توانایی‌های نانوتکنولو‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژی با ذرات مغناطیسی فریت روی

ذرات نانو ذرات مغناطیسی فریت روی با پوشش چیتوسان حاوی داروی ضد سرطان است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران شمال با استفاده توانایی‌های نانو‌تکنولوژی موفق به تهیه نانو ذرات مغناطیسی فریت روی با پوشش چیتوسان حاوی داروی ضد سرطان شدند در این تحقیق مدل حرارتی فرآیند نیز بررسی شده است. 

ساخت نانو ذرات مغناطیسی با حامل داروی دوکسوروبیسین (یک داروی ضد سرطان) قادر هستند در معرض یک میدان مغناطیسی داروی مورد نظر را در محل سلولهای آسیب دیده‌‌ رها کند این در حالی است. دارورسانی با این روش علاوه بر افزایش اثر دارو اثرات جانبی مخرب را نیز کاهش می‌دهد. قطر این نانوذرات‌ها کمتر از ۱۰نانوم‌تر اعلام شده است که در ساخت آن از فرایند هم رسوبیو پوشش دهی و بهسازی سطحی آن برای افزایش پایداری و زیست سازگاری با یک پلیمرزیست سازگار استفاده شده است. 

به گفته نجمه علیزاده حداد کار‌شناس ارشد مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال داروی دوکسوروبیسین به علت داشتن گروه‌های الکلی و آمینی و کربوکسیلی به راحتی با گروه‌های عاملی لیگاند‌های متصل به هسته‌های مغناطیسی از طریق پیوند هیدروژنی متصل می‌شود. برای اطمینان از بار گذاری دارو آزمون‌های FT-IR، XRD، VSM، UV-Visاستفاده شده است وبرای بررسی مورفولوژی نانو ذرات و تعیین سایز نهایی باید از TEM استفاده شود هدف. این تحقیق زیست عملگرا کردن نانو ذرات سوپر‌پارا مغناطیس به منظور رساندن دارو به سلول‌های سرطانی استکه می‌تواند تحولی در تولید نانو حامل‌های دارویی ایجاد کند. 

نتایج این پژوهش که با همکاری دکتر اکبر اسماعیلی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال) و ونجمه علیزاده حدادصورت گرفته در مجلهCeramicsInternationalبه چاپ رسیده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار