ابراهیمیان در نشست خبری:

انتخابات یک مانور قدرت برای ناامید کردن بدخواهان ایران اسلامی است/تاکنون اطلاعی در مورد پرداخت پول به نمایندگان به شورای نگهبان نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در سال 93 از 44 طرح و لایحه ارجاعی به شورای نگهبان،‌32 مورد بررسی و مغایرت‌های قانونی و شرعی آن‌ها رفع شده است.

کار بررسی بودجه تا پایان سال تمام می‌شود/ بررسی و رفع مغایرت شرعی و قانونی 32 مصوبه در سال 93 در شورای نگهبانبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،؛نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز (شنبه، 23 اسفند) در نهاد شورای نگهبان برگزار شد، گفت: در سال گذشته 44 مصوبه در قالب طرح یا لایحه در شورا بررسی کردیم که 32 مصوبه پس از رفع مغایرت با قانون اساسی و موازین شرع به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: 12 مصوبه از جمله لایحه بودجه 94 هنوز اعاده نشده است، از 82 مورد از اساسنامه مربوط به وزارتخانه‌ها، 77 مورد تصویب، 1 مورد با ایراد مواجه شده و 4 مورد آن در دست بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فقهای شورای نگهبان در سالی که گذشت به 49 مورد از استعلامات دیوان عدالت اداری مصوبات مورد شکایت از حیث شرع اظهارنظر کردند که 36 مورد عدم مغایرت با شرع و 6 مورد نیز مغایرت با شرع دارد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در انعکاس مصوبات شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: نگاه رسانه‌ای می‌تواند علاوه بر انعکاس کمی شورا به نگاه تحلیلی نسبت به رویکردهای کلی مقدور شود و اصحاب رسانه می‌توانند با کمک صاحب نظرانی همچون اساتید دانشگاه‌ها علت مغایرت برخی مصوبات با شرع را تحلیل کنند و در اصلاح این روند همکاری داشته باشند.

ابراهیمیان افزود: مغایرت با اصل 85 قانون اساسی از رایج‌ترین مواردی است که نسبت به طرح‌ها و لوایح مطرح می‌شود که بنده معتقدم یکی از کمک‌های اصلی شورای نگهبان می‌تواند تلاش رسانه‌ها و مطبوعات در انعکاس نظر خبرگان باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: سالی که پیش رو داریم، سال 94 سالی است پرتلاش و مهم برای شورای نگهبان، پرکار از این حیث که دو انتخابات مهم مجلس و خبرگان در اسفند سال آینده برگزار می‌شود و مهم از لحاظی است که هر یک از ما یعنی شورای نگهبان و رسانه‌ها در ارتباط با هم برای به ثمر رساندن هر یک از وظایف خود ایفا خواهند کرد.

وی ادامه داد: انتخابات یک مانور قدرت و صلابت برای ناامید کردن بدخواهان ایران اسلامی است و قلم و نحوه نگارش رسانه‌ها عنصر اصلی این مهم بوده و سهم زیادی را در این مانور دارد، ایران در منطقه پرتلاطم و آشوب خاورمیانه از نعمت امنیت، استقلال و امکانات زندگی برخوردار است و نسبت به وضعیت همسایگان خود از وضعیت بهتری برخودار است که با تلاش برای حفظ آن ممکن خواهد بود.

ابراهیمیان در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه لایحه بودجه سال 94 چه زمانی به اتمام می‌رسد گفت: با توجه به تعداد و نوع ایرادات موجود تصور نمی‌کنم که رفع ایرادات نیاز به زمان باشد لذا امیدوارم کار بررسی بودجه تا پایان سال جاری به اتمام رسد.

در ادامه این نشست وی در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه اسمی از نمایندگان مجلس که ادعا شده بود که پول غیرقانونی دریافت کرده‌اند را به شورای نگهبان اطلاع داده بودند یا خیر اظهار داشت: تاکنون اطلاعی در این زمینه به دست ما نرسیده است و ما همان اطلاعاتی را در دست داشتیم که قبلا در رسانه‌ها مطرح بوده است. 

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: هر تصمیمی که قانون ترتیب اثر به آن دهد به دست ما خواهد رسید و در موعد صلاحیت مد نظر قرار خواهد گرفت.

ابراهیمیان هم چنین درباره اظهارات وزیر کشور درباره پول‌های کثیف اظهار داشت: در این زمینه باید به مستندات مراجعه کرد چرا که برخی از آنچه که عنوان شده است دارای عناوین مجرمانه بوده و شورا ابتدائا به آن ورود نمی‌کند؛اما پس از دریافت اطلاعات واصله آن‌ها را بررسی خواهیم کرد و در صورتی که نهادهای مسئول دیگر اعلام جرم در این زمان بنمایند قطعا نتایج آن را در موعد بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اصلاح قانون انتخابات از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به دست شما رسیده است تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در دست مجمع تشخیص است به صورت پیش نویس بوده چرا که سیاست‌های کلی نظام پس از طی مراحل مختلف توسط مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد که البته تا رسیدن به این مرحله فاصله داریم بنابراین اظهارنظر در مرحله کارشناسی اولیه ضرورتی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در موضوع قانون انتخابات نقش نظارتی شورای نگهبان در نظر گرفته شده و مورد غفلت قرار نخواهد گرفت چرا که سیاست‌های کلی وارد جزییات تکنیک‌های حقوقی نمی‌شود به عنوان مثال اصل 44 قانون اساسی خطوط کلی نظام را بیان می‌کند و جزییات به قوانین عادی و رویه‌ها محول می‌شوند بنابراین باید منتظر ماند و دید آنچه که توسط معظم له ابلاغ می‌شود چه ماموریتی پس از آن برای نهادهای بی‌ربط تعریف خواهد شد.

ابراهیمیان هم چنین تصریح کرد: بسیاری از راهبردهای سیاست‌های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود و سپس به اصلاح و تکمیل قوانین عادی منتهی می‌شود.

وی هم چنین درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس نیز اظهار داشت: این طرح هنوز به دست ما نرسیده بنابراین باید منتظر ماند و دید با چه جزییاتی این مصوبه به دست ما می‌رسد. البته این را باید گفت یک سابقه در این باره وجود دارد که مغایر قانون اساسی شناخته شده ما این که نظر شورا درباره مصوبه جدید چه خواهد بود باید منتظر تصویب و ارسال آن باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تداخلی ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: شورای نگهبان مجری قانون بوده و در ارزیابی همزمانی برگزاری این دو انتخابات نظری نمی‌دهد البته در نظام‌های حقوقی کشور در این راستا تدابیری اندیشیده شده است که همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی با فاصله اندک درگیر دو انتخابات نزدیک به هم نشوند هر چند احتمال وجود دارد برآوردهای هزینه‌ای موجب برگزاری همزمانی این دو انتخابات شده است.

ابراهیمیان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر سوابق و شرایط کاندیداتورها برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ثبت نام در انتخابات حق قانونی هر فردی است که می‌خواهد داوطلب شود بنابراین در ابتدا هر شخصی خود داور صلاحیت خویش است و باید شرایط خود را با قوانین انتخابات تطبیق دهد.

وی افزود: اگر داوطلبی شرایط لازم را ندارد عقل ایجاب می‌کند که کاندیدا نشود بنابراین توصیه بنده به داوطلبان نمایندگی این است که دست به یک محاسبه عقلانی بزنند تا ببینند اقدام‌شان در کاندیداتوری برای انتخابات به هزینه آن می‌ارزد یا خیر.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: تمام سلیقه‌های سیاسی کشور به موقع مرزبندی خود را با بدخواهان ملت اعلام کرده‌اند و قانون به آن‌ها اجازه ورود به انتخابات را داده است اما اگر کسی اقدامی خلاف قانون مرتکب شده باشد و مصداقش رفتار مجرمانه بوده نباید اجازه داد که وارد پروسه انتخابات شود.

ابراهیمیان تصریح کرد: راه برای مشارکت همه نیروهای وفادار به نظام جمهوری اسلامی در انتخابات باز است و نهادهای رسمی حقوق مردم شمرده می‌شوند و مردم آزادند که ما را به اتخاذ برخی تصمیمات دعوت کنند اما آنچه که برای شورای نگهبان معیار است عمل به قانون و اطاعت از مقام معظم رهبری است.

وی با تاکید براینکه شورای نگهبان هیچ وقت تحت تاثیرجوسازی‌ها و هیجانات ناشی از انتخابات قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: به جناح‌ها و فعالان سیاسی توصیه می‌کنم به طرح مواضع و ارائه راه حل‌هایی جهت ارتقای نظام اکتفا کنند. هم چنین جناح‌های سیاسی باید در راستای پرهیز از ترساندن یکدیگر از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان قرار گیرند.

سخنگوی شورای نگهبان هم چنین درباره اظهارات اخیر درباره پرونده رحیمی اظهار داشت: آنچه که موضوع رسیدگی اتهامات قضایی بوده اگر روزی مورد رسیدگی نهادهای ناظر قرار بگیرد نتیجه آن موقع بررسی صلاحیت‌ها به کار خواهد آمد شورای نگهبان نیز در صورت به یقین رسیدن نسبت به سواستفاده‌های مالی این موضوع را در تایید صلاحیت‌ها اعمال خواهد کرد.

ابراهیمیان در پایان نشست خبری خود با اشاره به فرصت بسیار خوب صحت مشارکت عمومی در انتخابات سال 88 به منظور ارتقای ظرفیت‌های نظام را یادآور شد و اظهار داشت: نادیده گرفتن برخی گزینه‌ها متاسفانه موجب عدم استفاده از این فرصت‌ها شد بنابراین باید در انتخابات سال آینده هر چه زودتر رفتارهای صحیح انتخاباتی و سیاسی در ما نهادینه گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار