سفر هیات آمریکایی به ایران تکذیب شد/نیاز ٧,٥ میلیارد دلاری برای تحقق ظرفیت تولید

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، با رد سفر هیئت آمریکایی به ایران گفت: شریک آمریکایی یک شرکت اروپایی درخواست کرده بود که زنبیل خود را در صف مذاکره با ایران قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمیدرباره خبر سفر هیئت آمریکایی به ایران که به نقل از وی منتشر شده بود گفت: من هرگز نگفته بودم که هفته آینده یک هیئت از آمریکا به ایران سفر می کند. در واقع من اشاره کرده بودم به سفر یک شرکت اروپایی که شریکی آمریکایی داشت. من در نشست با آنها پرسیدم که چگونه با داشتن یک شریک آمریکایی حاضر به مذاکره با ایران شدید که آنها گفتند که شریک آمریکایی خود دستور داده است که زنبیل خود را در صف مذاکره با ایران قرار دهیم تا نوبت مان از دست نرود.

 مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اعلام کرد: خبر سفر هیئت آمریکایی به ایران به وزارت خارجه این کشور نیز کشیده شد و آنها نیز این موضوع را تکذیب کردند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه و فناوری هستیم گفت: برای آقای ظریف آرزوی موفقیت در مذاکرات هسته ای را داریم؛ چرا که کشورهای اروپایی و آسیایی (ژاپن و هند) در مذاکرات اعلام کردند حضورشان در طرحهای پتروشیمی ایران منوط به توافق هسته ای است.
 
شعری‌مقدم با بیان این که هم اکنون همه سرمایه ها و دارایی های مشهود ما از دست رفته و با دارایی های نامشهود خود یعنی دانش، اطلاعات و تجربه های کارکنان خود پیش می رویم، گفت: مهمترین مولفه اجرایی ما حرکت به سمت پژوهش و فناوری و کاربردی کردن آن در صنعت پتروشیمی بویژه در صنایع پایین دست است و به همین دلیل تلاش می کنیم این برنامه ریزیها به توسعه ای مدون و مستقر کردن دانش و فناوری منتهی شود.

وی با بیان این که اجرای مدیریت دانش در راس فعالیتهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته است، افزود: با این شرایط هم اکنون نمی توانیم برای صنعت پتروشیمی برنامه ریزی کنیم زیرا برای برنامه ریزی باید سرمایه و پول در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم این برنامه ریزیها را اجرایی کنیم، اما هم اکنون چنین شرایطی فراهم نیست و باید طبق یک نقشه راه بخش خصوصی را فعال و برای رسیدن به چشم انداز طبق همین برنامه حرکت کنیم.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه پتروشیمی در ٦ جلد گفت: به ظرفیت رساندن واحدهای تولیدی موجود تا سقف ٦٠ میلیون تن یکی از مهمترین برنامه های ماست که تاکنون تنها ٤٥ میلیون تن آن محقق شده است، تلاش ما رساندن این رقم در سال ٩٤ به ٥٠ میلیون تن و بیش تر است اما این تفاوت ١٥ میلیون تنی نیاز به ٧,٥ میلیارد دلار پول دارد و ما تلاش می کنیم بدون نیاز به پول و از طریق تامین خوراک که شرکت ملی نفت ایران قول آن را داده است و همچنین تلاش و تدبیر مدیریتی این ٦٠ میلیون تن را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به ٦٧ طرح نیمه کاره پتروشیمی اشاره کرد و گفت: این پروژه ها  ٢٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند که باید برای تکمیل آنها برنامه ریزی صورت گیرد، بسیاری از این واحدها مشکلات ملک، خوراک و یا سرمایه گذاری ندارند و تنها منتظر ارز هستند.

شعری مقدم در ادامه افزود: تعدادی از این واحدها از طریق فاینانس ٢ تا ٣,٦ میلیارد یورویی چین تامین مالی شده اند که امیدواریم این تامین مالی هر چه زودتر نهایی شود، همچنین ١٥ طرح از این ٦٧ طرح نیازی به ارز ندارند و با پیگیری محدودی بدون شک امسال به بهره برداری می رسند.

 وی با اشاره به اینکه برای توسعه صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه و فناوری هستیم گفت: برای آقای ظریف آرزوی موفقیت در مذاکرات هسته ای را داریم؛ چرا که کشورهای اروپایی و آسیایی (ژاپن و هند) در مذاکرات اعلام کردند حضورشان در طرحهای پتروشیمی ایران منوط به توافق هسته ای است.
 
وی تنها دارایی مشهود این صنایع را دانش، اطلاعات و تجارب خواند و اظهار گفت: در تلاشیم این دانش را توسعه داده و در اختیار نیازمندان صنعت پتروشیمی قرار دهیم.لازمه برنامه ریزی داشتن سرمایه و دارایی است از همین رو ما با در اختیار داشتن سرمایه مورد نیاز نقشه راهی را تدوین کرده ایم تا ان شا الله تا 1404 به اهداف مورد نظر دستیابیم.
 
شعری مقدم در ادامه به بیان اولویت های صنایع پتروشیمی پرداخت و عنوان کرد: یکی از اولویت های ما به کارگیری کام 60 میلیون تن ظرفیت است که به حدود 7.5 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد اما به دلیل در اختیار نداشتن این سرمایه در تلاشیم با اقدامات مدیریتی و تامین خوراک بدون نیاز به سرمایه این فعالیت را انجام دهیم.
 
وی از وجود 67 طرح نیمه تمام با پیشرفت 20 تا 90 درصد سخن گفته و عنوان کرد: این طرحها با تامین ارز از طریق صندوق توسعه و همچنین فاینانس چین به بهره برداری خواهند رسید که 15 طرح آن در مرحله ای قرار دارند که در سال جاری شاهد بهره برداری کامل آنها باشیم.
 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی حجم  فاینانس چین در طرح های پتروشمی را دو میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: چینی ها باید در طرح های پتروشیمی ایران 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.
 
وی در ادامه از تامین گاز مورد نیاز پتروشیمی از فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 خبر داده و گفت: تنها مشکل ما تامین اتان است که وعده تامین 700 تا 800 هزار تن از این گاز تا پایان تابستان داده شده است تا این امکان را داشته باشیم واحد کاویان و کاویان 2 را که تنها منتظر خوراک هستند، راه اندازی کنیم.
 
شعری مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت تعیین نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها اظهار داشت: نرخ خوراک نیاز به آیین نامه ای دارد که در سه وزارتخانه اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و نفت در حال تدوین بوده تا به زودی پیشنهاد نهایی توسط وزرت نفت برای بررسی به دو وزارتخانه مذکور ارائه شود. یکی از محاسن مصوبه تعیین نرخ برای خوراک گازی پتروشیمی ها تعیین تکلیف بلندمدت واحدهای پتروشیمی است.
 
معاون وزیر با بیان این که باید دولت در مدت زمان محدود از صنایع ضعیف حمایت کند گفت: هم اکنون واحدهای پتروشیمی به دلیل محدویت در استفاده از فناروی های جدید و کمبود سرمایه توان رقابت با واحدهای بزرگ را ندارند؛ اگرچه انتظار کمک دائمی به این واحدها نداریم اما نیاز است به مدت پنج سال به واحدهای صنعتی ضعیف یارانه پرداخت شود تا آنها بتوانند در این مدت ظرفیت تولید و فناوری خود ارتقا دهند.
 
شعری مقدم از دو واحد آریا ساسول و پتروشیمی راز به عنوان واحدهای برتر صنعت پتروشیمی یاد کرد و گفت: واحد رازی علی رغم تمام مشکلاتی که داشت زمانی که به ترکها واگذار شد به یک واحد نمونه تبدیل شد به گونه ای که هم سهام داران و هم کارکنان آن از این شرایط راضی هستند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار