اعتراف آمریکا به شکست در سوریه شاخ‌ودم ندارد، جان کری هم دیوانه نشده

«آمریکای دموکرات» بعد از کنارگذاشتن سیاست «یکدندگی‌ فیل‌های مغرور»، و پذیرش واقعیت ایران امروز و حضور پای میز مذاکرات هسته‌ای، سرانجام دریافت که باید پای میز مذاکره دمشق هم برود، اما متحدانش عصبانی‌اند و آن را «دیوانه» می‌خوانند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، روی «سِن نمایش» عرصه سیاسی آمریکا، تئاتر عجیبی یا حداقل کاملا جدیدی در حال اجراست. دو بازیگر جمهوری‌خواه و دموکرات این تئاتر این روزها آنقدر در نقش خود فرو رفته‌اند که برخی ناظران سیاسی را دچار سرگردانی کرده است.

اینکه این تئاتر واقعی است شکی در آن نیست. بازیگران، واقعی بازی می‌کنند. نکته عجیب اول، رفتار جمهوری‌خواهان است که با دعوت از «دلقک» اسرائیلی‌ها که این روزها مشغول «انتخابات» است، و با ارسال نامه سرگشاده به ایران و ایرانی‌ها، آنقدر «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری متفاوت آمریکا را تحقیر کردند که او امروز ابراز شرمندگی می‌کند.

اوباما در مصاحبه با پایگاه خبری «وایس» جمهوری‌خواهان را هدف می‌گیرد و می‌گوید که داعش نتیجه اشغالگری آمریکا در عراق است؛ اشغالگری که در دولت جمهوری‌خواهان انجام شد (جزئیات بیشتر).

نکته عجیب دیگری که دولت اوباما را با انتقاد شدید روبه‌رو کرد، حرف‌ جان کری است که گفت «آمریکا در نهایت مجبور خواهد شد با بشار اسد گفت‌وگو کند». درست است که کری هفتاد و دو سالش است اما مانند «شاه عربستان» به «خرفتی» متهم نیست که نداند چه می‌گوید. این حرف خشم متحدان آمریکا و حتی اعتراض صریح انگلیس و فرانسه را برانگیخت.

مهر‌ماه گذشته هم «جو بایدن» معاون اول باراک اوباما در دانشگاه «هاروارد» حرف‌های عجیبی زد و صراحتا گفت که برخی متحدان عرب و منطقه‌ای واشنگتن، سبب به وجود آمدن داعش شده‌اند. بایدن خشم متحدان واشنگتن را برانگیخت اما از زدن این حرفها عذرخواهی کرد اما او گفت، آنچه می‌بایست می‌گفت. به قول سید حسن نصرالله، این عذرخواهی دیگر ارزش دیپلماتیک نداشت.

حالا، متحدان آمریکا از حرف کری برآشفته‌اند. سوالشان این است که آمریکایی که 4 سال است می‌گوید بشار اسد مشروعیت ندارد، چگونه می‌خواهد با آن مذاکره کند؟

آنها اعتراضشان این است که معنای این حرف یعنی اینکه نظام سوریه مشروع است و آمریکا بعد از چهار سال در سال 2015 اعتراف می‌کند که طرح براندازی نظام سوریه شکست خورده است. این حرف یعنی اعتراف به شکست مقابل تهران، دمشق، حزب‌الله، روسیه.

البته معنای این حرف پایان دشمنی آمریکا نیست اما آنقدر سنگین است که «عبدالرحمن راشد» سردبیر روزنامه الشرق الاوسط را گیج کرده است. راشد این حرف «کری» را هنوز هضم نکرده و در یادداشت امروزش با تیتر «آیا کری دیوانه شده است؟»‌ در الشرق الاوسط نوشت: «نمی‌فهمم چگونه مسئولی در مقام وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ممکن است با اسد مذاکره کند چون در مبارزه با داعش به او نیاز دارد... این بدترین حرفی است که کری زده است».

در مقابل باید گفت‌، آقای راشد! اعتراف به شکست شاخ و دم ندارد. کری هم دیوانه نشده است. فقط حرفی را زده که ترجمه اقدامات ماه‌های اخیر آمریکا و اروپاست. بشار اسد چندی پیش گفت که چرخش کند اروپا و آمریکا آغاز شده است. این همان چرخش است. نه به این دلیل که آمریکا دیگر دنبال براندازی اسد و تحقق اهدافش در سوریه نیست، بلکه به این دلیل که واقعیت را پذیرفته و دنبال راهکار جدیدی است. آمریکا مثل عربستان لجوج و احمق نیست. وقتی در بن‌بست قرار گرفت، باز می‌گردد تا راهی جدید بیابد.

اعتراف جان کری برای متحدان عرب خیلی دیر هضم است. «جویس کرم» ستون‌نویس روزنامه سعودی الحیات چاپ لندن نیز امروز در مقاله‌ای نوشت که این حرف کری، هیبت آمریکا را از بین برد.

خانم جویس نوشت: «جان کری در سالروز چهارم انقلاب سوریه، مقابل رژیم سوریه روی زمین دراز کشید و کسی را به مذاکره دعوت کرد که دو سال پیش او را با آدولف هیتلر و صدام مقایسه کرد. او هیبت آمریکا را پایین کشید و سیاست آمریکا را خوار کرد».

از این حرف‌ها معلوم است جویس خیلی عصبانی است. وزیر خارجه آمریکا را به مسخره می‌گیرد و او را دم‌دمی مزاج می‌داند. می‌گوید: «حرف کری درباره مذاکره با اسد اصلا بعد استراتژیک ندارد.. چون آمریکا راهبردی (برای سوریه) ندارد. کری بر اساس پایتخت‌ها حرف خود را عوض می‌کند. در ریاض خواستار فشار نظامی بر دمشق می‌شود و بعد در دیدار با سرگی لاوروف همتای روس خود تلاش‌های مسکو برای حل بحران سوریه را تایید می‌کند اما در (سال 2013 در) واشنگتن اسد را هیتلر می‌خواند. مواضع کری خلق‌الساعه است...».

«دوللی بشعلانی» در وبگاه خبری «تیـار» لبنان، این حرف کری را خطاب به کشورهایی مانند ترکیه و عربستان و قطر می‌داند. بشعلانی می‌نویسد: «اگر آمریکا مناسباتش با تهران را بهبود بخشیده، با حرف جان کری خواست به عربستان و ترکیه بگوید که دنباله‌رو واشنگتن باشند و به ایران و حزب‌الله و سوریه نزدیک شوند چون امور خاورمیانه (بدون ایران) بهتر نخواهد شد بخصوص که چهار سال بحران سوریه نشان داد که بدون مذاکره با ایران و حزب‌الله و دمشق، راهکار سیاسی برای سوریه وجود ندارد.

بشعلانی حرف ما را می‌زند. آمریکای اوباما همانطور که واقعیت امروز ایران را پذیرفت و بر خلاف جمهوری‌خواهان پای میز مذاکرات هسته‌ای آمد، امروز -هر چند خیلی دیر اما- سرانجام تصمیم گرفته است پای میز مذاکره با بشار اسد هم برود. ظاهرا ایالات متحده دریافته که آمریکای امروز دیگر آن «الاغ باهوش شجاع» یا «فیل قوی و باشکوه» (+) نیست و اگر زودتر به پای میز مذاکره نرود «الاغ احمق و یکدنده» یا «فیل برعرضه مغرور» نام می‌گیرد.

عبدالباری عطوان تحلیلگر ناسیونالیست عرب نیز معنای شکست حرف کری را خوب فهمیده است. او در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» که از لندن بروزرسانی ‌می‌شود، این حرف کری را «عقب‌نشینی» آمریکا در مقابل سوریه توصیف کرد که به پنج دلیل از جمله «شکست حملات ائتلاف، پایداری ارتش سوریه، حمایت نامحدود ایران و روسیه، نزدیکی به توافق هسته‌ای و رسیدن به این نتیجه که جایگزین نظام سوریه ممکن است تروریست‌ها باشند»، دانست و افزود: کری زمانی برای آغاز مذاکره با دمشق تعیین نکرد اما ما بعید نمی‌دانیم که این گفت‌وگو عملا از طریق کانال‌های سری و اطلاعاتی مستقیم یا از طریق میانجیگران آغاز شده باشد.

متحدان عرب آمریکا ناراحتند. همانهایی که برای اولین بار در تاریخ اتحادیه عرب، عضویت دمشق را تعلیق کردند و از حمله نظامی به این کشور حمایت کردند و قبل از آمریکا و اروپا در اقدامی بی‌سابقه در جهان عرب، نظام مشروع سوریه را تحریم اقتصادی کردند. بهتر است عربستان و متحدانش از «الاغ باهوش» دموکرات‌های آمریکا «شجاعت» را یاد بگیرند و به شکست خود اعتراف کنند و بیش از این خون مردم سوریه را نریزند و با واقعیت امروز محور مقاومت که سوریه قلب تپنده آن است، کنار بیایند.
برچسب ها: وبگردی ، آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.