اوحدی در نشست خبری مطرح کرد:

عدم اعلام بی‌حرمتی دو مامور عربستانی دلیل بر سکوت نبود/ بهره‌برداری زائر سرای چزابه تا پایان شهریور ماه 94

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عدم اعلام این بی‌حرمتی توسط 2 پلیس عربستانی در هفته دوم نوروزی به معنای عدم سکوت سازمان حج و زیارت نبود.

عدم اعلام بی حرمتی دو مامور عربستانی دلیل بر سکوت نبود/ بهره برداری زائر سرای کزابه تا پایان شهریور ماه 94
به گزارش خبرنگار حوزه رفاهی باشگاه خبرنگاران، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت امروز (دوشنبه) در نشست خبری که در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد با اشاره به اتفاق اخیر دو پلیس عربستانی، اظهار کرد: در هفته دوم فروردین شاهد اتفاق تلخ و شرم‌آور دو پلیس فاسد عربستان بودیم که در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده قصد تعرض به دو نوجوان ایرانی را داشتند. 

وی افزود: این دو نوجوان با هوشیاری و شجاعت در مقابل این دو پلیس مقاومت کرده و موضوع را با خانواده و مدیر کاروان مطرح کرده‌اند و در همان ساعات اولیه مدیر حراست سازمان حج از جزئیات آن مطلع گردید و پس از آن نمایندگی کنسول جمهوری اسلامی با حضور در فرودگاه صورت جلسه قانونی را تنظیم کرده و به دنبال آن فرمانده پلیس جده در فرودگاه حاضر و نسبت به شناسایی و دستگیری این دو پلیس اقدام کردند. 

اوحدی ادامه داد: در ساعت 7 و نیم به وقت جده با وزیر حج عربستان نخستین مکاتبات انجام و از ایشان خواسته شد ضمن عذرخواهی رسمی خاطیان را به اشد مجازات برساند. 

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: به دنبال آن پیگیری های بعدی انجام شد و نماینده جمهوری اسلامی ایران در ریاض با معاون وزیر خارجه عربستان و ولیعهد دوم عربستان ملاقات داشته و ایشان تاکید کردند که این رفتار غیر انسانی در لباس پلیس به هیچ وجه قابل قبول نیست و به نماینده ایران اعلام کردند که در روز مجازات خاطیان خانواده این دو نوجوان نیز دعوت می‌شوند. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه روز 16 فروردین ماه این خبر در سایت‌های خبری به عنوان تجاوز منتشر شد، گفت: عدم اعلام این خبر از سوی سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری به منزله سکوت نبود بلکه مکاتبات تا آن لحظه انجام شده و استنباط چنین بود که بر اساس احکام شرعی سازمان حج اجازه علنی کردن این موضوع را نداشته است. اما پس از علنی شدن این خبر در سایت‌های خبری در نامه دوم وزیر حج عربستان اعلام کردیم که تعلل در این زمینه به معنای عدم احتمام وزیر حج عربستان نسبت به تامین امینت جانی و اخلاقی زائران است. 

وی با اشاره به جلسه دیروز با نمایندگان کمیسیون های امینت ملی مجلس، اصل 90 و کمیسیون فرهنگی، تصریح کرد: با گزارشات ارائه شده سازمان حج و وزیر خارجه نمایندگان مجلس تاکید داشتند که برای صیانت از غرور ملی، حقوق زائران مجازات این دو مجرم حتما باید تسریع شود که امیدواریم این طرح 2 فوریتی فردا یا در این هفته در صحن علنی مجلس مطرح شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نمایندگان 3 کمیسیون تاکید کردند که از این دو نوجوان به دلیل شجاعتی که داشتند باید تقدیر صورت گیرد گفت: اگر فرزند من نیز این تعرض انجام شود و مقاومت کرده باشد باید به آن افتخار کنیم. 

وی افزود: با توجه به دستور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ تصمیم مقتضی از سوی سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری باید انجام شود، تصمیمی که موجب شود کشور عربستان مجازات این دو پلیس را تسریع بخشد. 

وی ادامه داد: جمع‌بندی دستگاه دیپلماسی کشور این نیست که سناریو از پیش تعیین شده‌ای در این جسارت بوده و تمام مکاتبات و ملاقات‌های شکل گرفته برای تسریع در محاکمه این دو خاطی بوده است. 

اوحدی در خصوص تعلیق عمره عنوان کرد: در عرف حقوق بین‌الملل این نوع واکنش ها و استفاده از ابزار مختلف اعتراضی است و تعلیق عمره می تواند به عنوان یک ابزار جدی تلقی شود که در مکاتبه با وزیر حج عربستان این موضوع را اعلام کردیم. 

وی در خصوص موضوع طرح 2 فوریتی مجلس ادامه داد: تعلیق یا لغو عمره،‌ درخواست نمایندگان مجلس است که در صورت تصویب در صحن علنی احرا می‌شود اما باید گفت لغو یا تعلیق عمره زمانی در فضای عادی و زمانی نیز در فضای سیاسی در اعتراض به جرمی که اتفاق می افتد اعلام می شود. مقامات کشوری در این زمینه پیگیری های خود را انجام می دهند اما امیدواریم با تلاش جدی که صورت گرفته به زودی شاهد محاکمه این دو نفر باشیم. 

اوحدی در خصوص حضور نماینده پزشکی قانونی تصریح کرد: بعد از اینکه دو نوجوان این عمل شنیع را اعلام کردند مقامات کنسولگری درخواست کردند که مقامات ارشد پلیس و پزشکی قانونی حضور داشته تا از فضای اتاق عکس برداری و نمونه بر داری انجام شود و نتایج پزشکی قانونی نشان می دهد که اهداف شوم این دو پلیس برملا شده است. 

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص عدم اعزام دانش آموزان و دانشجویان به عمره، گفت: عمره دانش آموزی و دانشجویی بیش از 12 سال است که در سازمان حج و زیارت انجام می شود و اخیرا رئیس جمهور تاکید کرده‌اند که اگر این اتفاقات رخ دهد نیازی نیست که برای اعزام تاکیدی داشته باشیم بنابراین اگر تامین و تضمین امنیت انجام و در رفتار پلیس عربستان نیز تضمینی دیده شود شورایی در این زمینه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه امسال 140 هزار نفر در عتبات نوروزی اعزام شده اند، افزود: 60 هزار نفر به صورت هوایی و بقیه به صورت زمینی به عتبات نوورزی مشرف شده اند مکه 75 درصد از آنان از طریق مرز زمینی مهران، 12 درصد مرز چذابه و بقیه از طریق مرز شلمچه اعزام شده ‌اند و این آمار نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است. 

اوحدی با اشاره به امکانات جدید در عراق، گفت: طی 10 روز آینده شروع ساخت دو هتل در کربلا و نجف  و یک آشپزخانه در نجف می‌شود و زائرسرای چزابه نیز تا پایان شهریور ماه 94 با ظرفیت 10 هزار نفر به بهره‌برداری می‌رسد. 

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان تصریح کرد: با توجه به پیروزی‌های اخیر ارتش عراق در مبارزه با داعش، سازمان حج و زیارت مسیر بغداد به سامرا را بررسی خواهد کرد و در صورت تامین امنیت آن امیدواریم مقدمات اضافه شدن سامرا به برنامه‌های سفری به عتبات عالیات صورت گیرد. 
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: حج ، سازمان ، عمره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار