بیدگلی مطرح کرد؛

طرح «گشایش متقابل، تجارت آسان» گامی به سوی تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه

سفیر ایران در آنکارا طرح «گشایش متقابل، تجارت آسان» بین ایران و ترکیه را تسهیل کننده تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ۲ کشور برشمرد.

طرح «گشایش متقابل، تجارت آسان» گامی به سوی تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیهبه گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علیرضا بیگدلی" سفیر ایران در ترکیه در صفحه مجازی خود نوشت: طرح «گشایش متقابل، تجارت آسان» ایران و ترکیه راهبرد بلندمدت همکاری‌های اقتصادی دو کشور در بخش تجارت است و این راهبرد، تجارت آسان دو کشور با یکدیگر برای دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.
 
سفیر ایران می‌افزاید: برای ایران، امکان دسترسی آسان‌تر به بازار اروپا و برای ترکیه امکان دسترسی آسان‌تر به بازارهای آسیای مرکزی، قفقاز، شبه قاره هند و خلیج فارس را تأمین می‌کند.
 
پس از اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی و بهبود دروازه‌های مرزی، حمل و نقل در این راهبرد جایگاه ممتازی دارد، توافق 2 کشور در جریان اولین اجلاس شورای عالی روابط در خرداد 93 درباره حل و فصل مشکلات بخش حمل و نقل جاده‌ای، توافق 2 کشور درباره اتصال شبکه‌های راه‌آهن 2 کشور در مرز بازرگان در دومین اجلاس شورای‌ عالی روابط در فرودین 94 و مشارکت بخش خصوصی ترکیه در توسعه شبکه‌های حمل و نقلی کشورمان گام‌های مهمی در این حوزه است.
 
انجام آخرین آزمون‌های عملیاتی بزرگ‌ترین «فری بوت» حمل و نقل ترکیه در دریاچه وان نویدبخش ارتقای نقش حمل و نقل ترکیبی در روابط 2 کشور است.
 
در ادامه این مطلب آمده است: طول این فری بوت هفت طبقه‌ای 136 متر و عرض آن 24 متر است. این فری بوت از ظرفیت 50 واگن قطار برخوردار بوده و می‌تواند بار چهار کشتی را در عرض 3 ساعت و 15 دقیقه بین 2 سوی وان یعنی وان – تاتوان حمل کند؛ این فری بوت در ماه مرداد 94 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و انتظار می‌رود تا پایان امسال دومین فری بوت نیز در دریاچه وان آماده بهره‌برداری شود.
 
ایران همچنین خواهان اتصال شبکه راه‌آهن سراسری آسیا از طریق تکمیل راه آهن دور دریاچه وان است و به این ترتیب، طرح موسوم به «گشایش متقابل، تجارت آسان» در دستیابی 2 کشور به اهداف اقتصادی و تقویت تجارت خارجی ایران و ترکیه در چارچوب سند چشم‌انداز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار