آلودگی ها و عوامل بیماری زا در آشپزخانه

همیشه دقت می کنیم غذایی که می خوریم سمی ویا حاوی مواد نفتی نباشد،اما به طور متوسط در خانه بیش از 400 نوع ماده شیمیایی وجود دارد که برخی از آنها سمی و برخی هنوز تست نشده اند.

به گزارش گروه کلینیک باشگاه خبرنگاران، به گزارش خبرنگارککلینیک باشگاه خبرنگاران؛ با وجود مطالعات انجام شده بر کم خطر تر بودن مواجه کوتا ه مدت با مقدار کم مواد سمی موجود در خانه ها ، می توان با اتخاذ اقذاماتی ساده میزان مواجه را کاهش داد.

با کاهش میزان مواجه هرچند اندک ،علایم آسم وآلرژی و سردرد و  حساسیت های پوستی کاهش می یابدو در دراز مدت از  خطرابتلا به  سرطان و ناباروری کاسته می شود.

از جمله راهکارهای موثر در این راه " درآوردن کفش ها قبل از ورود به خانه است" با این روش تا 80 درصد به کاهش مواجه با مواد سمی نزدیک شده اید چراکه ته کفش می تواند دارای مواد حاوی سرب؛ گرد و غبار و برخی مواد آلوده دیگر  باشد.

راهکار بعدی باز کردن پنجره ها ست. هوای داخل خانه معمولا 5 برابر بیشتر از هوای بیرون آلوده است ، بنابراین هر زمان که هوا خوب بود ؛ پنجره ها را باز کنید.

بیشتر لباس ها در خشکشویی ها در مواجه با ترکیبات آمونیوم هستند که در ابتلا به آسم و آلرژی موثر است و همچنین استون موجود درلاک پاکن ها  هم اثری مشابه دارد علاوه بر این ها حوله ها هم می توانند حوله ها می توانند این مواد شیمیایی را به خوبی جذب کنند.
پاکسازی لباس هایی که در مکان هایی عمومی ماند گاراژ هستند ، از ماده حلالی به نام perchloroethylene، این ماده ، به الیاف می چسبد و در صورت استنشاق موجب سردرد، سرگیجه، مشکلات بینایی ، حساسسیت و مشکلات تنفسی می شود.

حذف مواد فرار راه حل بعدی است. پرده های حمام معمولا دارای جنس ونیل کلراید هستند که این ماده براساس مطالعات دارای 108 نوع ترکیبات آلی فرار متفاوت است و در دمای حمام به حالت گازی در می آید که به طور بالقوه باعث تحریک سردرد، تهوع، سرگیجه و چشم و گلو می شود. این مواد هم چنین در قوطی های رنگ نیز وجود دارند.

تماس با بعضی ترکیبات شیمیایی باعث آسیب به اعصاب،چشم،پوست،سدرد و تهوع می شود.چنانچه شما در خانه مشکل حضور حشرات را احساس می کنید ، سعی کنید از حشره کش هایی با سمیت کمتر استفاده کنیدو به برچسب روی ظروف حشره کش که میزان سمیت را از احتیاط تا هشدار نشان می دهد را توجه داشته باشید.

برخی از پلاستیک ها از ماده ای به نام bisphenol-A (BPA),  تشکیل شده اند .در سال 2012 FDA استفاده از این نوع پلاستیک را برای فنجان و ظروف مخصوص نوزادان ممنوع کردو در سال 2013 مطالعات نشان داد این نوع پلاستیک در چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و دیگر بیماری ها در بزرگسالان همراه است.
 
بنابراین توصیه می شود از این نوع پلاستیک استفاده نشود به ویژه در مایکروویو و ماشین ظرفشویی .نکته مهم این است که این ماده در بدن سریع  عبور می کند و خطر ناشی از آن کم می شود.

راهکار بعدی استفاده از پاک کننده ها طبیعی برای تمیز کردن است ؛ یکی از این پاک کننده های طبیعی ، ترکیب نیم  قاشق چای خوری جوش شیرین،1 قاشق مایع ظرفشویی و دو لیوان آب گرم است.

به عنوان راهکار پایانی  عدم استفاده از اسپری های تمیز کننده مصنوعی ، از پارچه های خشک میکرو فایبر استفاده شود که به جای پراکنده کردن ذرات،به جذب بخش زیادی از  گرد و غبار کمک می کند.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار