باب کورکر: اوباما برای توافق با ایران باید در هر صورت کنگره را قانع کند

سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد رئیس جمهور این کشور باید مردم آمریکا را درباره توافق با ایران قانع و کنگره هم باید در این مسیر نقش آفرینی کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا، «باب کورکر» سناتور جمهوری خواه و از مخالفان سرسخت تفاهم اخیر ایران و ۱+۵ در گفتگوی اختصاصی با فاکس نیوز گفت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در هر حالتی باید کنگره را درباره توافق با ایران قانع کند. 


عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره واکنش اولیه‌اش بعد از اطلاعاتی که از دولت آمریکا درباره توافق به دست آورده است گفت: من با وزیر انرژی صحبت کردم، در واقع برای همه دشوار است که با قاطعیت صحبت کنند؛ آنچه که در اینجا گزارش شده است، با آنچه که در ایران صحبت می‌شود کاملا متفاوت است. 

وی ادامه داد: «هنوز اقدامات فراوانی هست که باید انجام شود. جزئیات زیادی مانده است که هنوز مشخص نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت این توافق برای شهروندان آمریکایی، خوب یا بد است.» 

وی درباره مسائلی که در همین ابتدا برای سنای این کشور غیر قابل قبول است گفت: «چهار مساله را باید مطرح کنم. اول اینکه این تحریم‌ها به چه شکل برچیده می‌شود؛ ایران می‌گوید به صورت فوری و آمریکا صحبت از مرحله‌ای بودن می‌کند. یکی از مسائلی که باید مورد نظر قرار بگیرد همین است. مساله دوم نیز فعالیت‌های پنهان است. بازرسی‌های سرزده به چه شکل خواهد بود و چه فرایندی به کار گرفته می‌شود؟ سوم اینکه این توافق، به تحولات هسته‌ای که ایران با آن موافقت کرده است، اشاره‌ای نمی‌کند. درک من این است که این مساله نگاشته شده است ولی هنوز ما آن را ندیده‌ایم. این‌ها سه مساله عمده‌ای هستند که برای ما نگران کننده‌اند. یک مورد دیگر نیز فرایندی است که ایران باید فعالیت‌های نظامی گذشته خود را روشن کند و هنوز این کشور نگفته است چنین فرایندی از چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان می‌رسد.» 

وی ادامه داد: با این حال، من همچنان در انتظار هستم و می‌دانم جزئیات زیادی هست که در چند ماه آینده باید حل و فصل شود. کنگره به نمایندگی از مردم آمریکا باید نقش آفرینی کند. 

اگر کنگره نقش صحیح خود را اجرا و این توافق را تایید کند، تحریم‌هایی را که ما آن‌ها را به اجرا گذاشته‌ایم، برچیده می‌شوند. 

وی درباره اقدام رئیس جمهور برای تعلیق تحریم‌ها در صورت رسیدن به توافق گفت: این پذیرفتنی نیست طرحی که ما ارائه می‌کنیم، از حمایت هر دو حزب برخوردار باشد. رئیس جمهور باید مردم آمریکا را برای این توافق قانع کند و کنگره می‌بایست در این مسیر نقش آفرینی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار