کمالوندی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس:

تفسیر آمانو درباره پروتکل الحاقی، تفسیر خودش است/ تعامل با تهدید، منطقی نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تفسیر مدیر کل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی از پروتکل الحاقی تفسیر مورد نظر خود اوست.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، بهروز کمالوندی پیرامون اظهارات اخیر آمانو گفت: آقای آمانو تکلیفی برای ایران مشخص نکرده بلکه تفسیر خود را از پروتکل الحاقی ارائه کرده است که البته ما ملاحظاتی درباره آن داریم.
 
وی ادامه داد: اولاً جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا یا تصویب نکرده است ثانیاً در هیچ ماده‌ای از این پروتکل تکلیف و الزام مشخصی به منظور دسترسی به سایت‌های نظامی برای کشورهای امضاء کننده، پیش‌بینی نشده است.
 
کمالوندی اضافه کرد: ثالثاً دسترسی به مکان‌های مد نظر آژانس آنطور که در بند (ج) ماده 5 پروتکل آمده، مستلزم ارائه شواهد و مدارک و نیز توجه آژانس به ملاحظات مختلف کشورهای عضو از جمله ملاحظات امنیتی است.
 
معاون حقوقی و امور بین الملل رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چنانچه کشور عضو به هر دلیلی معذوریتی داشته باشد دادن دسترسی به مکان‌های مجاور محل مد‌نظر و یا استفاده از روش‌های دیگر که مقبول دو طرف باشد در پروتکل الحاقی پیش بینی شده است.
 
کمالوندی تاکید کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت اجرا و تصویب پروتکل الحاقی تکالیف خود را بر اساس ماده 5 این پروتکل در نظر خواهد داشت.
 
شایان ذکر است؛ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که توافق احتمالی میان ایران و گروه 1+5 این حق را به کارشناسان آژانس می‌دهد که خواستار دسترسی به سایت‌های نظامی ایران شوند.
 
این اظهارات مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که مذاکرات ایران و گروه 1+5 ادامه دارد و به گفته سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نگارش بخش قابل توجهی از پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای به اتمام رسیده است.
 
جمهوری اسلامی ایران بارها تصریح کرده است هرگز به بازرسان آژانس اجازه نخواهد داد از سایت‌های نظامی کشورمان بازرسی کنند. 

 آژانس مواضع حرفه‌ای اتخاذ کند/ تعامل با تهدید، منطقی نیست
 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه عیادت از علی اکبر صالحی در رابطه با اظهارات اخیر آمانو رئیس سازمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازدید این آژانس از تأسیسات نظامی ایران، اظهار داشت: آمانو دقیقآ از این جمله استفاده کرده که اگر پروتکل الحاقی توسط ایران اجرایی شود مانند دیگر کشورها آژانس می‌تواند در خصوص کشورهای عضو پروتکل الحاقی گاه و بی‌گاه هنگامی که ضرورت داشته باشد درخواست دسترسی به سایت‌های نظامی کند.

وی افزود: آمانو گفته که چنانچه این‌طور باشد چرا باید در مورد ایران این اقدام صورت نگیرد و ایران نیز می‌بایست چنین درخواستی را بپذیرد.

کمالوندی با اشاره به این که در این اظهارات چندین ملاحظه وجود دارد، تصریح کرد: آمانو تکلیف مشخص نکرده و تفسیر خود را درباره پروتکل الحاقی ارائه داده است و نکته دوم این که ما در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا نخواهیم کرد و اگر قرار باشد این پروتکل به مرحله اجرا درآید باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و اگر این اتفاق بیافتد آن را اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ملاحظه دیگر در ارتباط با خود پروتکل است و هیچ ماده‌ای که به این موضوع تأکید داشته باشد وجود ندارد و دسترسی به سایت‌های نظامی به هیچ وجه در پروتکل وجود ندارد.

کمالوندی افزود: تنها در بند "ج" ماده 5 اشاره مختصری به این شده است و این اشاره به این معنی است که چنانچه آژانس بخواهد به سایت‌های غیرهسته ای دسترسی داشته باشد باید دلایل و مستنداتی را به کشورهای عضو ارائه کند و یک راه حلی ایجاد شود.

وی با اشاره به بند "ج" ماده 5 پروتکل الحاقی تصریح کرد: در این بند معلوم نیست که صریحآ به این موضوع اشاره شده باشد و می‌شود از طریق دسترسی دادن به محلی یا منطقه‌ای که مورد نظر آژانس است و حتی روش‌های دیگر، خواسته آژانس را اجابت کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در خود پروتکل الحاقی یک چیزی که اجازه بدهد آژانس به سایت‌های نظامی دسترسی داشته باشد وجود ندارد و ما همکاری خود با آژانس را ادامه خواهیم داد اما این همکاری‌ها باید تعریف شده باشد.

کمالوندی بیان کرد: در قالب توافق بین آمانو و صالحی در آبان ماه 1392 قرار شد دو طرف گام به گام موضوعاتی که مربوط به گذشته بوده را به پیش ببرند و در مواردی هم خود آژانس مقصر است. به طور مثال ما در انفجارات قبلی که در مریوان اتفاق افتاد به آژانس اعلام کردیم که اگر ادعایی دارید حاضریم به شما دسترسی‌هایی را بدهیم که ابهاماتتان برطرف شود. هم‌اکنون ماه‌هاست منتظر پاسخ آژانس هستیم و آن‌ها به این دلیل تأخیر می‌کنند که اگر یکی از این ادعاها خلاف واقع باشد اساس و بنیان اقدامات آن‌ها با ایران سست خواهد شد.

وی تصریح کرد: آژانس بهتر است که مواضع حرفه‌ای خود را داشته باشد و با کشوری مثل ایران بر اساس اصول رفتار کند که بتواند زمینه‌های همکاری را برای دو طرف ایجاد کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: در قوانین و مقررات بین‌المللی فعلی متأسفانه همان مقررات وجود دارد، البته مذاکره و تعامل تأثیرگذار است و اگر تهدید وجود داشته باشد منطقی نیست و نمی‌توان هم تعامل داشت و هم با فشار و زور صحبت کرد؛ بنابر این جمهوری اسلامی ایران همیشه گفته که زور و تهدید کارساز نیست و 35 سال است آن‌ها این کار را انجام می‌دهند و آزموده را آزمودن خطاست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار