در سال گذشته رخ داد

امضای چندین سند همکاری مشترک اقتصادی بین ایران و روسیه

در یازدهمین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه ۷۰ میلیارد یورو پروژه اقتصادی بین ایران و روسیه امضا شد؛ همچنین در این نشست تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های اقتصادی منعقد شد به طوری که وزیر انرژی روسیه تاکید کرد که تفاهمات در حد حرف نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پس از گذشت ماه‌ها گمانه زنی در جهت همکاری مشترک ایران و روسیه در زمینه تجاری و اقتصادی، بالاخره این مذاکرات با حضور الکساندر نواک وزیر انرژی در راستای یازدهمین نشست مشترک همکاری های اقتصادی، تفاهم نامه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه بین وزرای نفت ایران و انرژی روسیه به امضا رسید.

 براساس این گزارش پس از تحریم نفتی ایران و روسیه توسط آمریکا، کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی دو کشور در این زمینه اعتقاد براین داشتند که در این شرایط دو کشور ایران و روسیه که دارای منابع عظیم نفت و گاز هستند می توانند با یکدیگر همکاری مشترک تجاری و اقتصادی را شروع کنند چرا که این موضوع می تواند منجر به توسعه اقتصادی دو کشور در این شرایط تحریم تحمیلی شود.

بنابراین پس از کش و قوس‌های فراوان و تحریم های اقتصادی از سوی کشورهای اروپایی روابط بین این دو کشور کمتر شده بود اما وزیر انرژی روسیه اذعان براین داشت که برای توسعه و گسترش روابط در طی این سالها تلاش می کرده روابط اقتصاد و تجاری را حفظ کند.

 پس از تحریم روسیه توسط آمریکا و اروپا به دلیل مناقشات اکراین، دو ماه قبل یک تیم اقتصادی با حضور وزیر نفت ایران در این کشور حاضر و مقدمات همکاری های دوجانبه با مسئولان اقتصادی این کشور انجام شد که شب گذشته پس از مذاکرات چندین ساعته، این صحبت ها منجر به امضای تفاهم نامه اقتصادی بین ایران و روسیه شد.

 بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری و فنی ایران و روسیه اظهار داشت: همکاران ما در این دو روز تلاش زیادی را انجام دادند تا بتوانیم در اینجا اسناد جمع آوری شده برای یازدهمین اجلاس را به امضا برسانیم.

 جسه ای در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که فعالان اقتصادی دو طرف بتوانند از نزدیک با هم تماس داشته باشند، این اجلاس قدم اول بود و باید به شکل های مختلف ادامه پیدا کند.

 وزیر نفت ایران با بیان اینکه روسیه ظرفیت های بزرگی در شاخه های مختلف نفت، گاز، برق، فنی و تکنولوژی و همینطور تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز ایران دارد، افزود: ما هم در اجرای پروژه ها هم در مورد ورود و صدور کالاها و خدمات می توانیم همکاری داشته باشیم. محصولات کشاورزی ، دامی و کالاهای مصرفی و بسیاری از خدمات فنی و مهندسی چیزهایی است که شرکت های ایرانی می توانند به روسیه صادر کنند.

تشکیل شش کمیته مشترک در این اجلاس

زنگنه با بیان اینکه در این اجلاس مشترک 6 کمیته تشکیل شد برای رفع و بررسی مسائل مختلف بین دو کشور، گفت: وظیفه ما این است که در چنین اجلاس هایی مشکلاتی که از طرف فعالان اقتصادی به ما منتقل می شود را بیابیم و برای این مشکلات راه حل پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه این کمیته‌ها شامل صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، گردشگری، امور بانکی، فناوری و انرژی و امور مرزی بود، تصریح کرد: در این یادداشت تفاهم که امروز به امضا رسید تمام موارد مو به مو بررسی شد تا بتوانیم در آینده همکاری‌ اقتصادی خود و روسیه را افزایش دهیم.

مبادلات تجاری ایران و روسیه با پول‌های ملی

وزیر نفت با اشاره به اینک خوشبختانه همه سازوکارها در این یادداشت تفاهم دیده شده، تصریح کرد: یکی از مواردی که در این تفاهم‌نامه امروز به امضا رسید، تبادلات مالی دو کشور بود که قرار است از طریق پول‌های ملی انجام شود.

 زنگنه با بیان اینکه بانک مرکزی ما و بنده و شما بسیار تلاش کردیم روال بانکی مناسبی را برای واردات کالا از روسیه فراهم کنیم، گفت: فعالان اقتصادی و ما انتظار داریم که همین روال تثبیت شده را برای نقل و انتقال پول صادرات کالاهای ایرانی به روسیه را هم داشته باشیم. خوشبختانه برای تمامی این موارد ساز و کارهایی در این یادداشت تفاهم دیده شده است.

 وزیر نفت ایران با بیان اینکه ما تصمیم گرفتیم با وزیر انرژی روسیه دنبال کنیم که تبادلات بانکی دو شکور با استفاده از پول ملی دو کشور دنبال شود، گفت: موضوع حمل و نقل سریع و آسان به خصوص برای کالاهایی که فاسد شدنی هستند از موارد مورد تقاضای صادرکنندگان ایرانی است.  
وی افزود: مسائل گمرک، بیمه  روادید برای صادرکنندگان مهم است که در یادداشت تفاهم نامه مورد اشاره قرار گرفته و امیدواریم که اینها را پیگیری کنیم تا به نتیجه نهایی برسند. 

زنگنه با بیان اینکه در زمینه های علمی، صنعتی و تجاری با نظر داشتن ساختارهای دو کشور در سند یازدهمین اجلاس مشترک که امروز به امضا می رسد تمهیدات خوبی دیده شده گفت: در یادداشت تفاهم تنظیم شده نقش مهمی برای اتاق های بازگانی دو طرف و بخش خصوصی دیده شده است. در این یادداشت تفاهم به این موضوعات اشاره و زمان بندی مشخصی برای به نتیجه رسیدن آنها تعیین شده است. 

پس از اتمام صحبت‌های  زنگنه وزیر نفت ایران ، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

حضور 100 نفر از فعالان تجاری روسی در ایران

نواک در این نشست گفت: کمیسیون امسال بسیار سطح بالایی داشت به این دلیل که نمایندگان 40 تشکل و شرکت روسی و 100 نفر از فعالان تجاری این کشور حضور داشتند.

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان روسی چند روز قبل از اجلاس با همکاران ایرانی خودشان صحبت و بحث و تبادل نظر برای درج موارد مورد نظر خود در تفاهم نامه اجلاس امسال داشتند، گفت:  نتایج کار این چند روزه بسیار موثر بوده و روابط همکاری دو کشور را تحکیم خواهد شد. روابط ایران و روسیه امروز در سطح بسیار خوبی قرار گرفته و بر اساس روابط سطحی و ابتدایی نیست بلکه بر اساس تاریخ دو کشور این روابط برقرار شده و روابطی محکم و مهم است.

وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: نه تنها روابط تجاری خوبی با هم داریم، بلکه از نظر سیاسی هم بین مقامات دو کشور روابط خوبی وجود دارد به طوری که در چند روز آینده ملاقاتی بین آنها صورت می گیرد و کلا تعامل و همکاری ما و ایران برای هر دو کشور در سطح بین المللی تبدیل به یک همکاری سنتی شده است.

اعلام آمادگی روسیه برای صادرات کالا و خدمات به ایران

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه روسیه آمادگی دارد کالاها و خدمات مورد نیاز ایران را به ایران صادر کند، گفت: همینطور علاقه مندیم خدمات و کالاهای مورد نیازمان را از ایران وارد کنیم. به طور کلی آنچه محور همکاری دو کشور را تشکیل می دهد انرژی، محصولات فنی و ماشین آلات است.

بازار ایران برای روسیه جذابیت دارد
 
نوآک با بیان اینکه بازار ایران برای روسیه جذابیت دارد، گفت: به خصوص در زمینه استخراج و هیدروکربورها ایران برای ما جذاب است، که تاکنون با توجه به تحریم های وضع شده همکاری های بازرگانی بین ما محدود شده بود. و از طرفی در قوانین و مقررات ایران محدودیت هایی برای فعالیت شرکت های خارجی وجود دارد و صحبت اینجاست که اجازه نمی دهد به شرکت های خارجی بر اساس تقسیم محصول در پروژه های ایران مشارکت کنند. 

وی ادامه داد: این شرایطی که روسیه در ارتباط با سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز در خصوص کشورهای دیگر دارد اگر همان شرایط در ایران فراهم شود ، تحرک بزرگی را در زمینه فعالیت های نفتی و گازی در ایران به وجود می آورد.

تمایل شرکتهای روسی برای تولید برق در ایران

وی افزود: در خصوص تولید برق شرکت های روسی تمایل دارند نیروگاههای موجود ایران را بازسازی کنند و نیروگاههای جدید را در ایران بسازند و همینطور همکاری های مناسبی بین دو کشور در زمینه انرژی های  آتی در شرایط صلح آمیز وجود دارد. واحد بوشهر به خوبی در مدار بهره برداری قرار دارد و برای ما جالب است که ایران می خواهد 20 واحد نیروگاه جدید اتمی بسازد.
 
ورود 50 شرکت روسی در یروژه‌های حمل و نقل جاده ای

وی افزود: همچنین در زمینه ذوب فلزات باید با ایران همکاری داشته باشیم و صنایع و حمل و نقل جاده ای و ریلی را در ایران سازماندهی می کنیم به طوری که بیش از 50 شرکت روسی آمادگی دارند در پروژه های ایران وارد فعالیت شوند. برای مثال این تفاهم نامه ای که بین شرکتی روسی و شرکت توانیر امضا شد تا در مدت 5 سال واحدهایی را برای تأمین برق در ایران بسازد.

احداث 10 واحد نیروگاهی در کشور  

وی افزود: صحبت در خصوص احداث 10 واحد نیروگاه حرارتی و خطوط انتقال نیرو و زمینه های دیگر است.

روسیه هواپیماهای Tu-204 به ایران ارسال خواهد کرد

نوآک گفت: شرکت های مترقی هوایی روسیه علاقه مند به ارسال هواپیماهای Tu-204 به ایران هستند و مشتاقند که قطعلات هواپیمایی به ایران صادر کنند.

 وزیر انرژی روسیه در پاسخ به اینکه " شما به ورود هواپیماهای TU204 اشاره کردید، چه تضمینی وجود دارد ورود هواپیماهای توپولوف جدید به ایران سانحه های جدید برای صنعت هوایی ایران به دنبال نداشته باشد"، گفت: سوال بسیار جالبی بود، ما آمار سقوط هواپیماهای توپولوف در ایران را نداریم، این هواپیماها مطمئن ترین هواپیماهایی بوده که در طول 30 سال در آسمان روسیه پرواز می کرده و من اطلاعاتی دارم که می گویم مطمئن ترین هواپیما، هواپیمای توپولوف است اما در صحبت های من صحبت از هواپیمای جدیدی است که از جنبه های امنیتی و کیفی خودش را نشان داده است. 

وی افزود: به طور کلی با توجه به نیاز ناوگان هواپیمایی ایران به هواپیماهای جدید و با توجه به تست های انجام شده روی این هواپیما و مطمئن بودن این هواپیما، در صورت درخواست ایران ما آمادگی داریم این هواپیما را به ایران وارد کنیم.
 
وی افزود: طی این دو روز، دو طرف در مورد تولید و استحصال آمینا توافقاتی داشتند، محصولات اتومبیل روسیه جزو کالاهای سنتی ماست و آماده ارسال محصولات خودمان و تولید مطابق با استانداردهای بومی در ایران هستیم. 

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه زنگنه مسائل بانکی را مطرح کرد گفت: این مسئله قابل حل است برای ارسال کالاهای مبادلاتی بین روسیه و ایران و مسئله این است که از امکانات بانکی دو کشور استفاده کنیم و مسائل مالی کاملا قابل حل است.

روسیه خواستار محصولات کشاورزی ایران شد

وی افزود: مسائل لجستیکی بین دو کشور ظرفیت های بسیار دارد، طرف ایرانی مشتاق است محصولات لبنی و سبزیجات و کشاورزی به روسیه صادر کند که بنادر روسیه در دریای خزر آمادگی پذیرش این محصولات را دارند، همینطور بین راه آهن های دو کشور این ارتباطات است. برای احداث خطوط راه آهن جدید و برقی کردن برخی قسمت های راه آهن در مسیر دو کشور امکان همکاری وجود دارد. 

70 میلیارد یورو پروژه بین ایران و روسیه امضا شد

نواک با بیان اینکه حدود 60 - 70 میلیون یورو می تواند این پروژه های عظیم را در بر بگیرد، گفت: شرکت های روسی برای ارسال قطعات ریلی علاقه مند هستند که در حد یک میلیارد دلار از این محصو لات را می توانیم در طول سال صادر کنیم.

وی افزود: در خصوص همکاری های مشترک دو کشور، مرکز تجارت روسیه فعالیت خودش را بیشتر می کند و تا پایان امسال هیئت هایی از استانهای مختلف روسیه به ایران سفر خواهند کرد.

وزیر انرژی روسیه با اشاره به افزایش همکاری اتاق های بازرگانی دو کشور، گفت: همینطور زمینه هایی برای همکاری های آموزشی و پزشکی بین دو کشور مطرح است.

صادرات کودشیمیایی روسیه به ایران

وی افزود: توجه اساسی کشور ما باید به کشاورزی معطوف شود، طبیعتا روسیه علاقه مند است محصولات کشاورزی ایران را بخرد و در عوض به ایران کودهای شیمیایی و انواع کودهای دیگر و حتی دیگر محصولات کشاورزی را صادر کند.

دعوت از نمایندگان کشاورزی ایران به به نمایشگاه روسیه

نوآک تصریح کرد: نمایندگان کشاورزی ایران را دعوت می کنم برای شرکت در نمایشگاه کشاورزی که در 15 تا 18 سپتامبر در مسکو برگزار می شود، حضور یابند.
 
شرکت پتروشیمی بین الملل ایران و شرکت روس نفت گاز استرول به تفاهم رسیدند

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه سندی که ما امروز امضا می کنیم می شود برنامه کارهای آتی ما، گفت: این سند مجموعه وسیعی از فعالیت ها و همکاری های دو کشور را در بر می گیرد. در این بخش همکاری مشترک شرکت پتروشیمی بین الملل از ایران و شرکت روس نفت گاز استرول در زمینه احداث شرکت کود شیمیایی هرمز، سند همکاری امضا شد.

امضای تفاهم نامه بین شرکت ایدرو و شرکت روسی راش بودماش

پیش توافق نامه پهنه اکتشاف سیرجان و جیرفت به مساحت 3 هزار مترمربع مابین شرکت ایدرو و شرکت روسی راش بودماش به امضا رسید.

اولین نشست یادداشت تفاهم کارگروه همکاری های صنعتی، معدنی و تجاری ایران و روسیه با حضور قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون وزارت صنعت روسیه به امضا رسید.
یادداشت تفاهم نامه یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و روسیه بین وزیر نفت ایران و روسیه به امضا رسید.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به اینکه "توافق تهاتر نفت و کالا بین دو کشور به کجا رسید و آیا صحت دارد و آیا کاتالیست پتروشیمی بین دو کشور مبادله می شود" گفت: سند همکاری نفتی دو کشور در این زمینه، یادداشت تفاهمی است در خصوص همکاری های بازرگانی بین ایران و فدراسیون روسیه. این یک سند کلی است و در این سند مسائل و رهنمودهای کلی همکاری های بین کشور را قید کردیم.

وی افزود: در قالب این سند جامع یکسری قراردادهایی بین طرف های روسی و ایرانی باید امضا شود که نمونه بارز آن اسناد همکاری بود که امروز اینجا امضا شد که خود این توافقها پیرو توافق ماه اوت است. 

نوآک اظهار داشت: در ارتباط با صادرات نفت باید بگویم که حق مسلم ایران است که نفت خودش را به هر مسیری می خواهد صادر کند اما تاکنون توافق مشخصی در این زمینه بین دو طرف صورت نگرفته است.

بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه "آیا ابزاری در توافق با روسیه دیده شده تا ما وارد کننده صرف نشویم و  تکنولوژی وارد کشور شود" گفت: بله ما این پیش بینی ها را کردیم که هم در صحبت های من بود و هم در صحبت های آقای نواک، روابطی پایدار می ماند که به نفع دو طرف باشد، ولی اجرای چنین اسنادی آدمهای عاقل می خواهد.

تفاهم نامه ها در حد حرف نیست

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "تحریم های مشترک داریم و مردم ایران به دلیل بدقولی های قبلی روسیه اعتماد کمرنگی به قول های روسیه دارند، شما چه اقدامی انجام می دهید تا تفاهم نامه امروز اجرایی شود" گفت: مسائل مربوط به تحریم های متوجه ایران و روسیه هیچ تأثیری بر همکاری های مشترک دو کشور ندارد.

وی افزود: ما اقداماتی که انجام می دهیم در خصوص توسعه روابط با ایران، رفع مشکلات انتقال وجوه با ایران را قبل از وضع تحریم ها شروع کرده بودیم و تحریم هایی که بعد از آن علیه ایران وضع شد بر گردش مالی دو کشور تأثیر منفی گذاشت، به طور کلی ما نباید به زمینه های موجود همکاری بین دو کشور اکتفا کنیم. 

نواک با بیان اینکه سیاست گذاری ما برای توسعه روابط؛ عملی بوده، گفت: بعد از اینکه به طور کلی تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع شد، روسیه یکسری کالاها را از روسیه وارد می کرد می تواند از این پس این محصولات را از ایران وارد کند که خود باعث افزایش گردش مالی بین دو کشور می شود.

وی افزود: امروز چه در قالب اجلاس های کیمسیون مشترک و چه همایشی که صورت گرفت در خصوص صادرات محصولات لبنی، میوه جات و سبزیجات ایران به روسیه صحبت کردیم.

نواک با بیان اینکه از طرف روسیه هم می تواند برخی محصولات کشاورزی به ایران صادر شود، گفت: به طور کلی این تحریم ها بیشتر ما را تحریک می کند که فعالیت های بازرگانی بین دو کشور را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در خصوص تأخیر در واحدهایی که طرف های روسی در ایران ساخته من مثال هایی را در این زمینه به خاطرم نمی آید و طبیعتا این مسائل می تواند صحت نداشته باشد و امیدواریم تکرار نشود.

نواک تصریح کرد: ممکن است یک سری از تأخیرات به خاطر وجود مشکلات بانکی و تأخیر در تسویه حساب های بانکی و مالی بوده باشد.

اعتماد متقابل مستلزم روابط بین شرکت ها است

 وی افزود: اینکه به طور کلی اعتماد متقابل بین شرکت های دو طرف لازم است و یکسری نواقص را نباید مورد تأکید قرار دهیم، گفت: اعتماد متقابل بین دو طرف برای توسعه روابط لازم است.

 نواک در پاسخ به سوالی مبنی بر "روابط برد - برد در این مذاکرات" گفت: روابط دو کشور کاملا سنتی و مبتنی بر توافق دو طرف است و تنها به مبادلات بازرگانی و همکاری های تجاری خلاصه نمی شود بلکه ما در کشورهای منطقه هم منافع مشترکی داریم.

وی افزود: امکان وجود ظرفیت های جدید را در روابط بازرگانی و تجاری هر دو کشور را می دانیم، کارهایی که انجام می دهیم اشتغال زایی دارد و سطح روابط دو کشور را بالا می برد.

نوآک در پاسخ به اینکه "آیا برنامه ای برای سرمایه گذاری در پتروشیمی بین دو کشور نهایی شده" گفت: ما بسترهای سرمایه گذاری را فراهم می کنیم اما این مسئله به نظر شرکت های خصوصی دو کشور بستگی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار