ولایتی در اولین نشست گفتگوهای استراتژیک ایران- افغانستان:

ایران هزینه زیادی در حمایت از افغانستان پرداخته است/«مقاومت» فصل مشترک فرهنگ ایران و افغانستان

اولین نشست گفتگوهای استراتژیک ایران افغانستان با حضور مقام‎های ارشد افغان در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران اولین نشست گفتگوهای استراتژی‌های ایران و افغانستان با محورهای «مسائل امنیتی- استراتژیک در روابط ایران و افغانستان، آینده تعاملات اقتصادی دو کشور، فرصت‌ها و چالش‌های مناسبات فرهنگی و اجتماعی» بعد از ظهر امروز با حضور مقامات ارشد افغانستان در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع  تشخیص مصلحت برگزار شد.

بر اساس این گزارش علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نشست برگزار شده اظهار داشت: کار صورت گرفته در نوع خود جزء کارهای ارزشمند و کمیاب است.

وی افزود: در گذشته که بنده در وزارت خارجه بودم جلساتی در مرکز مطالعات و زارت خارجه با مسئولین بلند پایه افغانستان برگزار می‌شد، در آن زمان بیشتر ملاقات‌ها و دیدارهای ما با مسئولان جهادی افغانستان بود و جمهوری اسلامی وظیفه خود می‌دانست که از ملت افغانستان حمایت کند.

ولایتی با بیان اینکه  جمهوری اسلامی بابت این حمایت هزینه داد و باید هم هزینه می‌داد تصریح کرد: یکی از مقامات شوروی سابق در ‌آن زمان سفری به تهران داشت و من در ملاقاتی که با داشتم به وی گفتم، چرا موشک در اختیار صدام قرار می‌دهید که آن‌ها شهرهای ایران را که تعداد زیادی غیر نظامی در آنان ساکنند را بمباران کند، وی در پاسخ به من گفت که شما دست از حمایت از مجاهدین افغانی بردارید در مقابل ما هم به حکومت صدام موشک نمی‌دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه جواب من به درخواست مقام مربوطه منفی بود گفت: در این روند ما حاضر نشدیم با شوروی سابق وارد معامله‎ای شویم که به زیان مردم افغانستان تمام شود.

وی یادآور شد: از همان ایامی که مردم افغانستان در فشار بودند ایران از آن کشورهایی بود که از مردم افغانستان حمایت می‌کرد.

ولایتی با اشاره به حمله‌ به برج‌های دوقلو آمریکا ادامه داد: اولین نتیجه منفی حمله به برج‎های دوقلوی آمریکا این بود که ایالات متحده این حق را برای خود قائل شد که از زمین و هوا به افغانستان حمله کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: تاریخ هرگز بلاهایی که بر سر مردم افغانستان آمده فراموش نمی‌کند و این مردم قربانی زیاده خواهی افرادی بودند که ربطی به آن ها نداشته است.

وی با بیان اینکه آنچه در این میان مهم است مقاومت مثال زدنی مردم افغانستان است تصریح کرد: آمریکا هم در حقیقت با آبرو داری عنوان می‌کند که طبق قرارداد از افغانستان خارج می‌شود در حقیقت این مقاومت مردم افغانستان است که موجب خروج آمریکا از این کشور می‌شود.

ولایتی با یادآوری اینکه ملت ایران و افغانستان هیچ گاه در طول تاریخ مستعمره هیچ کشوری نبودند گفت: مقاومت مردم ایران و افغانستان نقطه مشترک دو ملت محسوب می‌شود چون این دو کشور به لحاظ دین و فرهنگ به یکدیگر نزدیک‌اند و کمتر دو ملتی این دو مشترکات را دارند.

ولایتی ادامه داد: فرهنگ مشترک بین ایران و افغانستان در دنیا بی‌نظیر است حافظ، سنایی، بیدل، فردوسی و... شعرای مشترک این دو ملت محسوب می‌شوند و دو ملت ایران و افغانستان تنها مللی اسلامی هستند که به فرهنگ و الفبای خود پای‌بندند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کشورهایی که الفبای خود را لاتین می‌کنند به این معنی است که نسل جدید از گذشته خود بی‌اطلاع خواهند ماند اما همین امروز ما و شما به راحتی می‌توانیم شاهنامه فردوسی و گلستان را بخوانیم آن را بفهمیم و از آن لذت ببریم.

وی با بیان این که بخشی از مقاومت ما مقاومت فرهنگی است که ریشه در عمق چند هزار ساله دو کشور دارد گفت: در گذشته و در ایام جهاد ما به مردم مظلوم افغانستان کمک کردیم و امروز هم که زمان سازندگی است ما به این ملت کمک خواهیم کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان ابراز امیدواری کرد: برگزاری این قبیل نشست‌ها تداوم یابد و این اولین جلسه نشست آخرین آن نباشد و این قبیل جلسات در تهران و کابل نیز تداوم یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.