کنگره بزرگ « زندگی و زمانه یک نویسنده تاثیرگذار » سه شنبه 29 اردیبهشت ساعت 13:30 به همت انجمن علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود .

به گزارش باشگاه خبرنگاران سید محسن هاشمی دبیر کنگره ی بزرگ «زندگی و زمانه ی یک نویسنده تاثیر گذار» گفت : این کنگره به همت انجمن علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در جهت اعتلای فهم عامه در میان مردم و علی الخصوص دانشجویان در حوزه های ادبیات ، جامعه شناسی ، فلسفه ، علوم سیاسی و .... با رویکردی جامعه شناختی برگزار می شود.

وی ادامه داد : در این کنگره اساتید صاحب نام و صاحب نظر در زمینه های مختلف علوم انسانی حضور خواهند داشت و به ایراد تحلیل ، نظر و انتقاد خواهند پرداخت . نگاهی عمیق تر به زندگی ، زمانه و جامعه ای که ماحصلش این کاراکتر ادبی و آثار اوست خواهیم انداخت تا هم علل شکل گیری سوژه هایی چون "غرب زدگی" ، "در خدمت و خیانت روشنفکران" ، "تات نشینان بلوک زهرا" ، "مدیر مدرسه" و... برای علاقه مندان روشن شود و هم شناخت دقیق تری از جامعه ای که این سوژه ها را بر ذهن یک نویسنده بار می کند شکل بگیرد .

هاشمی افزود : در این کنگره اساتید بزرگی به ایراد سخنرانی می پردازند از جمله دکتر حسین میرزایی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و نویسنده کتاب «جلال اهل قلم» ، دکتر مرتضی کتبی جامعه شناس در حوزه ادبیات و دارنده ۲ نشان دکترا از دانشگاه سوربن فرانسه و مترجم کتاب «غرب زدگی» به زبان فرانسوی ، استاد غلام رضا امامی دوست و یار دیرین جلال آل احمد ، برنده ۴ جایزه ادبی جهانی از جشنواره های بین المللی و ویراستار کتاب "در خدمت و خیانت روشنفکران" ، دکتر بیژن عبدالکریمی عضو هیأت علمی فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی ، همچنین دکتر سید حسن نورانی مولف کتاب جامعه شناسی آثار جلال آل احمد و آرش حیدری منتقد ، دانشجوی دکترا و پژوهشگر برتر دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه جامعه شناسی .

دبیر کنگره با اشاره به شخصیت این نویسنده گفت :جلال آل احمد اسمش بزرگ و اعتقادش مشخص ، "آل قلم" شاید واژه ی مناسب تری باشد برای تعریف این شخصیت چرا که نشانی یک "پیوند" است ، پیوندی که میان دستان او با جامعه ، ارتباطی ناگسستنی ایجاد می کند ، وظیفه اش را یک حقیقت جویی فارغ از اصل و نسب و اعتقاد و باور قلبی اش می داند !

هاشمی افزود : در این کنگره پیش درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات که دامنه ای بسیار وسیع و عمیق دارد خواهیم داشت تا علاقه مندان و محققین بتوانند به بهانه شخصیت جلال آل احمد دریچه ای هرچند کوچک از علم جامعه شناسی را در ذهن خود باز کنند.

وی در ادامه تاکید کرد : هدف او "فهم" است ، فهم در برابر هر نوع جهلی که او را به بند می کشد ، می خواهد این بندها را باز کند ، اما نه با دستان یک آدم معرکه گیر وسط میدان شهر که با دستان یک انسان اندیشه ورز و دغدغه مند در وسط اذهان جامعه ای که حرف های او را درک می کند !جلال ، جامعه خودش را دوست دارد ، اما در عین حال فراتر از آن بی تاب و دلسوز جغرافیایی است که سیاست نقشه کش و فریب کار ، برای او رقم زده بود !

هاشمی اظهار داشت : جلال دیانت را تقدیس و تحجر را تقبیح می کرد ؛ اما در عین حال همچون قطاری در حرکت سنگ تحجر اندیشه های خشک و تر بر روحش اصابت می کرد !هیچگاه دست از انذار برنداشت ، گویی به معجزه ی قلم ، مبعوث به رسالتی شده بود به نام "نوشتن ، نوشتن و نوشتن" !

دبیر کنگره بزرگ «زندگی و زمانه یک نویسنده تاثیرگذار» در پایان گفت : از تمامی آنانی که مسائل جلال برایشان مساله است و آنهایی که می خواهند دریچه ای جدید در کنار دریچه های گشوده ی جلال باز کنند دعوت می کنیم تا در این کنگره ما را همراهی کنند.

لازم به ذکر است طراحی پوستر این کنگره توسط مرتضی محمدی تبار انجام شده است .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار