در گفتگوی ویژه خبری امشب مطرح شد؛

آقاجانی: تعرفه های پزشکی متوازن طراحی شده است/ نوبخت: ترکیب اعضای شورای عالی بیمه عادلانه نیست

معاون درمان وزیر بهداشت، دبیر مجمع انجمن‌های علمی - پزشکی و معاون سازمان نظام پزشکی کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ، تعرفه های پزشکی امسال را بررسی کردند.

معاون وزیر بهداشت: تعرفه های پزشکی متوازن طراحی شده استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "محمد آقاجانی" معاون درمان وزیر بهداشت، "علی نوبخت" دبیر مجمع انجمن‌های علمی پزشکی کشور و "محمد جهانگیری" معاون سازمان نظام پزشکی کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 5 شنبه 10 اردیبهشت ماه به بررسی تعرفه‌های پزشکی سال 94 پرداختند.

در ابتدای این برنامه آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که برخی از پزشکان معتقدند تعرفه‌هایی که امسال افزایش پیدا کرده ناکافی است و نظر شما در این رابطه چیست اظهار داشت: در بحث تعرفه های پزشکی و اصولاً تعرفه های خدمات و تولیدات و ارائه دهنده و گیرنده خدمات دولت و کارشناسان نظرات مختلفی دارند اما مهم این است که تعرفه‌ها به گونه ای وضع شود که هم ارائه خدمات به خوبی انجام گیرد و هم گیرنده خدمات به لحاظ مالی محافظت شود.

وی با بیان این که خوشبختانه دولت امسال با بررسی‌های کارشناسانه تصمیم مناسبی را برای تعرفه‌ها گرفته است ادامه داد: در سال 93 ما اجرای کتاب ارزش‌های نسبی سلامت را شاهد بودیم که دو ویرایش این کتاب منتشر شد که قدم بزرگی برای اصلاح تعرفه‌ها در جهت محافظت مالی از مردم و نقش بیمه‌ها در این زمینه بود.

تعرفه های پزشکی  بر اساس توازن طراحی شده  و قیمت‌ها، قیمت‌های واقعی هستند

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: تعرفه‌ها کاملاً بر اساس توازن تعریف شده و این ادعا نیست که این قیمت‌ها، قیمت‌های واقعی هستند ضمن این که کار دولت در سال 93 برای اصلاح تعرفه‌ها کار بزرگی بوده است و به همین دلیل جامعه پزشکی با این اقدام دولت همراهی می‌کند.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب علی نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های علمی پزشکی کشور نیز در پاسخ به این سؤال که آیا تعرفه های پزشکی امسال بر اساس تورم سالیانه طراحی شده است یا خیر اظهار داشت: 20 سال پیش که بنده معاون درمان وزارت بهداشت بودم برای این که موضوع تعرفه‌ها راز بلاتکلیفی خارج کنیم قانونی را گذراندیم که باید تعرفه‌ها واقعی شوند تا صره از ناصره مشخص شود اما این که چرا این اتفاق نیفتاد مسئولین مملکتی باید پاسخ دهند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین بهانه برای عدم اجرای این قانون این بود که مقدار پولی که از درآمد ناخالص داخلی به بخش سلامت واریز می‌شود ناکافی است اما خوشبختانه به برکت حضور دولت جدید دنبال این بودیم که بتوانیم این قانون را درست عمل کنیم و این اتفاق افتاد لذا در حال حاضر ما دیگر حق نداریم نارضایتی را در جامعه پزشکان داشته باشیم.

وی با بیان این که دولت پول هنگفتی را به بخش سلامت اختصاص داده است اما ما در برنامه ریزی‌ها مشکل داریم تصریح کرد: قرار بود تعرفه‌ها واقعی شود و هر سال بر اساس تورم افزایش یابد اما تعرفه های سرپایی واقعی نشد و علی رغم این که مبلغ زیادی به بخش سلامت واریز شد چون بحث تعرفه گذاری‌ها از پایه دچار مشکل است در نتیجه تصمیمات دیگر نیز با مشکل مواجه می‌شود.

در ادامه برنامه امشب محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور نیز اظهار داشت: حرکتی که در دولت تدبیر و امید شروع شد حرکت بسیار خوب و گران قدری است چرا که حوزه سلامت سالیان سال بود که مورد بی مهری قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: طی یک برنامه ریزی منسجم قرار بود که ما عدالت را به بخش سلامت بیاوریم لذا قسمتی از خدمات سلامت در قالب ارزش نسبی در سال 93 با همکاری سازمان‌های بیمه گر تصویب شد.

آقاجانی در ادامه برنامه با اشاره به این که پیشنهاد هیأت وزیران به مصوبه شورای عالی بیمه نزدیک بود گفت: حدود 15 درصد رشد در تعرفه ویزیت سرپایی داشتیم.

وی با اشاره به این که رقم ها را کلینیک در بخش خصوصی ثابت است اظهار داشت:در کتاب ارزش‌های نسبی توجه ویژه ای به این مباحث شده است به گونه ای که ضرورت این مسئله وجود داشت که امسال باز هم به این موضوع پرداخته شود.

تعادل نسبی در تعرفه های پزشکی در رشته های مختلف برقرار است

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به این که تعادل نسبی در بین رشته های مختلف برقرار است ادامه داد: باید بین گروه های مختلف تعادل ایجاد شود.

آقاجانی با اشاره به این که در کتاب ارزش‌های نسبی سلامت به تعرفه‌ها توجه شده است گفت: متأسفانه بسیاری از رشته‌ها مغفول مانده‌اند.

وی با بیان این که میانگین رشد بسیار بیشتری را در رشته های شاهد هستیم که درآمدشان زیاد است افزود: در طراحی تعرفه امسال به تعادل بین منابع بیمه و تعرفه پرداخته شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت  با بیان این که تعرفه در بیمارستان‌های دولتی برای شهری نشینان 6 درصد و برای روستاییان 3 درصد است گفت: وزارت بهداشت به این موضوعات توجه ویژه دارد.

بدهی بیمارستان‌ها شناور در حال تغییر است

آقاجانی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون رقم بدهی بیمارستان‌ها افزود: بدهی بیمارستان‌ها و مطالبات آن‌ها شناور و در حال تغییر است.

وی با بیان این که این بدهی‌ها به چند ماه می‌رسد اظهار داشت: بدهی‌ها در مقایسه با گذشته بهتر شده است بنابراین 3، 4 ماه عقب هستیم.

معاون درمان وزیر بهداشت  با بیان این که در بیمارستان‌های خصوصی بحث بیمه تکمیلی مطرح است ادامه داد: امیدواریم سال 94 سال متفاوتی برای بیمه های تجاری باشد.

وی افزود: انجمن‌های پزشکی همراهی خوبی با وزارت بهداشت داشته‌اند به گونه ای در 6 ماهه دوم سال 93 برای اصلاحیه ویرایش کتاب ارزش‌ها 460 جلسه با انجمن‌های 28 گانه برگزار شد.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: همراهی جامعه پزشکی با طرح نظام جامعه سلامت بسیار خوب بود.

نوبخت در ادامه برنامه با تاکید بر این که در کشور باید به دنبال شفاف سازی افزود: در مملکت ما بخش خصوصی ورود پیدا کرده تا بتواند به رقابت بپردازد.

دبیر مجمع انجمن‌های علمی پزشکی کشور با اشاره به این که نباید بدون حساب و کتاب عمل کرد گفت: وزیر بهداشت و رئیس کل نظام پزشکی همکاری‌های خوبی را با یکدیگر داشته‌اند.

ترکیب اعضای شورای عالی بیمه عادلانه نیست

وی با تاکید بر این که ترکیب شورای عالی بیمه عادلانه نیست بیان کرد: متأسفانه عدالت در رشته های مختلف وجود ندارد.

نوبخت با تاکید بر اینکه برخی رشته های درآمد بالایی دارند ادامه داد: آمارهای وحشتناکی در برخی رشته‌ها وجود دارد به طوری که برخی رشته‌ها درآمد یک میلیارد و دویست هزار تومانی داشته باشند.

دبیر مجمع انجمن‌های علمی پزشکی کشور با اشاره به این که متأسفانه برخی این شغل را رها کرده‌اند گفت:نباید این کشور را با سایر کشورها مقایسه کرد.

جهانگیری در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که نباید بار تعرفه‌ها را بر دوش مردم گذاشت افزود: بیمه های تأمین اجتماعی 17 درصد رشد داشته است.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این که میان متخصص پزشک عمومی در بخش خصوصی و عمومی فاصله زیاد است گفت: وزیر بهداشت چندین بار اصرار داشته تا بار رشد تعرفه‌ها در بخش دولتی کمتر کنیم.

وی با اشاره به این که در شورای عالی بیمه این موضوع مصوب شده است افزود: بیمه های پایه با نظام سلامت همراهی خوبی داشته‌اند.

جهانگیری با اشاره به این که پرداخت‌ها خوب انجام نشده است بیان کرد: درآمد بخش خصوصی در این حوزه دچار مشکل شده است.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این که بیمه‌ها باید بار تعرفه های پزشکی را متحمل شوند خاطر نشان کرد: در همه صنوف شاهد تخلفاتی هستیم به گونه ای که اگر تخلفی به سازمان گزارش داده شود به طور جدی به بررسی آن خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
حرکتی که در دولت تدبیر و امید شروع شد حرکت بسیار خوب و گران قدری است
کاش این امید برای مردم باشه
آخرین اخبار