اختلال وسواس اجباری را بشناسیم

در اختلال وسواس اجباری فرد دارای افکار مزاحم و غیر قابل کنترلی می‌باشد.

علی ناظری، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اختلال وسواسی اجباری یکی از بیماری‌های روانپزشکی است که در حیطه‌ی اختلال‌های اضطرابی قرار می‌گیرد که به این معنا که افراد دارای افکار مزاحم تکرار شونده غیر قابل کنترل هستند که به این افکار به اصطلاح وسواس‌های فکری گفته می‌شود. در واقع اراده‌ی فرد وارد ذهن او می‌شود و مثل یک نشخوار ذهنی فکر او را مشغول کرده و برای او اضطراب ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: معمولا به دنبال این تفکرات افراد دست به یک سری رفتارهایی برای  کاهش اضطراب می‌زنند که به آن‌ها اجبارها گفته می‌شود. گاهی اوقات این رفتار بدون وسوس‌ فکری هم به صورت ناخودآگاه توسط افراد انجام می‌شود که رفتارهای وسواسی می‌باشد ولی معمولا در زمینه‌ی یک فکر نگران کننده رخ می‌دهند. بنابراین اگر فردی دارای مشکلات فکرهای نشخوار گونه یا رفتارهای اجباری باشد زندگی شغلی و خانوادگی او را تحت تاثیر این مشکلات قرار می‌دهد و کیفیت تحصیلی او افت می‌کند.

ناظری، عنوان کرد: وسواس‌های فکری متنوع هستند که می‌توان به دیدن مناظر ناراحت کننده و شرم آور، شنیدن حتی کلمات یا عباراتی که توهین کننده هستند یا نگرانی‌هایی که درباره با سلامت نزدیکان دارند که مثل خوزه در ذهن فرد می‌افتد و او را اذیت می‌کند، اشاره کرد.
رفتارهای وسواسی نیز شامل کارهای نظافتی، شستشوهای نظافتی و بهداشتی و مذهبی مثل طهارت، غسل تا شک کردن‌های مکرر و چک کردن‌ درباره کارها  می‌باشد.
وسواس تقارن، وسواس نظم این هم انواع رفتارهای اجباری وسواسی هستند. 

وی در پایان افزود: خانواده‌هایی که سطح اضطراب بالاست و کودک را در سنین 5 تا 7 سال با کنترل‌های سخت و ارتباط‌های خاص تربیت می‌کنند این‌ها به شکل دادن وسواس کمک می‌کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: وسواس ، فکر ، رفتار ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار