ساری ؛

آغاز نخستین نشاء برنج کشور در آمل

فصل زراعی جدید کشاورزان مازندرانی با انجام نخستین نشاء برنج در شالیزارهای شهرستان آمل روز شنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی در شالیزاهای شهرستان آمل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری عملیات نخستین نشاء برنج در سطح دو هکتار از شالیزارهای آقای تنکابنی در روستای " طوله کلا" از توابع بخش دابودشت شهرستان آمل به روش مکانیزه، انجام شد.

شالیکاران سخت کوش مازندرانی از اواخر نیمه دوم اسفندماه پارسال فرآیند تولید برنج را خزانه گیری وبذرپاشی در خزانه ها آغاز کردند وپس از گذشت حدود 35 روز بذرهای جوانه زده شده را از خزانه ها جدا وبه زمین اصلی برای کاشت منتقل کردند.

عملیات نشاء به دو روش سنتی توسط نیروی انسانی و یا مکانیزه توسط ماشین های نشاء کاری انجام می شود.

برای نشاء برنج در سطح هر 10هزارمتر مربع شالیزار به طور معمول 11کارگر در یک روز کاری از ساعت 7صبح تا 5 بعدازظهر نیاز است، که با بکارگیری ماشین آلات چهار و یا شش ردیفه نشاکاری این حجم کار در مدت حداقل 3تا4 ساعت انجام خواهد شد.

با توجه به کاهش نیروی کارگری وافزایش دستمزدهای نشاء کاری درمازندران که در سال زراعی پارسال این رقم به حدود یک میلیون 500 تا یک میلیون 700هزار ریال برای هر روز کار در شالیزارها برای کشاورزان هزینه داشت، ضرورت بکارگیری ماشین آلات را در شالیزارهای مازندران دوچندان کرده است.

بنا به گفته معاون بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران در سال زراعی پارسال از سطح 221هزارهکتارزمین استان که برنج کشت شد فقط حدود نیمی از این مقدار توسط ماشین آلات کاشت وبرداشت برنج انجام شد.

ضرورت توسعه مکانیزاسیون برای کاهش هزینه های تولید

کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند، یکی از محورهای اصلی کاهش هزینه‌های تولید برنج بحث مکانیزه کردن مراحل مختلف تولید از جمله نشاکاری و برداشت آن است.

به گفته آنان، اختصاص تسهیلات کم بهره مورد نیاز بخش مکانیزاسیون کشاورزی به شالیکاران از سوی بانک ها و افزایش آن در واحد سطح علاوه بر افزایش سطح بهره وری ، کاهش هزینه ها را نیز به همراه خواهد داشت.

عزیزاله شهیدفرمعاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران هم دراین رابطه از اختصاص حدود 700میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزه کردن فرایند تولید برنج در استان خبر داد وگفت: این تسهیلات برای خرید ماشین آلات نشاء کاری و تراکتور، تیلر و کمباین های مخصوص برنج است.

اما با همه این توصیفات مشکل دیگری که از هم اکنون کشاورزان مازندرانی به خصوص شالیکاران این استان را با چالش جدی مواجه کرده، کم آبی در استان است.

بحرانی که البته با نزول بارش های بهاری کشاورزان مازنی را به روزهای خوش و فرار از کم آبی سال زراعی پیش رو امیدوار کرده است.

با این حال تاکید جدی کارشناسان مازندران، بر آماده سازی و آب تخت کردن شاليزارهاي استان و خزانه گيري در ماه های پایانی سال بوده حال انجام است.

جلو گیری از مشکل کم‌آبی ، تلاش برای مدیریت آب در شالیزار های مازندران

دلاورحيدر پور رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران هم دراین رابطه با تاکيد بر ضرورت آماده سازي شاليزارها براي نشا به شاليکاران توصيه کرد: در سريعترين زمان نسبت به آماده سازي شاليزارها اقدام کنند.

وی افزود: بهره‌برداران بخش کشاورزی مازندران، به توصیه‌های فنی و دستورالعمل‌های کارشناسان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای توجه لازم را داشته باشند و تلاش کنند آب را مدیریت کرده تا در صورت مواجهه با کم‌آبی، با مشکلی مواجه نشوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران درخصوص بکارگیری ماشین آلات بخش کشاورزی گفت: پیش‌بینی می شود، حدود 60 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران امسال به‌صورت مکانیزه نشاء کاری شود.

حیدپور اضافه کرد: تاکنون 123 هزار و 888 هکتار از شالیزارهای استان معادل 57 درصد آب تخت اولیه شده ودر سطح 111 هزار و 565 هکتار از زمین های کشاورزی استان نیز عملیات بذرپاشی در خزانه انجام شده است.

وی همچنین درخصوص بیمه زراعت برنج در سال جاری نیز گفت: تاکنون بیش از 4 هزار و 331 هکتار، معادل 2 درصد از شالیزارهای مازندران بیمه شده است وانتظار است کشاورزان استان با توجه به خطر کم آبی وخشکسالی اقدام به بیمه محصولات کنند.

مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن انواع برنج سفید در کشت اول ودوم برنج مورد نیاز حدود 44درصد جمعیت مورد نیاز کشور را تامین می کند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: آغاز ، کشور ، آمل ، نشاء ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.