باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

بی‌مهری به کالاهای ایرانی در سایه نبود برندسازی

اگر چه کالای ایرانی ظرفیت و کیفیت بالایی دارد اما در سایه نبود برندسازی مناسب تولیدات ایرانی مورد بی‌مهری قرار گرفته و آنطور که باید نتوانسته جایگاه خود را در بازارهای داخلی خارجی بیابد.

گزارش/////////////بی مهری به کالاهای ایرانی در سایه نبود برندسازیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اگر چه ایران ظرفیت تولید و کیفیت بالایی دارد اما در سایه نبود برندسازی مناسب تولیدات ایرانی مورد بی‌مهری قرار گرفته و آنطور که باید نتوانسته جایگاه خود را چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی بیابد.

برندسازی فرایند معنا بخشیدن به یک نام و مجموعه‌ای از راهکارهاست که به نام تجاری هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌کند.

برندسازی شامل مباحث مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام موثر برای برند، ایجاد طبقه بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، بسط برند یا محدود نمودن دامنه تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی و تبلیغات می‌باشد.

اما آنطور که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان ایرانی نتوانسته اند در زمینه برندسازی موفق عمل کنند و یا اینکه هزینه سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی در کشور آنقدر بالا بوده که قید برندسازی را زده اند.

توسعه صادرات کالاهای ایرانی در سایه برندسازی

در همین خصوص "محمدحسین برخوردار" رییس مجمع عالی واردات در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به راهکارهای توسعه صادرات گفت: توسعه صادرات کالاهای ایرانی تنها در سایه برندسازی امکان دارد و در حال حاضر برندسازی وضعیت مناسبی در کشور ندارد.

رییس مجمع واردات تصریح کرد: در چند سال گذشته به دلیل تحریم ها تنها به فکر تامین نیاز داخل بودیم و در زمینه برندسازی خوب عمل نکردیم.

وی  اظهار داشت: امروز همه کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی بر این نکته توافق دارند که یکی از مولفه های موثر بر تسریع خروج اقتصاد از رکود، کارآمدی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است. 

برخوردار اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر عدم وجود برنامه منسجم بلندمدت در برخی دستگاه های اجرایی در کنار تبعات تحریم ها، کارآمدی بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه تجارت بین المللی را تحت شعاع خود قرار داده که این موضوع در میان مدت منجر به تضعیف برندهای معروف و هجوم برندهای ضعیف شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که سیاستگذاران باید مراقب حرکت بازار به سمت برندهای ضعیف و بی کیفیت باشند ادامه داد: اساساً موضوع اقبال مردم به کالای شناخته شده و دارای خدمات پس از فروش مناسب، موضوعی است که بطور معمول در سبد هزینه های افراد تلقی می‌شود و جزء اصول رفتارشناسی مشتریان است و به همین جهت است که بنگاه های اقتصادی، ارتقاء خدمات پس از فروش خود را راهکاری برای افزایش فروش خود می دانند. اما آنچه که امروز در بازار شاهد آن هستیم، تضعیف برندهای شناخته شده و هجوم برندهای ضعیف است.

رقابت در بازارهای جهانی با برندسازی

بررسی وضعیت تولید در کشور بیانگر این موضوع است که برای حضور در عرصه های جهانی و افزایش رقابت پذیری کردن تولیدات داخلی نیاز به برندسازی اصولی و صحیح در کشور است.

امری که تنها در سایه توجه و حمایت دولت محقق می‌شود و دولت باید با برنامه ریزی مدون جهت حمایت از تولیدات داخلی و رونق اشتغالزایی گام بردارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کالای ، ایرانی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار