تخت روانچی در دانشگاه علامه:

تمامی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در صورت حصول توافق لغو خواهد شد/ از منتقدان تشکر می‌کنیم

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: تمامی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در صورت حصول توافق لغو خواهد شد.

تمامی تحریمهای مرتبط با برنامه هسته‌ای در صورت حصول توافق لغو خواهد شد/از منتقدان تشکر میکنیم
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای صبح امروز (دوشنبه) در نشست مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی، رویکرد های منتقد و موافق که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با تاکید بر اینکه ما دنبال مخفی کاری و سلاح نیستیم اظهار کرد: وقتی مردم ایران با دعاها و حمایتشان پشت سر تیم هسته‌ای هستند ما در وضعیت بهتری مذاکره می‌کنیم.
عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای گفت: هدف از مذاکره این است که تضمین دهیم برنامه ایران صلح آمیز است و تحریم‌ها برداشته می‌شود.
وی افزود: حالا اسم این کار را هر چه بگذارند (برد برد) عملی است چون ما فکر می‌کنیم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم فتوای مقام معظم رهبری و دکترین دفاعی، نظام هم این است.
تخت روانچی تصریح کرد: بنابراین ما مشکلی نداریم که به دیگران تضمین دهیم که برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است.
عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای بیان داشت: البته روشن است این تضمینی که می‌دهیم در چارچوب حاکمیت و احترام به تمامیت ارضی کشور است.
وی ادامه داد: در این چارچوب فکر می‌کنیم که کار ساده ایست زیرا ما به دنبال کا رمخفی و سلاح نیستیم از طرفی تحریم غیر قانونی و ظالمانه است و باید برداشته شود، این کار عملیست.
تخت روانچی اظهار داشت: طبیعی است که ما در یک فرآیند بده و بستانی هستیم اگر فکر می‌کنیم که نهایتا سندی به دست خواهد آمد که تمام نظرات ما را در بر بگیرد این از مذاکره حاصل نمی‌شود ولی هنر این است که شما در چارچوب خطوط قرمزی که تعیین شده طوری عمل کنید که منافعتان حفظ شود به خصوص منافع هسته‌ای دستاوردها حفظ شود  و خون شهدا پایمان نشود.
این عضو ارشد تیم هسته‌ای افزود: در این چارچوب و خطوط قرمزی که مقامات نظام مشخص کرده‌اند ما بتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم از نظر ما برد است.
وی ادامه داد: ما خودمان می‌دانیم به دنبال چه هستیم و از غیر از انرژی هسته‌ای برای استفاده صلح آمیز چیز دیگری نیست.
تخت روانچی گفت: در یکی دو ماه اینده مذاکرات بسیار پیچیده و سختی داریم فکر می‌کنیم که عملی است ولی هیچ چیز قطعی نیست.
این عضو ارشد هسته‌ای  افزود: در لوزان آنچه که اشاره شد این بود که ما راه حل‌ها را پیدا کرده‌ایم طرف مقابل ما ممکن است بازی در بیاورد و آنچه را که در مذاکرات بدان نرسیده را این بار مطرح کند.
وی ادامه داد: ما با چشمانی باز به مذاکرات ادامه می‌دهیم و به دقت همه چیز را بررسی می‌کنیم.
تخت روانچی تاکید کرد: ما هیچ وقت نمی‌پذیریم که تحت هر شرایطی به توافق برسیم یعنی هر ذلتی را قبول کنیم ما با حمایت‌های رهبری و رئیس جمهور مسیر را ادامه می‌دهیم اگر طرف زیاده روی نکند فکر می‌کنم که می‌توانیم به توافق برسیم.
عضو ارشد تیم هسته‌ای بیان داشت: من از منتقدیم بسیار تشکر می‌کنم چون ما می‌توانیم از پیشنهادات آنها در طول مسیر مذاکرات استفاده کنیم.
وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه بیانه لوزان زمینه ساز حمله نظامی و استفاده از زور است اظهار داشت: این بسیار توهین آمیز است یعنی وزیر امور خارجه متنی را امضا کرده که زمینه ساز حمله به ایران باشد این دور از انصاف است شما یک بار دیگر بیانه را بخوانید.
تخت روانچی ادامه داد: اینکه فکت شیت آمریکایی که می‌گوید آنرا ملاک نگیرید.
عضو ارشد تیم هسته‌ای بیان داشت: چیزی که در لوزان به دست آوردیم بحث در چارچوب یک سری راه‌حل‌ها بود و به هیچ وجه قبول نداریم که این برخلاف جهت امنیت کشور است.
وی با اشاره به مسئله لغو تحریم‌ها گفت: ما در مورد بحث هسته‌ای مذاکره می‌کنیم تمام تحریم‌های مرتبط با بحث هسته‌ای در شورای امنیت لغو می‌شود.
تخت روانچی افزود: چون ما بحث هسته‌ای انجام می‌دهیم طبیعی است که تحریم‌هایی که در مورد نقض حقوق بشر و تروریسم مطرح شده که خارج از شورای امنیت است چون مذاکره نکردیم و نمی‌خواستیم مذاکره کنیم معلوم است که بگویند آنها را نگه می‌داریم.
عضو ارشد تیم هسته‌ای در رابطه با اینکه آیا از فصل هفتم خارج می‌شویم یا نه؟ گفت:  برای اینکه قطعنامه‌های گذشته را لغو کنیم به تحلیل هفتم  نیاز داریم ولی فصل هفتم در ماده 41 که بحث استفاده از زور در آن نیست لازم داریم تا تحریم‌های قبلی لغو شود.
وی افزود: دلیل دیگر هم این است که بتواند تعهدات طرف مقابل لازم‌الاجرا باشد یعنی اگر ما در چارچوب فصل هفتم قطعنامه‌ای نداشته باشیم که بخواهند توافق نهایی را تعریف کنند طبیعتا طرف مقابل ما می‌تواند شانه خالی کند یعنی یک تعهد بین‌المللی براساس حقوق بین‌المللی قرار می‌گیرد.
تخت روانچی ادامه داد: نکته دیگر در مورد بحث قطعنامه فصل هفتم آیتمی است که چندین سال است در چارچوب آن تحریم‌های شورای امنیت براساس آن وضع می‌شود.
وی بیان داشت: در قطعنامه هم به صراحت اعلام می‌شود که پرونده این آیتم بسته شده  و آیتم جدید اجرای توافق جامع خواهد بود. 
عضو ارشد تیم هسته‌ای گفت: نکته آخر در بخش RMDبه هیچ وجه صحت ندارد که بعد از 10سال دوباره باید مذاکره کنیم وقتی ان شاالله به توافق رسیدیم منتشر خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: که ما بعد از توافق ژنو عین متن توافق را منتشر کردیم شما خواهید دید که ما بعد از سال دهم مذاکره‌ای نخواهیم داشت.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار