در مراسم رونمایی از کتاب "حمد" بیان شد

حجت الاسلام زائری: آیت الله خزعلی به جای تکرار نکات تفسیری رایج، جواب سوالاتی تعیین کننده را داده است/ حجت الاسلام صدیقی: آیت الله خزعلی جزء افتخارات تاریخ و گنجینه های انقلاب است

حجت الاسلام محمدرضا زائری گفت: آیت الله خزعلی به جای تکرار نکات تفسیری رایج سوالاتی را جواب داده اند که تعیین کننده است. روش ایشان تفسیر قرآن به قرآن بوده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ مراسم رونمایی از کتاب "حمد" امروز در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی یادمان هفتم تیر برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر عامل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی یادمان هفتم تیر پس از تشکر از آیت الله ابوالقاسم خزعلی به دلیل نگارش کتاب "حمد" و سپردن آن به انتشارات "خیمه" گفت" آیت الله خزعلی به عنوان یکی از مدرسین برجسته تفسیر در حوزه علمیه قم شناخته شده است.

وی ادامه داد: شخصیت ایشان به عنوان عالم تفسیری  چه در قبل از انقلاب چه در بعد از انقلاب و چه بعد از آن شناخته شده و بسیاری از درس های وی نیز تا به امروز چاپ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین زائری پس از طرح این سوال که اما چرا کتاب مختصر "حمد" از  شخصیتی چون آیت‌الله خزعلی با چنین مرتبه و جایگاهی رونمایی شده است، گفت: گاهی حجم اندک اما عظمت محتوا آن چنان است که تا مدت ها وقت ببرد تا یک صفحه از آن خوانده شود البته کتاب هایی هم هستند که صفحات بزرگی دارند اما به قول بزرگان می توان آن ها را در قالب یک جلد خلاصه کرد.

وی اظهار داشت: آیت الله خزعلی در کتاب "حمد" خلاصه و چکیده تفسیرهای خود را ارائه کرده و هدف وی انتشار تمامی تفسیرهایش نبوده است.

مدیر عامل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی یادمان هفتم تیر افزود: کتاب "حمد" که به زیبایی نام آن انتخاب شده و به امام تقدیم شده، چکیده تفسیرهای آیت الله خزعلی بوده و در آن مسائلی مطرح شده که از مباحث جدی ما به حساب می آیند.

وی تصریح کرد: آیت الله خزعلی به جای تکرار نکات تفسیری رایج سوالاتی را جواب داده اند که تعیین کننده است. روش آیت الله خزعلی تفسیر قرآن به قرآن بوده و کتاب "حمد" حاصل ابداعات تفسیری وی به حساب می آید 

مدیر عامل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی یادمان هفتم تیر افزود: امروزه یکی از نقایص طلبه‌های شیعه این است که حافظ قرآن نیستند.

وی تصریح کرد: تا اینجا ما با یک عالم فرزانه خدوم مواجه ایم که در زمان انقلاب به همه اشکال حضور داشته است. آیت الله خزعلی منبر را به عنوان وصالت و تعهد خود می بیند.

حجت الاسلام زائری گفت: آیت الله خزعلی در سال های متمادین نه از سهم امام و نه از حقوق شورای نگهبان استفاده نکرده است.

مدیر عامل مجموعه شهدای انقلاب اسلامی یادمان هفتم تیر اظهار داشت: امروزه یکی از مشکلات ما این است که داریم به طلبه های کارمند و اداری تبدیل می شویم و این امر دلیلی است برای این که جمعیتی که قبل از انقلاب از کلمات ما آخوندها متاثر می شد هم اکنون تاثیر چندانی نمی پذیرد.

حجت الاسلام زائری ادامه داد: طبیعتاً اگر آیت الله خزعلی می خواست توجهی به منبر نداشته باشد تا امروز تالیفات زیادی داشت اما این شخصیت بزرگ می خواست زندگی خود را با منبر اداره کند؛ منبر یکی از مهم ترین ارکان نشر معارف و احیای شعاعر ماست.

وی خاطر نشان کرد: زندگی آیت الله خزعلی با قرآن کریم و تفسیر و نام علی ابن ابی طالب و غدیر گره خورده است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و عضو هیات مدیره بنیاد بین المللی غدیر در بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب "حمد" گفت: قرآن کریم نسخه همه دردهای بشر بوده و قرآن خودش را به عنوان شفا معرفی کرده است. در آیات متعددی از این کتاب آسمانی به عنوان ذکر معرفی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی اظهار داشت: قرآن وسیله ارتباط دل با خداست کما این که هم حبل الله و هم عروة الوثقی است. این کتاب، کتاب هدایت بوده و همان طور که هر کتابی  تیتری دارد تیتر قرآن نیز هدایت است.

امام جمعه موقت تهران افزود: قرآن کریم یک ظاهر و یک حقیقت باطنی دارد که این حقیقت باطنی دل انسان را روشن کرده و راهش را باز می کند.

آیت الله صدیقی تصریح کرد: قرآن در بعد  ظاهری اتمام حجتی برای همه عالم بوده و از زمان نازل شدن تا به امروز به همه گفته که اگر می توانید مانندمن را بیاورید البته همین کتاب آسمانی آب پاکی را هم ریخته است.

وی ادامه داد: اخیراً یک فرد سیاست زده که همه چیزش را به خاطر سیاست از دست داده ادعا می کند که معجزه پیغمبر، کلام خدا نیست و در راستای جسارت به پیامبر در فرانسه نیز بیانیه ای داده که بر اساس آن گویا کاری که اهانت کننده فرانسوی انجام داده حقش بوده زیرا آزادی حق است، اما تکلیف نبوده است.

عضو هیات مدیره بنیاد بین المللی غدیر اظهار داشت: این فرد اجازه تیر به قرآن را داده البته ما پیامبر جوامع الکلام می دانیم. اما هیچ کتابی به جز قرآن کریم کلمات را این چنین آهنگین در کنار یکدیگر نیاورده است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: پیامبر این کتاب را در زمانی آورده که محیط علمی نبوده و پیغمبر نیز درس نخوانده؛ ایشان کتابی را آورده که هر چه علم پیش می رود ما به حقایق آن بیشتر پی می بریم و ده ها و صدها دلیل برای معجزه بودن این کتاب است، به همین دلیل این کتاب حجتی برای همه ماست.

وی ادامه داد: مفهوم قرآن به قدری قوی، گسترده و غیر قابل خدشه بوده که جز خدا کس دیگری نمی تواند این کتاب را بیاورد قرآن تا دامنه قیامت کتاب نسل هاست.

آیت الله صدیقی تصریح کرد: قرآن را اگر کسی امام خود قرار دهد این کتاب او را رهبری می کند و تا بهشت پیش می برد اما آن کسی که قران پشت خود بگذارد و نظراتش را بر آن تحمیل کند از طرف این کتاب به جهنم سوق داده می شود بنابراین کسی که خود را به قرآن عرضه کند همراه با این کتاب به بهشت می رود.

آیت الله صدیقی گفت: قرن ها گذشته و صدها تفسیر برای قرآن نوشته شده اما وقتی کسی تفسیر آیت الله خزعلی را می‌بیند، می‌فهمد که مطالب جدیدی در این تفسیر نهفته است.

وی سوره حمد را عدل قرآن دانست و گفت: خدا حافظه ای به آیت الله خزعلی داده که وی به مرتبه حامل قرآن رسیده و کسانی که حامل قرآن هستند در روز قیامت و آن زمان که درب های بهشت باز می شود و مدالی به بهشتیان داده می شود، نشان عرفای اهل بهشت را می گیرند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد:  ما در محضر آیت الله خزعلی هم ادبیات و هم تفسیر را آموختیم این شخصیت بزرگوار منور به نور قرآن ناطق و صامت بوده و هم اکنون همت گمارده و تفسیر قرآنی را که سال ها در سینه اش بوده، به نگارش درآورده است.

آیت الله صدیقی خاطر نشان کرد: آیت الله خزعلی مرد عابد نورانی بوده و از هیچ خطری نهراسیده؛‌ وی جزء افتخارات تاریخ و گنجینه های انقلاب است.

همچنین آیت الله ابوالقاسم خزعلی نویسنده کتاب در بخش دیگری از این مراسم گفت: نباید در این زمان صحبت کنم اما از این جهت خرسندم که دوستان هر آن چه باید گفته می شد، گفتند و از آن جهت وقت کم است تمایلی به صحبت کردن ندارم.

وی ادامه داد: سوره حمد و آیاتی که در کنار آن تنظیم و تدوین شده برای اثبات این است که انسان از علق آفریده شده است.

وی افزود: این انسان بعد از مرگ دوباره مبعوث می شود، در صورتی که هنوز نفهمیده قبل از این هیچ بوده و خداوند او را خلق کرده است.

آیت الله خزعلی ادامه داد: کتاب حمد نتیجه عمر من و عمرنامه من است. به این کتاب نگاه کنید و تا من زنده هستم اگر گیری داشتید حاضرم وقت بگذارم. خداوند رحیم است و رحمت رحیمی دارد.

گفتنی است؛ در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب "حمد" مجری برنامه به عنوان یک شاگرد دو شاخه گل را از طرف جامعه قرآنی ایران به آیت الله خزعلی تقدیم کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.