توسط پژوهشگران کشور محقق شد

طراحی و ساخت مخازن تحت فشار نانو کامپوزیتی

پژوهشگران کشورمان موفق به طراحی و ساخت مخازن تحت فشار نانو‌کامپوزیتی با قابلیت تحمل فشار 600 بار شدند.

حمید رضا صالحی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در این طرح مخازن نوع سه نانو کامپوزیتی(هسته فلزی) با قابلیت تحمل فشار ششصد بار طراحی، تولید و آزمایش گردیده است. البته مخازن کامپوزیتی انواع مخازن تحت فشار می‌باشند که با وزن کم دارای قابلیت تحمل فشارهای بالا بوده و در صنایع مهندسی پزشکی، نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
 
وی افزود: این مخازن دارای مزیت‌هایی مانند وزن کم، استحکام بالا، قابلیت مقاومت در برابر خوردگی و ایمنی بالا می‌باشند و در ساخت مخازن از فناوری نانو برای تقویت رزین، چسبندگی رزین به الیاف و ایجاد نانو ساختار‌های سطحی بر روی هسته‌های فلزی استفاده شده است که موجب افزایش قابل توجه تحمل فشار و کاهش وزن می‌گردد و برای تقویت هسته‌های فلزی/ پلیمری از روش رشته پیچی تمام مکانیزه با دقت بالا استفاده گردیده است. 
 
صالحی تصریح کرد: این فرآیند می‌تواند بر روی یک هسته یا جداره  بسیار نازک، استحکام و قابلیت تحمل فشار بالا را ایجاد نماید، دستگاه رشته پیچی چهار محوره مخازن در این طرح، ساخته شده است و همین طور برای ساخت هسته این مخازن از هسته‌های استیل با یک درز جوش و روش کشش عمیق و آلومینیوم بی درز با روش اسپین گرم استفاده شده که قابلیت تحمل بیش از صد هزار سیکل خستگی را دارا است. 
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار