نقض آتش‌بس از سوی ریاض/

درویش‌وند: عرف شورای امنیت حمایت از متجاوز است/ قهر آل‌سعود و واشنگتن

یک کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه گفت: عرف شورای امنیت هم این است که همیشه از متجاوز حمایت کند. در این جنگ هم از سعودی‌ها حمایت کرده و بعید است، اقدام خاصی انجام دهد.

نقض آتش بس
"حسن درویش‌وند" در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقض آتش‌بس 5 روزه یمن توسط ریاض اظهار داشت: هیئت حاکمه جدید در عربستان هیئتی جنگ‌طلب و متجاوز است و هیچ قانونی را رعایت نمی‌کند و باید انتظار چنین کارهایی را داشت.

این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه با اشاره به ممانعت عربستان از انتقال محموله‌های امدادی ایران به یمن، گفت: هدف ریاض این است که مردم یمن را در تنگنا قرار دهد تا خواسته‌های نامشروعش را بپذیرند، از این‌رو در این مدت برخلاف همه قوانین بین‌المللی، ملت این کشور را در محاصره‌ی شدید زمینی، هوایی و دریایی قرار داده‌  و مانع از آن شده‌ تا مواد اولیه و حیاتی زندگی همچون مواد غذایی، مشتقات نفتی، امدادهای پزشکی به دستشان برسد.

وی افزود: سعودی‌ها تحت‌فشار افکار عمومی، مجبور شدند که آتش بس ۵ روزه را بپذیرند ولی آن‌ها می‌خواهند، در این ایام هم مانع از ارسال کمک‌های انسانی و بشردوستانه به دست مردم یمن شوند.

درویش‌وند با اشاره به نقش سازمان ملل در بحران یمن گفت: عرف شورای امنیت هم این است که همیشه از متجاوز حمایت کند. در این جنگ هم از سعودی‌ها حمایت کرده و بعید است، اقدام خاصی انجام دهد.

این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه با بیان اینکه موضع ایران از آغاز این تجاوز ظالمانه کاملا روشن بوده، گفت: ما مخالفت خود را از این تجاوز ظالمانه اعلام کرده‌ایم و مسلما نقض آتش بس را نیز محکوم می‌کنیم.

وی با اشاره به آینده بحران یمن گفت: یمن کشور بزرگی است و مردم صبوری دارد. ملت این کشور دارای تاریخ بسیار درخشانی هستند و بعید است که علی‌رغم فشار‌های زیاد و امکانات محدود دفاعی‌شان تسلیم سعودی‌ها شوند.

درویش‌وند تصریح کرد: برداشت عربستان این بود که با حمله و محاصره‌ای که در یمن اعمال می‌کند، ممکن است در مدت یک الی دو هفته به اهدافش برسد، ولی با گذشت ۷ هفته از تجاوز ظالمانه، کوچک‌ترین دستاوردی نصیب این کشور نشده و به‌نظر نمی‌رسد که یمنی‌ها تسلیم این فشار‌ها شوند.

این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه تاکید کرد: سعودی‌ها از آن قاعده‌‌ی محافظه کاری خود خارج شده‌اند و رو به تهاجم، حمله و تجاوز آورده‌اند. تاریخ ثابت کرده است که این حرکات به‌ نتیجه  نمی‌رسد. آن‌ها به‌تازگی متوجه شده‌اند که ۵۰ روز حمله به یمن هیچ دستاوردی نداشته و اکنون متوسل به آمریکا شده‌اند. سعودی‌ها وزیر امور خارجه، دفاع و کشورشان را به آمریکا فرستاده‌اند و امید دارند که با کمک‌هایی که از واشنگتن می‌گیرند، بتوانند در یمن به اهدافشان برسند، ولی مردم یمن تسلیم این فشار‌ها نخواهند شد.

درویش‌وند با اشاره به عدم حضور پادشاه عربستان در اجلاس کمپ دیوید، گفت: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که "ملک سلمان" در این نشست حضور پیدا می‌کند ولی ریاض به‌ طور ناگهانی اعلام کرد که پادشاه این کشور از سفر به آمریکا منصرف شده است. دلایلی هم که برای عدم حضور وی ارائه کرده‌اند، مانند افتتاح یک مرکز و کمک‌رسانی به مردم یمن غیرمنطقی و کمی مضحک به‌نظر می‌رسد.

این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: گفته می‌شود که سعودی‌ها انتظاراتی از آمریکا داشته‌اند که ظاهرا برآورده نشده، به همین جهت هم با آمریکائی‌ها قهر کرده‌اند. ریاض انتظار داشت که روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ مختل شود و آمریکا این مذاکرات را قطع کند، ولی بنابر نیازی که واشنگتن به این مذاکرات دارد، حاضرنشده که آن‌را تحت شعاع قرار دهد و سعودی‌ها از این جهت ناراحت شده‌اند و سفر "ملک سلمان "به کمپ دیوید را لغو کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تیره شدن روابط ریاض_ واشنگتن نشان‌دهندهٔ نزدیکی ایران و آمریکاست، گفت: خیر، ابدا این معنی را نمی‌دهد، سعودی‌ها از زمانی که مذاکرات ۱+۵ با ایران شروع شده، بسیار تلاش کردند تا در روند آن اختلال وارد کنند، ولی از آن‌جا که طرف آمریکایی و غربی به این مذاکرات نیاز دارند و سعی می‌کنند که مسئله هسته‌ای حل شود، حاضر نشدند، فشارهای سعودی‌ها و اسرائیل را بپذیرند. این اقدام عربستان( عدم حضور ملک سلمان در کمپ دیوید) نیز در ادامه‌‌ همان فشارها است، یعنی آن‌ها می‌خواهند به هر ترتیب که شده مذاکرات هسته‌ای تهران و 1+5 به نتیجه نرسد. 

گفتنی است؛ آتش بس پنج روزه در یمن همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود زیاد دوام نیاورد و جنگنده‌های سعودی حملات خود را علیه مردم یمن از سرگرفتند. شبکه خبری المیادین به نقل از منابع یمنی، اعلام کرد: «ائتلاف سعودی علیه یمن سه‌شنبه شب (ساعت 23 به وقت محلی) ازآغاز آتش بس پنج روزه خبر داد ولی تنها بعد از گذشت یک ساعت از اعلان آتش‌بس به مناطق صعده و الحجه حمله کرد.»
 
همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منابع یمنی تاکید کردند: «پس از اینکه عربستان از اجرای آتش‌بس انسانی در یمن خبر داد، جنگنده‌های این کشور دو مدرسه را در منطقه العریش در جنوب یمن بمباران کردند .»

این در حالی است که ژنرال «احمد العسیر» سخنگوی ائتلاف ضدیمنی،  با اعلام اینکه این آتش بس قابل تمدید است، هشدار داد در صورت نقض آتش بس، حملات جنگنده‌ها از سرگرفته خواهد شد. مقامات جنبش انصارالله نیز نسبت به اجرای آتش‌بس از سوی عربستان و تداوم آن ابراز بدبینی کردند.

با این وجود، طبق گزارش‌های رسیده پس از آغاز این آتش‌بس شکننده، حداقل از شدت این حملات کاسته شده است. شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست طرفین به آتش‌بس پایبند باشند.

موشکباران فرودگاه بین‌المللی نجران

قبایل یمنی پیش از آغاز زمان آتش‌بس، فرودگاه بین‌المللی "نجران" عربستان را موشک باران و گلوله باران کردند. پیش از این نیز قبایل یمنی به شهر الخوبه در استان الحرث حمله کرده و مواضعی را به کنترل خود درآورده بودند.  این در حالی است که اخیرا یک مسئول گروه انصار الله یمن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» تصریح کرد: «حمله قبایل یمنی به منطقه مرزی با نجران در عربستان با هدف باقی ماندن در آن‌جا نبود بلکه هدف از آن ارسال پیام به عربستان بود.»

قبایل یمنی در پاسخ به گلوله باران و حملات ارتش سعودی به روستاهای خود، مواضع نظامی سعودی‌ها در منطقه نجران و جیزان عربستان را مورد حمله قرار می‌دهند. سعودی‌ها نیز تا دقایقی قبل از آغاز آتش‌بس، بر شدت حملات خود افزوده بودند. به اعتقاد کارشناسان، اعلام آتش‌بس ولو دروغین از سوی ائتلاف سعودی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و بدین شکل که آنها قصد دارند با گرفتن ژست انسان دوستانه القا کنند به فکر مردم یمن هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
جلیل
۱۳:۳۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
ملک سلمان که اینارو قبول نداره در حدشون نیستن. خادم حرمین شریفین. امریکا هم نوکر عربستانه
آخرین اخبار