دلایل رایج دردهای شکمی

همه‌ی افراد در طول عمر خود بارها و بارها دچار دردهای شکمی می‌شوند.

محمود اسحاق حسینی متخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: اغلب دردهای شکمی به سه دسته تقسیم می‌شوند: گروه اول دردها،احشایی می‌باشند که اغلب آپاندیس، روده، کیسه صفری، معده و روده دچار می‌شوند.دردها برحسب این که کجای شکم قرار دارند می‌توانند برای فرد آزاردهنده باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: دردهای اپیگاستر مانند دردهای زیر جناغ سینه بیشتر در جوان‌ها شایع است و اغلب افراد را در شب دچار درد می‌کند. نمونه این‌ها زخم اثنی عشر است که با میل کردن غذا بهبود می‌یابد و عکس آن زخم‌های معده است که با خوردن غذا تغییری در آنها ایجاد نمی‌شود و ممکن است فرد را حتی بیش از یک دهه گرفتار کند.

وی افزود: نمونه‌ی دیگری هم وجود دارد که زخم‌های کیسه صفری است، کیسه صفری در سمت راست شکم قرار دارد به همین دلیل هم کتف راست فرد را دچار درد می‌کند و با خوردن غذاهای چرب تشدید می‌شود. ضمنا این نمونه بیشتر در افراد چاق دیده شده است.
گروه دوم دردهای شکمی دردهای پاریتال یا جداری است که مربوط به دیواره‌ی شکم است مانند زمانی که معده یا آپاندیس سوراخ یا دچار پارگی شوند.در این موارد درمان، جراحی و پیدا کردن علل سفت شدن جداره شکم است.

وی در پایان بیان کرد: گروه سوم دردهای ریفرال یا ارجاعی هستند یعنی عامل درد عضو دیگری از بدن است اما در شکم نمود می‌کند مانند انفارکتوس قلبی که معمولا سبب تیر کشیدن ناف می‌شوند یا دردهای پشت ستون فقرات که داخل شکم ظاهر می‌شود.
نکته حائز اهمیت تمییز دادن این دسته از دردها از سایر علل است.
شایان ذکر است برای درمان ابتدا باید به پزشک مراجعه و علل مربوطه شناسایی شود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار