یک کارشناس بازار سرمایه؛

اهمیت و ظرفیت عرضه اولیه نباید با بلاتکلیفی فرصت سوزی شود

بلاتکلیفی درباره عرضه های اولیه به نفع بازار سرمایه نیست. اگر فعالان بازار سرمایه بر اهمیت و جایگاه عرضه های اولیه متفق القول باشند این عرضه ها در هر شرایطی اعم از بازار مثبت و منفی می تواند کارکرد مناسب و قابل توجهی برای بازار سرمایه داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بهمن محیطی، کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر عرضه های اولیه در افزایش فشار فروش در هفته جاری گفت: جمع نقدینگی مورد نیاز برای خرید دو نماد "سخوز" و "هرمز" در مجموع 121 میلیارد تومان بود که این رقم با توجه به افزایش ارزش معاملات از ابتدای سال نمی توانست تنها انگیزه برای حجم بالای معاملات در قیمت های منفی باشد.

وی در این باره توضیح داد: اگر مبنای منفی شدن یک بازار چند صد میلیاردی با بیش از 400 شرکت، ورود دو شرکت کوچک جدید به تابلو و عرضه سهام آن باشد صحبت از چشم اندازهای مثبت قابل قبول نیست.

محیطی اظهار داشت: سال گذشته در اوج روزهای مداوم منفی وقتی صحبت از عرضه اولیه می شد تا با ایجاد جذابیت در عرضه اولیه با آمدن پول های جدید، نفس تازه ای به بازار دمیده شود عده ای از تحلیلگران و کارشناسان بازار مخالفت می کردند که در بازار منفی همین عده ای که دست به فروش نمی زنند هم شروع به فروختن می کنند.

وی ادامه داد: اما وقتی بازار مثبت است و تقاضا برای خرید بالاست، باز هم این مشکل در بازار ما دیده می شود، که عده ای منفی شدن های بازار را به گردن عرضه اولیه می اندازند. بنابراین این بلاتکلیفی در زمان عرضه اولیه هنوز وجود دارد و حل نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره زمان مناسب عرضه اولیه گفت: عرضه اولیه هم در بازار منفی هم در بازار مثبت کارکرد دارد، فقط برای اینکه بتوان از پتانسیل کامل عرضه های اولیه در بازار استفاده کرد باید مواردی مانند حفظ جذابیت عرضه اولیه و حمایت سهامدار عمده از آن در دستور کار قرار بگیرد تا سهامدار خرد با این پشتوانه فکری بتواند راحت با ورود پول جدید از این عرضه ها بهره مند شود.

وی تصریح کرد: اما این برداشت هم که سهامداران برای بهره مند شدن از ظرفیت عرضه های اولیه آتش به مالشان می زنند به امید اینکه از فردای عرضه اولیه حداقل 10-15 درصد بازدهی بگیرند از اساس برداشت اشتباهی است، چون اولاً حجم عرضه و تخصیص عرضه اولیه مدیریت شده است و اینطور نیست که کسی بتواند معادل آن چیزی که می فروشد سهام عرضه اولیه تهیه کند.

محیطی با بیان اینکه نمی شود با موضوع عرضه اولیه یک بام و دو هوا برخورد کرد، یادآور شد: با این طرز تفکرهایی که به نظر می رسد برخی به تعمد در بازار مطرح می کنند باید بازار سرمایه ایران از 45 سال گذشته به این سو با همان تعداد شرکتی که کار خود را آغاز کرد به دست ما می رسید!

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: وقتی یکی از خوش اقبالی های بازار سرمایه و بزرگ شدن بازار سرمایه را طی چند سال اخیر به عرضه های خصوصی سازی و اصل 44 قانون اساسی گره می زنیم چطور می توانیم با آمدن یکی دو شرکت کوچک صحبت از منفی شدن بازار کنیم؟!

وی با اشاره به عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس در روزهای پایانی فروردین ماه سال 92 گفت: مگر غیر از این است که در سال 92 در شرایطی که بازار شرایط ویژه ای نداشت بیش از یک میلیارد سهم هلدینگ خلیج فارس بزرگترین شرکت بورسی – تا به امروز- ، به ارزش بیش از 900 میلیارد تومان عرضه شد؟

این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری روز عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس گفت: یک روز قبل از آنکه بزرگترین شرکت بورسی و بزرگترین عرضه اصل 44 قانون اساسی صورت بگیرد نه تنها روی خودش را از این عرضه برنگرداند بلکه با جهش مثبت به استقبال این عرضه اولیه رفت اما نکته اصلی به روز عرضه هلدینگ خلیج فارس برمی گردد.

محیطی گفت: آن روز تاریخی ارزش معاملات بازار سرمایه با وجود عرضه سنگین "فارس" از مرز 12 هزار میلیارد ریال گذشت و شاخص کل آنروز بیش از 213 واحد رشد کرد و یک رکورد جدید در افزایش شاخص و ارزش معاملات را ثبت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: عرضه اولیه، یک اصل لازم و واجب برای بازارهای سرمایه و بزرگ شدن و عمیق شدن آن است اما اصل کافی نیست چون باید برای بهره مند شدن بازار از تمام ظرفیت های عرضه اولیه ، نگاه سهامدار عمده و سهامدار خرد در یک راستا و یک هدف باشد.

وی توضیح داد: اگر این برداشت به مرور زمان در ذهن سرمایه گذاران غالب شود که عرضه های اولیه فقط برای تأمین مالی شرکت هاست و بعد از آن شرکت و سهامدار عمده حمایتی از سهم نمی کنند و آنها را به حال خود رها می کنند بنای عرضه اولیه  بر بی اعتمادی گذاشته می شود و سهامدار خرد نسبت به آن واکنش منفی نشان می دهد.

محیطی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی چه بازار مثبت باشد چه بازار منفی باشد نگاه به عرضه های اولیه نادرست خواهد بود و تحلیلهای اشتباهی را به سهامداران خواهد داد پس برای رسیدن به نقطه مطلوب باید یک نگاه واقعی و به دور از بزرگنمایی به عرضه های اولیه داشت و بعد از آن نباید هدف هیچ عرضه اولیه ای فقط به آمدن به تابلو گره بخورد.


انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، عرضه ، سهم ، اوراق ، بازار ، منفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار