ضرورت كاهش تعرفه واردات برای مقابله با قاچاق روغن زيتون به كشور

رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات روغن زیتون انگیزه واردات قاچاق را بیشتر می‌کند، گفت: اگر این تعرفه اصلاح شود می‌توان واردات را از مسیر قانونی افزایش داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، احمد بلند نظر اظهار داشت: قاچاق روغن زیتون به داخل کشور به دلیل هزینه بالای واردات است که نظارت بهداشتیهم بر آن وجود ندارد و کیفیت این روغن‌ها نیز مطلوب نیست. 

وی افزود: افزایش سرانه مصرف روغن زیتون برای تقویت سلامت جامعه ضروری است به شرط آنکه بر بهداشت، سلامت و کیفیت محصولات داخلی و هم واردات خارجی نظارت و قاچاق نیز حذف شود. 

بلندنظر گفت: برای تشخیص روغن زیتون باکیفیت می‌توان از حس بینایی، بویایی و چشایی استفاده کرد و روغن زیتون رنگ روشن زرد مایل به رنگ سبز دارد، بوی گیاه تازه را می‌دهد و روغن با کیفیت، طعم دقیقی دارد، تلخ است و تا چند ثانیه هم سوزش گلو دارد. 

وی افزود: در حال حاضر مصرف سرانه روغن زیتون در کشور حدود ۲۰۰ گرم و در جهان ۵۰۰ گرم است. 

بلند نظر اظهار داشت: تولید داخلی روغن زیتون در سال آور تا ناآور از ۲ تا ۵ هزار تن است و بقیه نیاز کشور تا ۱۰ میلیون تن باید وارد شود. 

عضو کمیته شورای بین المللی زیتون رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به تأثیر مصرف زیتون در سلامت به شهروندان توصیه کرد: از زیتون سالم و غیرشکسته استفاده کنند و زیتون سیاه و بی‌هسته را خریداری نکنند. 

بنابراین گزارش میزان سرانه مصرف روغن زیتون در یونان ۲۴ کیلوگرم، اسپانیا ۱۴ کیلوگرم، ایتالیا ۱۲ کیلوگرم است. 

برغم مصرف پایین روغن زیتون میزان تولید داخلی برای مصرف داخلی کافی نیست و بیشتر از اسپانیا، یونان، ترکیه، ایتالیا، سوریه و تونس وارد می‌شود. 

فصل برداشت زیتون کنسروی از مهر ماه و فصل برداشت زیتون روغنی از ابتدای آذر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار