خلیلی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

آل‌سعود در پی سربازان اجاره‌ای/ سعودی‌ها بحث‌های انسان دوستانه را با مداخله اشتباه می‌گیرند

یک کارشناس ارشد غرب آسیا: مداخله نظامی سعودی صریح‌ترین شکل دخالت یک کشور در کشور دیگر است. این دخالت‌ها نمونه‌ی بارز، مبرهن، سنددار و مشخصی هستند که تمام دنیا آن را می‌بیند.

"سیدحسن خلیلی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اعلام آتش‌بس پنج روزه در یمن اظهار داشت: آتش‌بس احتمالی از روز سه شنبه آغاز خواهد شد، ولی من  جدیتی در این کار نمی‌بینم.

این کارشناس ارشد غرب ‌آسیا افزود: سعودی‌ها تا به‌ حال چندین مورد بدقولی داشته‌اند ولی معتقدم، اگر نهادهای حقوق بشری، به‌صورت جدی در این امر وارد شوند، ممکن است، بتوان به هر دو دولت آمریکا و عربستان فشارهایی را وارد کرد.

وی تصریح کرد: در این راستا می‌توان به فشارهای نهادهای حقوق‌بشری (که البته تا به حال هیچ اقدام خاصی هم نکرده‌اند) امیدوار بود ولی در غیر این‌صورت اگر موضوع آتش‌بس به دو دولت (واشنگتن و ریاض)  واگذار شود، آن‌ها قاطعیت و سابقه‌ای در این زمینه نشان نداده‌اند.

خلیلی با اشاره به عدم پایبندی ریاض به بیانیه اخیر آتش‌بس در یمن گفت: عربستان هنوز نتوانسته مسائل داخلی خود را حل کند.جناح‌های مختلفی در این کشور وجود دارد که برخی موافق و برخی مخالف ادامه حملات هستند.

این کارشناس ارشد غرب ‌آسیا تصریح کرد: فعلا جناحی که موافق تداوم حملات به یمن است، قدرت گرفته و طبعا کسانی که مخالفند، به‌دلیل منافعشان سکوت کرده‌اند و البته ممکن هم است که توانایی فشار بر دولت این کشور را نداشته باشند.

وی ادامه داد: بحث اصلی این است که نهادهای حقوق بشری که برای کوچک‌ترین مسئله‌ای مانند؛ پرتاب سنگ به یک خودروی نظامی در سرزمین‌های اشغالی، آن‌همه سر و صدا بلند می‌کنند، اکنون در رابطه با بحران یمن هیچ اقدام موثری را انجام نمی‌دهند.

خلیلی اضافه کرد: کم‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی نسبت به بحران یمن، نشان‌دهنده سیاست‌های دوگانه این نهادهاست و کارایی آن‌ها را به شدت زیر سوال می برد. 

این کارشناس ارشد غرب ‌آسیا با اشاره به اعزام نیروی زمینی ریاض و متحدینش به یمن گفت: آن‌ها تمایل به حمله زمینی دارند ولی تا به‌حال نتوانسته‌اند، سربازان اجاره‌ای را به خط کنند.

وی عنوان کرد: ریاض جرأت استقرار نیروی زمینی در یمن را ندارد و به‌ دنبال آن است که چنین حملاتی را توسط کشورهای دیگر انجام دهد، چرا که هزینه، تبعات و کشته شدن سربازان برای دولتی خواهد بود که در ازای پول، خواهان کمک بوده ولی آن‌ها تا به‌ حال موفق به جلب رضایت متحدینشان نشده‌اند. 

خلیلی افزود: در جنگ ششم دولت عربستان مستقیما وارد جنگ با یمنی‌ها شد و شکست سختی خورد، در نتیجه تنها چشم امیدشان به کشورهایی است که اکنون با آنها رایزنی می‌کنند که تاکنون هم موفق نبوده‌اند.

این کارشناس ارشد غرب ‌آسیا اظهار داشت: بعید است سعودی‌ها تا زمانی که نتوانند افرادی را خارج از این کشور برای حمله پیدا کنند جرأت چنین کاری را داشته باشند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه جدید عربستان درمورد مداخله ایران در منطقه گفت: سعودی‌ها بحث‌های انسان دوستانه را با مداخله اشتباه می‌گیرند.

خلیلی افزود:‌ اگر بنا به مداخله ایران در منطقه باشد، مداخله نظامی سعودی صریح‌ترین شکل دخالت یک کشور در اوضاع کشور دیگر است. این دخالت‌ها نمونه‌ی بارز، سنددار و مشخصی است که تمام دنیا هم آن را می‌بیند.

این کارشناس ارشد غرب ‌آسیا اضافه کرد: اینکه سعودی‌ها به مواردی(دخالت ایران در یمن) اشاره می‌کنند که قابل اثبات نیست، تنها یک بهانه برای کشتار مردم این کشور است.

وی تصریح کرد: ایران با تمام کشورهای مسلمان، بدون هیچ مداخله‌ای رابطه‌ی دوستانه دارد و یکی از وظایف جمهوری اسلامی ایران حمایت از  مسلمانان است.

این کارشناس ارشد غرب ‌آسیا گفت: آیا اینکه ایران در خصوص کشتار مسلمانان موضع می‌گیرد و انتقاد می‌کند، معنی‌اش مداخله است؟! ولی کشوری بدون هیچ قاعده و قانونی مردم یک سرزمین را بمباران و خون به پا می‌کند مداخله نیست.

خلیلی تاکید کرد: ایران تا به حال هیچ مداخله‌ای در یمن نکرده و کماکان فقط بر لزوم آتش بس و گفتگوهای یمنی- یمنی تاکید کرده است.

این کارشناس ارشد غرب آسیا ادامه داد: تنها بهانه‌ی حمله‌ی ریاض به یمن حمایت از رئیس جمهوری است که خودش استعفا داده و آن‌ها
می‌خواهند، منصورهادی را به قدرت برگردانند.

خلیلی عنوان کرد: اولا آن‌ها اجازه‌ای ندارند که رئیس‌جمهوری که توسط مردم بر کنار شده را بخواهند به قدرت برگردانند و دوم اینکه اگر فرض را بر این بگذاریم که چنین  اجازه‌ای هم داشته باشند، آن‌ها کدام رئیس جمهور را می‌خواهند برگردانند، رئیس جمهوری که مستعفی است که دیگر اسمش رئیس جمهور نیست و این‌ها بهانه‌هایی برای دخالت واضح و آشکار در یمن است.

شایان ذکر است، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «عادل الجبیر» همتای عربستانی وی در نشستی خبری در ریاض اعلام کردند، درباره آتش‌بس در یمن به مدت ۵ روز برای انجام امدادرسانی بحث و تبادل نظر کردیم.

کری گفت: از طرح عربستان سعودی درباره اعلام آتش‌بس انسانی برای پنج روز در یمن استقبال می‌کنیم و زمان آتش‌بس به زودی اعلام می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری مشترک افزود: از نقش ایران در  بی‌ثبات‌سازی منطقه و همچنین نقش حزب الله در عراق و یمن نگران هستیم.

وی با اشاره به اخبار ضد و نقیض درباره حمله زمینی به یمن گفت: هنوز گزینه حمله زمینی به یمن را مورد بررسی قرار نداده‌ایم و آمریکا و  عربستان هیچ گونه اظهارنظری درباره اعزام نیروی زمینی نکردند.

وزیر خارجه آمریکا که در ریاض به سر می‌برد، بدون اشاره به تجاوزات سعودی علیه یمن و جنایات این کشور در حق مردم بی‌گناه یمن افزود: حوثی‎ها باید به آتش‌بس انسانی در یمن پایبند باشند.

جان کری با تاکید بر اینکه زمان اعلام آتش بس در یمن به زودی اعلام می‌شود، افزود: اگر حوثی‌ها با آتش‌بس موافقت کنند تمدید آن در صورت نیاز امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر، «عادل الجبیر» وزیر خارجه جدید عربستان و سفیر سابق این کشور در واشنگتن ضمن ادعای مداخله ایران در تحولات منطقه اعلام کرد، که با جان کری درباره مداخله ایران در خاورمیانه از جمله یمن بحث و گفت‌‎و‌گو کردیم و با آن مخالفیم.

وی با ادعای اینکه حوثی‌ها مانع عملیات امدادرسانی به یمن می‌شوند، تاکید کرد که با طرف آمریکایی درباره آتش‌بسی پنج روزه برای انجام امدادرسانی مذاکره کردیم و طرف حوثی باید برای عدم نقض آتش بس تضمین بدهد.

الجبیر در نشست خبری مشترک با جان کری گفت: از تلاش‌های سازمان ملل برای جمع کردن احزاب یمنی در هر مکانی که هستند، استقبال می کنیم.

وی گفت: هنوز با حوثی‌ها درباره آتش‌بس در یمن که باید سراسر کشور را شامل شود، وارد مذاکره نشده‌ایم و زمان آن به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حسن ، خلیلی ، آتش بس ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار