محتشمی در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران:

برخی احزاب فقط عنوان حزب را یدک می‌کشند

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به اینکه احزاب در کشورهای توسعه یافته رکن سوم دموکراسی هستند بنابراین باید به همین میزان در ایران زمینه حزبی شدن فراهم شود.

برخی از احزاب فقط عنوان حزب را با خود به یدک می‌کشند
"مجید محتشمی" سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌و کو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تفاوت فعالیت حزبی در ایران با کشورهای خارجی، اظهار داشت: با توجه به قدمت چندین دهه  احزاب در کشورهای توسعه یافته عملا فعالیت آنها نهادینه شده است، به هر حال احزاب رکن سوم دموکراسی و رکن چهارم  مطبوعاتی هستند یعنی در تقسیم‌بندی و چارچوب‌گذاری برای دموکراسی در کشورهای توسعه یافته عملا احزاب رکن رکین مردم سالاری و دموکراسی لحاظ می‌شوند.

وی دموکراسی در ایران را همان مردم سالاری دینی دانست و ادامه داد: عملا باید نقش رکن سوم را در کشور برای احزاب قائل شد.

محتشمی افزود: با توجه به رشد فزاینده آگاهی‌های مردمی پس از پیروزی انقلاب، عملا ایجاب کرده که احزاب و نخبگان سیاسی به دنبال تأسیس اهداف در کشور باشند.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان گفت: فعالیت‌ها و دیدگاه برخی از افراد در احزاب منجر به تعدد و تکثر آن در ایران شده به گونه‌ای که در حال حاضر 230 حزب در کشور وجود دارد.

محتشمی ادامه داد: هرچند اگر در تفکیک  و تقسیم احزاب در ایران  انجمن‌های اسلامی هم حزب تلقی شده، حتی اگر ما قائل به تفکیک آنها در احزاب باشیم بازهم کشوری هستیم که نزدیک به 100 حزب در آن وجود دارد که فقط عنوان حزب را با خود به یدک می‌کشد.

وی با بیان اینکه فعالیت حزبی در کشور نهادینه نشده است، تصریح کرد: در طول تمامی انتخابات کشور به ویژه انتخابات ریاست جمهوری  شاهد این بودیم که برخی از افراد  همیشه خودشان را فراحزبی تلقی می‌کردند، از زمان دولت سازندگی تا دولت اعتدال هنگامی که از آنها سوال می‌شود شما نمایندگی کدام جریان حزبی یا جبهه سیاسی را دنبال می‌کنید می‌گویند ما مستقل هستیم.

محتشمی گفت: با توجه به اینکه احزاب در کشورهای توسعه یافته رکن سوم دموکراسی هستند بنابراین باید به همین میزان در ایران زمینه حزبی شدن فعالیت‌ها فراهم شود که از جمله آن استانی کردن انتخابات است که می‌تواند مقدمه‌ای برای حزبی شدن انتخابات در سال‌های آینده باشد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار