هر روز نوروز با بازی‌های محلی ایران

بازی‌های محلی و قدیمی در تاریخ ایران/ بازی 7‌گانه محلی هفت‌سنگ و سبک زندگی اجتماعی

بازی هفت‌سنگ از بازی‌های گروهی و اجتماعی محلی و قدیمی در تاریخ ایران است که سبک زندگی اجتماعی را تقویت می‌کند.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نواختن آوای خوش کودکی، گذر خاطرات و نگاهی به دورانی خاص آرامش عجیبی را در دنیای امروز ما که سرشار از دغدغه‌های بسیار زندگی است را به دنبال دارد.

زندگی پرمشغله، دنیای تکنولوژی و بازی‌های رایانه کجا و دنیای بدون دغدغه و بازی‌های سالم کودکانه در گذشته کجا...!؟

بازی‌های امروزی ساعت‌ها کودکان، نوجوانان، جوانان حتی بزرگسالان را در 24 ساعت مشغول خود می‌کند اما به جز به خطر افتادن سلامتی و بروز انواع بیماری‌های ناشی از استفاده بیش از حد بازی‌های رایانه‌ای فایده‌ای دیگری را برای مخاطبان خود ندارند.

بازی‌های محلی و قدیمی در گذشته علاوه بر اینکه تأمین سلامت، اعتماد به نفس، تعامل و مشارکت‌های جمعی و اجتماعی افراد را تقویت نمی‌کرد، تمرینی برای آینده شغلی و تقویت سبک زندگی مخاطبان خود بود.

برخی از کارشناسان معتقدند بازی‌های رایانه‌ای باعث کم‌تحرکی، خستگی، بی‌حوصلی، به خطر افتادن سلامت جسمی، روحی و روانی، نبود اعتماد به نفس، فردگرایی، انزوا جمعی و اعتیاد بی‌رویه کودکان، نوجوانان، جوانان و ... می‌شود.

امروزه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در گوشی‌های همراه، تبلت، رایانه و ... باعث اختلال در زندگی روزمره افراد جامعه شده است به طوری که ساعت‌ها مخاطب این بازی‌ها را مشغول به خود کرده است و عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهند داشت.

اما باید به این موضووع توجه داشته باشیم تقویت بازی‌های محلی و قدیمی و جایگزینی آن به جای بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهمترین راهکارهای اصلی در این زمینه است.

*با بازی‌های محلی و قدیمی بیشتر آشنا شویم

قائم بوشک – اتک‌متک0 اهم ابر- توپ دو- خرسوز- چوچو- کمربند بازی- کلاه پرک- لپربازی- شاه دزد بازی- پرتاپک- حپسنک‌بازی- چرق چرغ- هفت‌سنگ- کلاغ پر- طناب‌کشی- قوقو- وسطی بازی- لی‌لی بازی- سکه بازی- بالابلندی- لقمه بلند کردن- سیخ بلند کردن- مچ انداختن- کشتی محلی- پرتاب سنگ- پرش ارتفاع و پرش طولی- املاش و بملاش از بازی‌های محلی در استان‌های مختلف کشور است.

* هفت سنگ بازی
بازی هفت‌سنگ از بازی‌های دسته جمعی است که باعث رشد اجتماعی و طبیعی کودکان، نوجوانان و جوانان می‌شود و سرعت انجام و عکس‌العمل آن‌ها را بالا می‌برد.

علاوه بر آن مخاطبان این بازی با مفاهیمی مانند رهبری همکاری، شکست و پیروزی آشنا می‌شوند.

* با قوانین هفت‌سنگ بازی بیشتر آشنا می‌شویم

بازیکنان هفت‌سنگ به دو گروه مساوی تقسیم شده و هر کدام یکی از بازیکنان خود را به عنوان سردسته و رهبر انتخاب می‌کند.

یک گروه در فاصله معینی از محل هفت‌سنگ، که روی هم چیده شده‌اند قرار می‌گیرند تا به نوبت با توپ تنیس سنگ‌ها را مورد هدف قرار داده و بزنند.

گروه دوم نیز در پشت هفت‌سنگ، منتظر نتیجه‌اند تا هرگاه توپ پرتاب شده توسط گروه اول به هفت سنگ برخورد نکرد، فوراً جایشان را با آن گروه عوض کنند ولی اگر برخورد کرد وآرایش آنها را برهم زد، توپ را بردارند و با پاسکاری و هدف‌گیری سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند که اگر اصابت کند، از دور بازی اخراج می‌شود.

نفرات گروه اول در فرصتی که به دست آوردند به سراغ سنگ‌ها می‌روند تا آنها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند و مشخص است که برای انجام چنین کاری، یکی از دوستان بایستی خود را به خطر انداخته و یارش را در مقابل ضربات توپ پوشش دهد و چنانچه اگر باز هم مورد ضرب توپ قرار گرفت و از بازی اخراج شد، دیگری کار را به اتمام می‌رساند ولی اگر دیگر بازیکنی نمانده باشد، بازی تمام و در دور بعدی جا و نقش گروه‌ها عوض می‌شود.

در پایان، گروهی که زودتر 7 امتیاز را کسب کند، برنده است.

این بازی در شکل دیگری با شرایط فوق درون یک دایره بزرگ اجرا می‌شود.

در مرکز همین دایره دایره‌ای کوچکتر که محل چیدن هفت‌سنگ است رسم شده است همه بازیکنان در خارج از دوایر هستند بعد از برخورد توپ گروه اول و ریختن آنها یکی از افراد گروه دوم تمام اعضای گروه اول را در داخل دایره تعقیب می‌کند تا آنها را با دست بزند و مانع از چیدن سنگ‌ها روی هم شود و هر گاه خسته شد نفر بعدی مسئولیت تعقیب را به عهده می‌گیرد.

اهداف بازی هفت‌سنگ شامل دو بخش کلی، ایجاد روحیه همکاری، تقویت و مهارت در نشانه‌گیری و بهبود سرعت، اهداف جزیی، پرورش روحیه ایثار، ایجاد رقابت سالم و تمرکز حواس است.

مشخصات کلی بازی هفت‌سنگ شامل: تعداد بازیکن، 4 تا 16 تن سن بازیکنان: 6 تا 15 ساله 
ابزار لازم: یک عدد توپ تنیس و محوطه بازی، جایی مانند حیاط مدرسه است.

گزارش از آزاده کلهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۳۰ دی ۱۳۹۷
خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
عالی
آخرین اخبار