمند زمان طولانی بود.

آیا ردپایی از صندوق های قدیمی پست درخاطره هاخواهد ماند؟/ صندوق های مدرن جایگزین صندوق های خاطره انگیز

حالا،این روزها با پیشرفت تکنولوژی و دست یابی به وسایل مدرن به آنجایی رسیده که ارسال نامه ها را به مقصد آسان تر کرده است.

به طوری که با ارسال پیامک حرف های ناگفته و پیام هایمان را به دوستان و نزدیکانمان می‌رسانیم. یکی از وسایل ارسال پیام و نامه های ارسالی، صندوق های قدیمی ای هستند که این روزها شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته اند.

عضو هیات مدیره شرکت پست تهران با اشاره به ورود صندوق مدرن با سیستم کشلسی اظهار کرد: در سیستم جدید صندوق های مدرن و قسمت بالایی این صندوق ها، سیستم کشلسی نصب شده که کار مالی را انجام می‌دهند.

وی گفت: صندوق های مجهز به سیستم کشلسی، تمام کارهای دستگاه ای تی ام به جز پرداخت رای گیری و فروش غیر برای ارسال محصولات و سایر موارد را انجام میدهد.

امیدواریم سرنوشت صندوق های جدید پست مانند صندوق های قدیمی پست نشود، به طوریکه فقط کارکرد مالی و الکترونیکی در آن وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صندوق پست ، مدرن ، پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار