در حال بروزرسانی/مولاوردی در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه:

ادعای لشگر کشی 180 نفره به سرزمین شیطان در عمل محقق نشد/عاملان اصلی اسید پاشی هنوز دستگیر نشده‌اند

معاون رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده گفت: ادعای لشگر کشی 180 نفره به سرزمین شیطان در عمل محقق نشد.

ادعای لشگر کشی 180نفره به سرزمین شیطان در عمل محقق نشدبه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "شهیندخت مولاوردی" معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در آخرین نشست خبری خود در سال 93 با اصحاب رسانه که در روز سه شنبه 26 اسفند در سالن کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد در ابتدای این نشست به ارائه گزارش سفر خود به نیویورک پرداخت. 

وی در ارزیابی دستاوردهای این سفر اظهار داشت: اجلاس کمیسیون مقام زن با عنوان بررسی چالش‌های موجود در بین زنان کشورهای جهان که در سال 1995 مطرح شده است می‌پردازد که موصون به پکن 20 است که در واقع مربوط به بررسی وضعیت زنان می‌شود. 

مولاوردی تصریح کرد: این کمیسیون یکی از کمیسیون‌های فرعی شورای اقتصادی سازمان ملل است که کار خود را از سال 1946 آغاز کرده و میان دولتی است. 

وی تأکید کرد: کشور ایران در دوره 4 ساله اخیر در این حوزه انتخاب شده و عضو این کمیسیون شده است و در سال 1995 نمایندگان دولت‌ها و پارلمان‌ها در این اجلاس شرکت کرده و دیدگاه‌های خود را ارائه دادند سازمان ملل از سال گذشته تدابیر جدی در دستور کار خود قرار داده است که یکی از آنها واگذاری کنفرانس‌های جهانی است که هنجارسازی بین‌المللی و استانداردسازی نقش زن را مورد توجه قرار می‌دهد. 

مولاوردی اضافه کرد: همچنین تعیین روزهای بین‌المللی و سالهایی که به عنوان نامی خاص نامیده می شوند در این کنفرانس‌ها مشخص می‌شود. 

وی تصریح کرد: با بررسی برگزاری این کنفرانس‌های جهانی به این نتیجه رسیدیم که دولت‌ها به تعهدات خود جامه عمل نپوشاندند و اجلاس زنان آنگونه که باید وجاهتی نداشته و تأثیرگذر نبوده است. 

کمیسیون زنان مسائل مربوط به زنان را در چند دوره در دستور کار خود قرار داده و پس از برگزاری چندین نشست در نایروبی و پکن اکنون اجلاس پکن به علاوه 20 در امسال برگزار شد که در آن اولویت کاری 5 سال آتی در مناطق مختلف کشورهای جهان تعیین شد که با حضور سطح مقامات علی رتبه و مردم نهاد تشکیل شد که جمع بندی این اجلاس به سازمان ملل خواهد رسید. 

مولاوردی تصریح کرد: کشور ایران در حال حاضر عضو منطقه آسیا و اقیانوسیه است اما در سطح غیردولتی که این اجلاس در شهریورماه برگزار شد ایران حضور نداشت.

وی با بیان اینکه در مسیر اجرایی اسناد مصوبه کنفرانس‌های جهانی چالش‌های جدی وجود دارد اظهار داشت: در این راستا شاهد هستیم که در اتخاذ تصمیمات توجه کافی نمی‌شود و بر نبود توجه کافی عدم دسترسی زنان به شغل مناسب، تبعیض جنسیتی، عدم دسترسی به آموزش، امکانات، سلامت و آمار بالای خشونت و همچنین عدم مشارکت سیاسی زنان بوجود می‌آید. 

مولاوردی تأکید کرد: سازمان ملل مهمترین حوزه فعالیت خود را به رفع تبعیض علیه زنان تمرکز کرده و اقدامات بشر دوستانه و صلح امنیت را در دستور کار خود قرار داده است اما متأسفانه شاهدیم در هیچ کشوری اهداف سند پکن صادر نشده است و باید یک بازه زمانی تعیین شده و برنامه‌های مشخص هدفگذاری شوند و همچنین اقدامات دولت‌ها اندازه‌گیری شود و پس از ارائه پیش نویس در مورد مقرر می‌توان به یک نتیجه مشخصی رسید. 

وی با تأکید بر اینکه سال 2030 تاریخ انقضای تحقق برابری جنسیتی در جهان است اظهار داشت: باید تحقق توسعه پایدار با مشارکت زنان در نظر گرفته شود و توازن زیست محیطی رخ دهد همچنین باید توازن از  قدرت زنان و مردان ایجاد شود و زنان نقش کلیدی داشته باشند. 

مولاوردی تصریح کرد: کنفرانس جهانی زنان باید به سمت امحای اپیدمی خشونت علیه زنان حرکت کنند و این زنان هستند که باید هم‌پای مردان در تصمیمات سیاسی نقش داشته باشند و جامعه جهانی باید به این مهم جامه عمل بپوشد.
وی اضافه کرد: مشارکت زنان در اقتصاد و تجارت از طریق ارتقای آموزش و مهارت‌های زنان باید مورد توجه قرار بگیرد همچنین تنظیم خانواده و نقش جامعه مدنی در حمایت از حقوق زنان باید در اولویت باشد. 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با یادآوری سخنان وزیرخارجه سابق امریکا در اجلاس 59 اظهار داشت: این وزیرخارجه از زنان به عنوان قدرت جهانی یاد کرد و گفت که تا رسیدن به اهداف مورد نظر راه طولانی‌ایی داریم هنوز کمتر از 20 درصد از زنان در حوزه قانونگذاری مشارکت دارند و فقط به زنان در حوزه بهداشت و امور اجتماعی مطرح می‌شود و از 161 کشور فقط 24 موسسه و وزارتخانه دارایی و بودجه از زنان تشکیل می‌شود از سال 1995 هیچ زنی در جهان در هیچ کدام از 500 شرکت مهم و جهانی اداره نمی‌کند ودر حال حاضر به 5 درصد رسیده است. 

مولاوردی تصریح کرد: در اجلاس امسال برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده بود و غیر از افتتاحیه در پنل‌های مختلف مقامات عالی رتبه هیئت ایرانی مشارکت داشتند و هیئت دولت توانسته بود یک پنلی را هماهنگ کند و به ارائه دستاوردهای زنان در ایران اشاره می‌کرد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده افزود: یک بخش از برنامه این اجلاس مربوط به پارلمان‌ها بود که دو نفر از زنان نماینده پارلمان ایران در این اجلاس حضور داشتند که در این نشست نقش زنان در سیاست تسهیل شده و ما در بین کشورهایی که پارلمان داشتند به ده تا چهارده درصد بودیم.

وی اضافه کرد: به موازات برنامه‌های هیئت دولت نشست‌هایی با سازمان‌های مردم نهاد داشتیم که از ایران قبل از افتتاحیه سه برنامه هماهنگ شده بود که با روز جهانی زن مصادف شده بود زنان با شعار توانمندسازی‌شان در مقابل سازمان ملل راهپیمایی کردند و آن روز را گرامی داشتند.

مولاوردی تأکید کرد: در این نشست‌ دست کم 442 میزگرد برگزار شد که از میان کشورهای مختلف جهان ایران یک پنل که مربوط به زنان بود را ارائه کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت همچنین انجمن زنان کارآفرین تجربه سه نسل کارآفرینی را ارائه دادند. 

معاون رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده با اشاره به اعلامیه سیاسی در این نشست اظهار داشت: در 5 دور مذاکره که توسط دولت‌ها بعمل آمده بود این اعلامیه به رفع چالش‌ها و نگرانی‌های زنان تأکید داشت و به دنبال این بود که فاصله پیشرفت‌های موجود بین زنان و مردان را کاهش دهد چرا که زنان از تبعیض و حاشیه رنج می‌برند و موانع ساختاری در این مسیر وجود دارد بنابراین در این اعلامیه در تعهد سیاسی دولت‌ها تأکید شده بود. 

وی اضافه کرد: قرار است در اجلاس سران که در شهریورماه سال آتی برگزار شود این اعلامیه با تهیه پیش‌نویس به تصویب برسد. 
ملاوردی با بیان اینکه ما در 5 دقیقه سعی کردیم اهم موارد را مطرح کنیم اظهار داشت: موضوعی که بسیار برای آن تأکید شده بود رابطه مستقیم بین امنیت و توسعه بود که ما اعتقاد داریم امنیت پیش شرط توسعه است همچنین تحریم یکی از موانع توانمندسازی زنان و چالش کشور ماست ضرورت اقدام جدی و توجه جهانی را می‌طلبد.   

مولاوردی با تأکید بر اینکه جامعه جهانی باید علل عدم تحقق سند پکن را مورد بررسی قرار دهد اظهار داشت: ضرورت جذب مشارکت مردم و زنان و بومی‌سازی الگوهای توسعه محور باید مورد توجه این سازمان قرار بگیرد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده با اشاره به دیدارهایی که در این سه روز برگزار شد اظهار داشت: شش مورد از این دیدارها به درخواست ایران بود که یکی از دیدارهای مهم ما با معاون رفاه و کار روسیه بود همچنین دیدار با مسئول امور زنان در جده بود که به بحث و تبادل نظر در راستای برنامه‌های مورد توجه درباره زنان پرداختیم. 

وی اضافه کرد: در این راستا نشستی با موسسات غیردولتی داشتیم که به صورت آفریکورد برگزار شد که این موسسه مخالف سقط جنین بود و سیاست‌های دوستدار خانواده را دنبال می‌کرد. 

مولاوردی در ادامه این نشست با اشاره به فرافکنی برخی از رسانه‌ها و همچنین هجمه بعضی از تشکل‌های سیاسی مربوط به سفر اخیرش به نیویورک اظهار داشت: ما در رأس هیئت دولت شش نفر بودیم که دو نفر از اعضای هیئت دولت بودند که موفق به اخذ ویزا نشدند که ما آن روز که ویزایشان را نگرفتند بازگشتیم دو نفر نیز از وزارت خارجه بودند و دو نفر از نمایندگان زن مجلس. 

وی اضافه کرد: از سازمان های مردم نهاد که در خوشبیانه‌ترین حالت که از آنان ثبت نام شده بود پیش بینی کرده بودیم که به 40 الی 50 نفر نرسد که در مجموع به 15 نفر هم نرسید و ادعاهای لشکرکشی 180 نفره به سرزمین شیطان در عمل محقق نشد و از ابتدا خلاف واقع بود. 

معاون رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده در انتقاد از این گونه برداشت‌ها تأکید کرد: این دوستانی که این حرف‌ها را زده‌اند جوانند و جبهه را درک نکردند و فرق لشکر وگروه را نمی‌دانند و باتوجه به برآورد هزینه اگر 180 نفر در این سفر حضور داشتند بسیار مبلغ گزافی می‌شد آن هم در سالی که مربوط به اقتصاد مقاومتی است چرا که مطرح کرده بودند زنانی که سرپرست خانوارند و نیازمند حمایت مالی هستند در این راستا چرا باید این هزینه‌ها صرف این سفر شود و برای ما حکم صادر کردند و آن را اجرایی نمودند. 

مولاوردی اضافه کرد: این هیئت ممکن است سیاه‌نمایی کند اعم از دولتی‌ها وغیردولتی‌ها که منجر به افزایش تحریم می‌شود. 

وی تأکید کرد: هیئت دولت در این اجلاس عدالت جنسیتی را مطرح کرد و بر این امر تأکید داشت که می‌توان در این راستا خلاقانه حرکت کرد و درخشید همچنین ملاوردی در انتقادی دیگرش از مسائلی که پیرامون سفرش مطرح شده بود اظهار داشت: برخی‌ها گفتند خشونت علیه زنان در این اجلاس آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت باید بگویم این افراد به نظر می‌رسد متن کامل سخنرانی را نخواندند و محور اصلی صحبت‌های ما نیز خشونت وافراطی‌گری علیه زنان بود و زمان 5 دقیقه نمی‌توانست به ما اجازه دهد که همه مطالب را در آن زمان کم بگنجانیم این موضوع از سوی سمن‌ها واقع شد که واقع‌بینانه نبود.

مولاوردی همچنین با اشاره به آمار انتقال اطلاعات پیرامون این اجلاس اظهار داشت: موضوعی که سیر قانونی‌اش هنوز طی نشده باشد تصمیم‌گیری درباره آن وجاهت قانونی ندارد این در حالی است که ما فرآیند تدوین این موضوع را از آبان 92 شروع کردیم و پرسش‌نامه‌ای که از سوی سازمان ملل ارسال شده بود به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ارسال کردیم و به موازات آن با وزرا مکاتبه داشتیم تا عملکرد خود را گزارش دهند در بهمن 92 دومین نشست برگزار شد و کمیته‌های تخصصی نیز تشکیل شد و در اسفند 92 آخرین نشست برگزار شد و گزارش‌های دریافتی را نهایی کردیم.

وی افزود: با هماهنگی وزارت خارجه این گزارش را ارسال کرده و در بانکوک بررسی شد و سپس در سایت سازمان ملل قرار گرفت و جلساتی با مرکز آمار داشتیم تا اطلاعات شاخص‌های جنسیتی را ارائه دهد تعامل ما همواره در این راستا ادامه دارد اما هنوز به نتیجه لازم نرسیده است متأسفانه برخی از دوستان فرق کمیسیون زن با کنفرانس تبعیض علیه زن را نمی‌دانند این گزارش‌ها براساس4 بخش از پرسشنامه سازمان ملل تهیه شده بود. 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین در انتقاد از اینکه برخی می‌گفتند چرا علیرغم برگزاری همزمان این اجلاس با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای این هیئت از این سفر انصراف نداد اظهار داشت: این موضوع‌ها به هم هیچ ربطی ندارد این موضوعی است که همواره مطرح می‌شود و در جایگاه خود مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

مولاوردی افزود: برنامه‌هایی که در این اجلاس ارائه شد در پنل‌های جامعی هماهنگ گردید و با یک برنامه مشخص هیئت دولت 5 جلسه نشست توجیهی داشت در ادامه این نشست ملاوردی پاسخگوی برخی از سوالات خبرنگاران شد.

وی درباره ارائه برخی اظهار نظرها از سوی وزارت ورزش و شورای عالی امنیت ملی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها اظهار داشت: طبق برنامه‌ای که انجام شده کمیته‌ای مشارکت از امور زنان ریاست جمهوری و وزارت ورزش جلساتی را برگزار کردند که البته شورای عالی امنیت باید همه موارد را به تصویب برساند و ما منتظر تصمیم‌گیری این شورا هستیم. 

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده درباره نقش مدیریتی زنان در اداره کشور اظهار داشت: اصلاح نظام اداری همواره در دستور کار دولت است در حال حاضر افزایش ارتقای حضور ده درصدی زنان در نقش مدیریتی را داریم که رئیس جمهور نیز در این امر تأکید داشته است و برنامه سه ساله توسعه شاخص‌هایی برای مدیران زن تعیین شده که امیدواریم قابل قبول باشد. 

وی درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و حضور زنان در این عرصه اظهار داشت: با بررسی‌هایی که انجام شده و گزارش‌هایی که دریافت شده و همچنین پس از مطالعه جدی و گرفتن آمار مشاهده کردیم که از بین 190 کشور بین 1 تا 3 درصد زنان در سالن‌ها حضور دارند که البته باید توانمندسازی سیاسی به آنان مورد ارجحیت قرار بگیرد و زمینه‌ای را برای افزایش حضور تدریجی زنان در مجلس و شورای شهر و روستا را داشته باشیم. 

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده افزود: در این راستا مکاتباتی را با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته‌ایم که زنان در جریان سیاسی انتخابات حضور داشته باشند اما هنوز پیش‌نویس آن نهایی نشده است و بر این امر تأکید کردیم تدابیر لازم برای افزایش حضور زنان در مجلس حتما با برنامه و قانون به تصویب برسد و تعداد معقولی از زنان در مجلس حضور داشته باشند البته در این راستا نقش احزاب و تشکل‌های سیاسی حائز اهمیت است و در لیستی که ارائه دادیم گفتیم که زنان باید در صدر لیست‌ها باشند و بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند. 

مولاوردی همچنین درباره حادثه اخیر اسیدپاشی اظهار داشت:‌نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در این راستا اقدامات لازم را انجام داده‌اند اما هنوز عاملان اصلی این واقعه تلخ دستگیر نشدند بنده به نمایندگی از معاونت زنان و امور خانواده از دو نفر از قربانیان این حادثه تلخ بازدید داشتم که حالشان روبه بهبودی رود. 
وی همچنین درباره سند تأمین امنیت زنان اظهار داشت: این سند در وزارت کشور در حال تدوین است و باید در طول برنامه 5 ساله توسعه به اجرا در می‌آمد.

معاون زنان در امور خانواده افزود: در اواخر دولت دهم پیش‌نویس این سند آماده شده بود که پس از تغییر دولت پیش‌نویس مدنظر قرار نگرفت با استعلامی که از سوی دولت و وزارت کشور شد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این وظیفه را به معاونت زنان ریاست جمهوری محول کرد که این موضوع را تدوین نماید. 

وی افزود: کار تدوین این سند آغاز شده پیش‌نویس آن نیز آماده است و منتظر ارائه پیشنهادها در این زمینه هستیم و پس از جمع‌بندی لایحه آن به مجلس ابلاغ خواهد شد. 

مولاوردی همچنین درباره دیدار با زندانیان قرچک ورامین اظهار داشت: یکی از محورهایی که مدنظرمان بوده است این بوده که در سفرهای استانی که انجام می‌دهیم با هماهنگی بنیاد تعاونی زندانیان از زندانیان زن بازدید کنیم در این راستا با کمک خیرین اتفاق‌های خوبی صورت گرفته همچنین موضوع اشتغال زنان پس از آزاد شدن از زندان که با مشکل روبرو می شدند مورد بررسی قرار می‌گیرد همچنین درباره اسکان آنان نیز تمهیداتی اندیشیده‌ایم.

وی اضافه کرد: در سفری که به اصفهان داشتم با انجمن حمایت از زندانیان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که امیدواریم در این راستا شرایط خوبی در کشور حاکم شود.

معاون زنان در امور خانواده همچنین درباره طرح جامعه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: پایلوت این موضوع در شهر ری اجرا شد تا به امروز ما در این راستا حبس اطلاعات داشتیم در این زمینه اگر به یک الگوی موفق برسیم می‌توانیم درآینده این موضوع را بطور ملی در کل کشور پیاده کنیم و در زمینه هدفمندسازی یارانه‌ها برای این افراد پیگیری‌های لازم را داشتیم. 

مولاوردی با یادآوری بازدید از ندامتگاه شهر ری اظهار داشت:‌ در آماری که به ما داده شد گفته بودند 2هزار زن در سوله‌ها نگهداری می‌شوند اما ما پس از بازدید و پرسیدن آمار دقیق متوجه شدیم که فقط 970 نفر بودند که با جرایم مختلف نگهداری می‌شدند. 

وی با اشاره به درخواست زندانیان خاطرنشان کرد: آنها بر این امر تأکید داشتند که زندانیان بین 17 تا 26 سال در بندهای جداگانه باشند که البته ما در تفکیک جرایم بسیار مهم تأکید داشتیم که امیدواریم در آیند‌ه‌ای نه چندان دور وضعیت زندان زنان رو به بهبودی برسد. 

انتهای پیام/  


برچسب ها: ملاوردی ، لشگرکشی ، شیطان ، محقق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار