باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

خودنمایی کالای وارداتی در سازمان‌های دولتی/ از دست‌های پشت پرده واردات تا خواب غفلت مسئولان

برخلاف شعار حمایت از تولید داخلی، بیش از 90 درصد اقلام مورد استفاده در سازمان‌های دولتی و خصوصی از خودکار و قلم روی میز وزرا گرفته تا کاغذ و حتی ناهار کارمندان دولت که با عطر و طعم برنج‌های خارجی آغشته شده، وارداتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛ در حالیکه حمایت از تولید داخل از اولویت‌های اصلی دولت و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، اما اینطور به نظر می‌رسد هنوز تا تحقق کامل آن فاصله بسیار است.

همین چند وقت پیش بود که مقام معظم رهبری بر استفاده از کالای تولید داخل و حمایت از تولید کنندگان تاکید کردند، امری که موجب شد تا دولت تدبیر و امید آن را جز ماموریت‌های مهم خود بخواند و وزارت صنعت، معدن و تجارت را مامور نماید که مصوبه خرداد ماه سال گذشته دولت مبنی بر تعیین فهرست کالاهای مشابه تولید داخل و ممنوعیت خرید و واردات آن برای کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی را با توجه به افزایش مستمر قابلیت‌های تولیدی به ویژه در حوزه تولیدات دانش بنیان را مورد بازنگری قرار داده و فهرست جدید این کالاها را به دولت ارایه کند.

این آغاز راه حمایت از تولید داخل بود و پس از آن علی ربیعی پیرو دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ بخشنامه‌ای به تمامی سازمان‌ها و صندوق‌های تابعه جهت‌گیری تهیه و خرید اقلام مورد نیاز از تولیدات داخل را تعیین کرد.

طبق بخشنامه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی روسای سازمان‌ها و صندوق‌های تابعه موظفند، کمیته‌ای به منظور بررسی خریدهای خارجی تشکیل، تا ضمن بررسی ضرورت و عدم وجود تکنولوژی کالای مشابه داخلی، امکان جایگزینی و امکان ساخت داخل را بررسی کنند. همچنین کمیته مذکور لیست خریدهای خارجی در مجموعه‌های تابعه را جمع آوری و تصمیم مناسب را باید اتخاذ کنند.

بر اساس این گزارش می‌توان گفت: بیش از 90 درصد اقلام مورد استفاده در سازمان‌های دولتی و خصوصی وارداتی است از خودکار و قلم روی میز وزرا گرفته تا کاغذ و حتی ناهار کارمندان دولت نیز با عطر و طعم برنج‌های وارداتی آغشته شده است.

در کنار آن نباید از لوازم الکتریکی و الکترونیکی و همچنین کامپیوتر و ماوس‌ها و سایر اقلام مورد استفاده در سازمان‌ها غافل شد.

به گفته رییس اتحادیه نوشت‌افزار تهران بیش از 500 میلیون عدد خودکار سالانه در کشور مصرف می‌شود و تنها 100 میلیون عدد از این خودکارها در کشور تولید میشود.

هدایتیان شیرازی معتقد است اگر دولت از تولید کنندگان حمایت‌های لازم را انجام دهد امکان افزایش تولید فراهم شده و کشور از واردات بی‌نیاز می‌شود.

این تنها یک روی سکه است و روی دیگر سکه این است که گویی دست‌های پشت‌پرده در سال‌های گذشته ایران را به بهشتی برای کالاهای وارداتی تبدیل کرده و برای مسئولین مربوطه لالایی خوانده تا از خواب غفلت بیدار نشوند.

تنها یک نگاه گذرا به آمار واردات گمرک در سال‌های گذشته بیانگر این موضوع است که چین جزء اولین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود.

براساس آمار گمرک در سال گذشته پنج میلیون و 362 هزار تن کالا به ارزش 12 میلیارد و 561 میلیون دلار از چین به ایران وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی 18.28 درصد و از نظر ارزشی 28.34 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

می‌توان گفت: اگر یک سوم هزینه‌ای که صرف واردات کالا در طول این سال‌ها شد صرف حمایت از تولید داخلی می‌شد اکنون روی میزمسئولان ما کالاهای وارداتی خودنمایی نمی‌کرد.

در کنار آثار مخرب اقتصادی که در دل کالاهای وارداتی نهفته است از این نکته نیز نباید غافل شد که امروزه با پیشرفت تکنولو‍‍ژی و استفاده از ابزارهای هوشمند تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های کشور از طریق استفاده از سرورها و سایر ابزارها سعی در انتقال اطلاعات و حفظ داده‌های خود دارند، در معرض آثار جانبی آن و امکان سوء استفاده توسط سایر کشورها قرار دارند.

مسئولان نیز باید به این نکته توجه ویژه نمایند که  تا چند سال آینده با از دست رفتن اطلاعات محرمانه کشور و سازمان‌ها زیر سایه غفلت و یا بی‌توجهی، کاسه چه کنم، چه کنم به دست نگیریم.

هر چند که حمایت از تولید داخل یک شبه امکانپذیر نیست اما می‌توان با تصمیمات صحیح و درست برای آینده اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کرد و حمایت از تولید داخل تنها در تصمیمات کوتاه مدت و لحظه‌ای خلاصه نشود.

گزارش: فاطمه کامرانی


انتهای پیام/
برچسب ها: کالا ، واردات ، صادرات ، دولت ، غفلت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۰:۲۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
درسته یک شبه درست نمی شه آیا اقدامی هم کردید که ببینید میشه یا نمیشه؟ اول کیفیت کالا و خدمات قابل ارائه به مردم را ارتقا دهید فعلا ؟بعد ببینید مردم استقبال می کنند از کالای ساخت وطن یا نه .
خواهش می کنم کنفرانس و سمینار نمایش هم برگزار نکنید اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۰۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
خدا پدر و مادرت را بیامرزد کی به این چیزا اهمیت میده مدیر فقط حقوقشرو بگیره و چند زیر دستی داشته باشه بستشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
مبارزه با فساد را بایستی از همین جا شروع نمائید ودست افراد مغرض را در هر سمتی هستند قطع نمائید تا بقیه متخلفین حساب کار خود را نمایند.والله بایستی در این راه جدیت داشته باشید ومطمئن باشید هیچ اتفاقی نمی افتد زیرا شرع وملت پشتبان آن است.بس است دیگر شعار!!
آخرین اخبار